Er is toch een superstorm geweest in noord Europa tussen 24 en 26 november (Westen van Ijsland)
Zie onderstaande afbeelding:
Klik hier voor plaatje
Windsnelheden tot 52 m/s en dat staat gelijk aan 187 km/u. :o :o
©esv.blog | Gewijzigd: 20 januari 2008, 12:52 uur, door Marga
Laatste 24 uur
'Superstorm komt iets later'
maandag 26 november 2007 12:45
(Novum) - De kans op een 'superstorm' in Nederland is nog niet verkeken. Dat beweert de Britse weerman Piers Corbyn, volgens wie de zeer hevige wind nu iets later komt. Hij voorspelt een kans van 72 procent dat de storm deze week of begin december over Nederland raast. De meeste windstoten hebben een snelheid van 110 kilometer per uur, stelt Corbyn maandag op zijn website.
Het KNMI werd vorige week overspoeld door telefoontjes van verontruste mensen. Zij wilden weten of de onheilspellende verwachtingen van Corbyn, die bij gevestigde metereologen omstreden is, juist waren. De zonneactiviteit had volgens de Britse weerman aangegeven dat onder meer Nederland afgelopen weekeinde getroffen zou worden door een superstorm.
Weerman Piet Paulusma plaatste een vertaling op zijn website en al snel kreeg de theorie veel publiciteit. Volgens het KNMI is van een superstorm geen sprake en missen de berichten van Corbyn iedere wetenschappelijke onderbouwing.
Volgens Corbyn bestaat er nog steeds een kans van negentig procent dat de Britse eilanden en het gebied in de Noordzee worden getroffen door verschillende zware stormen. Engeland kan misschien een tornado verwachten, stelt Corbyn.
Een superstorm met windstoten van 110 km/uur? Dat lijkt me een gewone herfststorm.
Misschien heeft Corbyn wel gelijk, als je vaak genoeg storm voorspelt krijg je vast wel eens gelijk
als het bijv in de antillen een keer 100km/h waait zullen hun ook denken nou de was is weer lekker snel droog.
citaat: uit www.lowefo.com
In normal English and as used by the University of Illinois 'superstorm' means possibly top GUSTS of 100mph or 160kph in the core storm track which is what happened on 9th Nov in the Hebrides (174 kmh) and we forecasted it in timing, strength and storm track. Talk of 200mph is nonsense and nothing we have ever said for general winds in these storms in Europe. We go by the use of the word by the university of Illinois concerning for example the storms of march 1993 in eastern USA.
blijf het knap vinden wat hij doet (11 maanden vooruit kijken)
Rene
Rene
Misschien moet hij zijn voorspellingen wat algemener houden en niet een specifiek dag tijd en plaats willen voorspellen. Dat is wel wat minder sensationeel, maar waarschijnlijk dichter bij de werkelijkheid.
Although there have been heavy downpours in recent days, forecasters say this autumn still looks likely to be one of the two or three driest since records started in 1914.
But according to one weather expert, a superstorm could be on its way to batter Britain.
Piers Corbyn, from Weather Actions, uses solar activity to map atmospheric changes. And he is convinced gales of up to 100mph could arrive within the next week.
Low pressure weather systems could mean sea defences are breached in particular on the south coast of England and at the Severn estuary.
He said: "We continue to forecast the British Isles and the North Sea area are likely to be hit by a major storm and associated substorms including possible tornado type events."
But the Met Office last night said there was no sign of a major storm on the horizon.
Spokesman Dave Britton said: "Piers Corbyn's forecasts are yet to be put up for scientific review. The Met Office is the official national weather provider for the UK."
And as rainfall in England in the first two weeks of November amounted to only 12 per cent of the average that could be expected for the whole month, the Met Office has been shown to be right so far.
Volgende week dus, afwachten maar weer.
