Piers Corbyn is in de meteowereld bekend om zijn storm voorspellingen met een succespercentage van 75%.
Corbyn voorspelt het weer tot maanden van te voren, in tegenstelling tot de 'normale meteorologen'. | Gewijzigd: 20 januari 2008, 12:35 uur, door Marga
Hieronder de verwachting van Piers Corbijn voor Nederland in november:
November kent eerst een korte periode van rustig weer onder invloed van een hogedrukgebied. Dit is echter stilte voor de (eerste) zware storm, die tussen 8 en 13 november wordt verwacht. Er bestaat een kans van 80% dat deze over Nederland trekt, met windstoten van 145 tot 175 km/uur.
Hierna wisselen koudere en zachtere perioden elkaar af, terwijl zich op de Atlantische Oceaan t.g.v. aangevoerde tropische lucht een zich uitdiepende depressie ontwikkelt. Er omheen vormen zich randstoringen en een zeer actief (kou) front. Het gevolg is een verschijnsel dat zich als een superstorm laat beschrijven; een exemplaar dat groter zal zijn dan de storm van 1987 en die van 703.
Deze superstorm wordt tussen 24 en 28 november verwacht.De bijbehorende diepe troglijnen zullen voor orkaankracht kunnen zorgen. Er worden windstoten van meer dan 200 km/uur verwacht!De kans dat deze storm over Nederland trekt wordt ook op 80% geschat. T.g.v. de grote onstabiliteit van de atmosfeer zijn tornado’s niet uitgesloten. Eind november zal deze superstorm langzaam uitdoven, terwijl het stormachtig en nat blijft. Maar begin december lijkt het kouder te worden met kans op sneeuw.
http://pietpaulusma.sbs6.nl/piets-blog-alg...n-november.html
De hoogste wind snelheid in Nederland ooit voor gekomen was iets van 150 km/u
Het heeft ook met de zeewater temperatuur te maken en die moet iets van boven 25 graden zijn .
Ik had het verhaal al eens eerder voorbij zien komen en toen werd er ook al lacherig over gedaan.
Overigens elke storm van orkaan kracht( 10 min gemidelde > 117 km/u) geeft al een enorme ravage in Nederland.
Maar evengoed alles is mogelijk tegenwoordig dus waarom geen super storm.
de 200 km/u.
En dat waren toch heftig "jongens",met een hoop elende zoals die van 1953 bv.
6 november 1921, windkracht 11, windstoten 162 km/u, KNMI-station Hoek van Holland
25 januari 1990, windkracht 11, 158 km/u, IJmuiden/Schiphol
2 april 1973, windkracht 11, 151 km/u, IJmuiden/Terschelling
13 november 1972, windkracht 11, 151 km/u, IJmuiden/Terschelling
28/29 december 1914, windkracht 11, 151 km/u, Vlissingen/Hoek van Holland
31 januari/1 februari 1953, windkracht 11, 144 km/u, Leeuwarden/Den Helder
2/3 januari 1976, windkracht 11, 144 km/u, IJmuiden/Vlissingen
1 maart 1949, windkracht 11, 140 km/u, Den Helder
18 januari 2007, windkracht 11, 135 km/u Herwijnen
16 februari 1978, windkracht, 11, 119 km/u, Houtrib
Ik moet wel zeggen dat de heer Piet P. het ook een beetje met een korreltje zout beschouwd.Tenminste zo lees ik uit z'n verhaal.
Evengoed waarschijnlijk vrijdag wel een Noordwester storm kracht 9 en het loopt tegen springtij dus het kan wel wateroverlast opleveren.
