Al smolt het die avond razensnel weg. Een andere datum die ik niet vergeet is 8 Juni. Ik heb nog nooit zo gebaald. Ik mocht eerder weg van mijn werk en het was rond 14u dat ik thuis kwam. Benauwd met 28 graden en enorme stapelwolken bolde zich al op. Er zat heel duidelijk iets in de lucht. Totdat er rond 16u een enorme onweersband ten zuiden van Den Bosch tussen Eindhoven en Tilburg ontstond. Een ramp voltrok, deze band trok van ZO naar NW en bleef constant ten zuiden van Den Bosch. Rond Arnhem onstond een 2e band welke constant ten noorden van Den Bosch bleef. Resultaat? van 16 tot 20 constant gerommel in de verte, en mijn dag was verpest.
En kennen we nog 18 Januari? De (zeer) zware storm over Nederland, wat een natuurgeweld en de bomen lagen overal in Den Bosch verspreid, en zelfs de sporthal was beschadigd waarbij het dak gedeeltelijk was beschadigd. Gigantische windvlagen waarbij Dhr Corbyn nog een puntje aan kon zuigen.
Wie was die Corbyn dan waar ik het nu ineens over begin, ja Corbyn. Ik begin weer, heel het forum stond op zijn kop met zijn uitspraken. Nog nooit was het forum zo in rep en roer over een bepaald onderwerp en zijn uitspraak van Superstorm is de uitspraak van 2007 geworden. Iedereen had het erover en zelfs op tv kwam deze meneer in beeld. Hij dacht dan eind November west-europa waaronder Nederland getroffen zou worden door een Superstorm met windsnelheden tot 200km/h. Yeah right, denk je nou echt dat deze meneer gelijk kreeg? Nee dus, misschien in dromenland maar niet op aarde.
Genoeg over hem, hij heeft al voor genoeg opschudding gezord. Heb ik zelf in Den Bosch dan nog wel onweer meegemaakt? Terwijl de knallen nu harder en luider worden en ook al onweer klinken hier thuis. Jazeker de exacte datum weet ik niet meer maar eind Juni of begin Juli trok hier in Den Bosch een giga onweer over met enorme dreunen. Straten blank en enorme hagelbollen. Dit was overigens de enige echte onweersdag in Den Bosch, met weliswaar een inslag op 100 meter. In zoverre schrok ik dat ik mijn camera liet vallen omdat ik het raam ook nog eens open had. Dit was mijn dag.
En natuurlijk de prachtige sprookjeswerelden medio December die alles prachtig met een zware witte rijp laag bedekten en zelfs op sommige plaatsen sneeuw. Dit icm een zonnetje later die week zorgde voor een waar sprookje. En zo kreeg de laatste maand van 2007 ook nog een bijzonder ding. Gek genoeg kregen we zelfs een aantal ijsdagen en werden berichten over een elfstedentocht zelfs ook al te horen gegaan.
Maar ik denk dat 2007 het beste omschreven kan worden als het jaar zonder een echte Zomer. Somber en met name in Augustus erg kil. Eind Juli kregen we zelfs stormachtige winden te verduren met striemende regen. Veelal kwam het kwik maar net aan de 20 graden en deze zomer kreeg daarom ook maar slechts 1 tropische dag. Maar omdat het zo somber en vooral nat was werd de zomer als slecht bestempeld. Juni was vrij warm dus over het geheel was de zomer normaal tot iets te warm. Maar juist in de zomer willen we het zonnetje zien. Het kruid hadden we denk ik al in April verschoten.
April was de zomermaand van 2007, gortdroog en bloedjeheet. Met diverse dagen boven de 25 graden en enkel koudere nachten. Er viel welteverstaan 0MM! en de maand was uiterst zonnig, enkel wat drupjes in begin April konden een neerslagtotaal van 0,2mm bereiken en het record werd verbroken wat eerst stond op 0,3 mm. Milimeterwerk dus. Een prachtige zomermaand waarbij iedereen al riep dat dit de heetste zomer ooit werd met 40 graden. Die mensen wisten niet wat ze later overkwam.
Er is nog veel meer gebeurd maar in 2008 wil ik toch wat betere dingen zien. Natuurlijk een elfstedentocht zo rond eind Januari! Een lekkere zomer met veel onweer zo beginnend vanaf begin Mei, een heerlijke nazomer met prachtige herfstkleuren. Altijd goed om plaatjes te maken. Met daarna in November een heerlijke zware herfststorm om dan eind November de winter in te duiken met een witte kerst als afsluiter. Als we hier nou eens onze goede voornemen van maken? Keep on dreaming.
Ik wens jullie een prachtige jaarwisseling en laten we elkaar nog veel tegenkomen op onweer-online als er weer een prachtige onweersbui losbarst.
http://www.take-a-trip.eu/uploads/pics_events_nl/vuurwerk(4).jpg