Enorme storm op zee ja, wie zegt dat dit ding naar Engeland trekt? Ik heb wat kaarten bekeken en dit ding trekt idd naar Engeland maar gigantisch verzwakt. Hooguit storm (9bf) (kaart2) Hier zondag hooguit Stormachtig kracht 8 hoor (kaart1)
Alles goed en wel Zondag word winderig en ik kan geen storm gebruiken. Ik zal zondag vanuit Deventer terug naar Den Bosch moeten met de trein, en ik WIL geen VERTRAGING. Absoluut niet! (kaart3) Een venijnig kreng dat lagedrukgebiedje
Edit: Die kaarten doen vreemd, als je er op klikt krijg je wel een normale kaart!
Alles goed en wel Zondag word winderig en ik kan geen storm gebruiken. Ik zal zondag vanuit Deventer terug naar Den Bosch moeten met de trein, en ik WIL geen VERTRAGING. Absoluut niet! (kaart3) Een venijnig kreng dat lagedrukgebiedje
Edit: Die kaarten doen vreemd, als je er op klikt krijg je wel een normale kaart!
Het KNMI verwacht het onstuimige weer vooral in de kustgebieden. Op zondag is er meer risico op harde windstoten dan zaterdag. Ook voorspelt de meteorologische dienst voor beide weekenddagen een flinke kans op neerslag.
"Dit is geen weer dat zich elke herfst aandient", vat de zegsman samen. "De depressies die onze kant op komen, voorspellen weinig goeds."
en dit is wat piers al zei over november:
28/29 November - 1 December
At first wet, windy and mild. Gales and storms continue along the coastline. Thunder and locally strong winds, especially 30th – December 1st. Colder later in the period, prbably with snowfall.
Confidence level A.
en dit is wat piers al zei over december:
1st 10th windy and rainy. A storm North of the Netherlands causes another storm surge,
which may threaten sea defences.
Toch wel weer grappig ) (niet dat de boel stuk moet natuurlijk)
ik moet eerlijk zeggen dat dit best leuk is om aandachtig te volgen. vooral ook wel misschien om dat ik toch wat meer pro corbyn ben.
Heb genoten van alle berichtgeving en comotie rond deze superstorm. En of meneer Piers nou een sensatiemaker is of niet, het heeft mij ertoe gezet om elke dag effe op dit forum rond te neuzen en andere weer-sites om alles in de gaten te houden.
ben benieuwd naar de ellende en in hoeverre deze storm zich gaat ontwikkelen.
De novemberverwachting van Piers Corbyn nader gewogen.
3.12.07 12:10
De astrofysicus Piers Corbyn is de afgelopen weken vaak genoeg in het nieuws geweest, dit vanwege de zware stormen – of zelfs ‘superstormen’ die hij in het vooruitzicht stelde gedurende de periode rond 11 november en tussen 23 en 29 november. Vooral in dat laatste tijdvak zou die verwachtte storm uit zijn slof schieten. Voor Nederland zou er een kans zijn van 80% dat er een storm zou volgen, van het kaliber van een echte orkaan! Op de meest windgevoelige locaties zouden windstoten kunnen optreden van tussen 145 tot 210 km aan toe! Toen de wind zelfs aan zee niet tot stormkracht kwam en het boven land zelfs uitgesproken rustig bleef en er sowieso in deze periode een paar dagen met uitgesproken rustig weer optraden, was het hoongelach niet van de lucht. Corbyn probeerde het vege lijf te redden door te melden dat die storm niet over, maar langs Nederland zou trekken, dat de verwachting al elf maanden daarvoor was gemaakt en derhalve dus toch wel aardig goed was uitgekomen (?!) en dat de periode van stormweer nog wel tot een weekje na 29 november zou kunnen aanhouden.
Op de site van Piers Corbyn viel en valt de verwachting voor de afgelopen novembermaand, specifiek voor Nederland, nog steeds op te halen. Op deze manier kunnen we deze verwachting nu eens nuchter en onbevooroordeeld vergelijken met het opgetreden weerbeeld van de afgelopen maand en aldus wegen op zijn nauwkeurigheid. Maar eerst vertellen we in het kort hoe deze Britse wetenschapper eigenlijk aan zijn verwachtingen komt.
Hallo Anton, op ons forum kun je dit bericht bij nieuwsberichten ook vinden. >>KLIK<<
m.v.g. Jeroen (moderator)