Ik hoop dat die paarde vent in Marum zijn beesten weggehaald heeft, want anders heeft hij wel een probleem. | Gewijzigd: 20 januari 2008, 12:39 uur, door Marga
dat was ook en tropische storm.
hen kan maar zo dat die tegen die tijd onze kant op komt.
of komt er nog een 1?
en hoe lariekoek is het? deze man heeft 75% van zijn voorspellingen goed tot redelijk goed.
dat is volgens mij en klap beter als de gemiddelde weerman dat kan doen.
behalve paulesma maar die noemt ook meteen maar alle mogelijkheden op. moet je zelf maar weg strepen wat je niet hebt gehad.
het is bovendien meteen en leuke test wand de zelfde corbyn had iets over en elfstedentocht. kunnen we zien hoe nauwkeurig hij is.
wat ik merk he ook hier op de site. misschien wel en leuke om eens over na te denken.
op het moment dat het over klimaat en veranderingen gaat en er komt broeikas naar boven dan roept iedereen ooo jaaa dat is waar erg daar moet wat aan gedaan.
maar als er iemand komt die strenge winters voorspeld dan is dat onzin en larie koek.
de grap is dat wetenschappers die tegen het broeikas effect staan bewijs hebben (jaarringen van de aarde) maar zelf niet goed uit de voeten kunnen. de groep is vrij klein en bovendien komen ze niet boven de machtige broeikas lobby uit.
eigenlijk zou het zelfs heel goed zijn dat zulke extremen dingen voorspeld en ook nog eens juist voorspeld worden.
overigens deze corby wist in 2006 al dat in engeland water overlast zou optreden in de maand juli. en had hij gelijk?
Natuurkundig kunnen dat soort stormen hier helemaal niet onstaan.
Wat betreft Noel die was bij Canada al een heel " gewone" zware storm.
Ik zeg ook niet dat er vrijdag of later een zware storm of zeer zware storm kan ontstaan maar geen storm/orkaan van de catogorie 200 km/u .
Overigens een storm met vlagen van 130-140 km/u geven in Nedrland zowie zo al een ravage en moet je niet willen.
Ik ageer gewoon tegen stemming makkerij zoals die Cobijn doet wat natuurkunig helemaal niet kan.
jij noemt natuurkunde he. maar zal ik jou eens en andere leer uit leggen!.
er is namelijk de leer van nuchter verstand. en deze leer zegt mij dat de natuur zich geen bal aan trekt van natuurkunde.
overigens staat hier boven en leuk lijstje met zware stormen.
als je goed kijkt staat er eentje tussen met en max van 162km/h, mee eens he. nu even en leuk geintje. natuurkundig zou het niet kunnen toch zit je maar 38 km/h van die 200 grens.
het is altijd relatief. en storm zal over en oceaan grotere snelheden behalen dan op land. nu weten we dat 162 km mogelijk is en zelfs 175 km dat is maar 25 km minder dan 200 km per uur. en zelfs al komt het niet boven de 160 km per uur dan is dat relatief gezien voor nederlandse begrippen en super storm.
en dat persbedrijven dit over gaan nemen en zo paniek zaaien tja dat ligt aan dat bedrijf buro he. je kunt zelf ook in de tekst aan geven dat dit en extreme bovenwaarde is die mogelijk niet wordt gehaald maar dat men er desondangs rekening mee moet houden dat het ernstig kan worden. dat is beter dan als en struisvogel je kop int zand steken.
over de poll.
ik zeg ja absoluut.
ook en storm met snelheden tot 170 km/h is al super en de ravage zal groot zijn.
De Poll heb ik ook neergezet dat we geen superstorm krijgen. Ik denk dat we Vrijdag de grootste kans op een stormpje krijgen maar de rest v/d herfst zien we wel. Zo ja dan worden we vast wel 2 dagen van tevoren gewaarschuwd, wees maar niet bang hiervoor.
Wat een lolbroek die Corbyn.
200 km/h klinkt wel erg extreem, maar ja ....aan die windmeting van 162km/h kan je niet omheen!
Ergens lijkt het me echt kicke om zoiets mee te maken, maar toch liever niet hier.
Maar ja , ik heb het al eens eerder gezegd, tijden veranderen en als ik hier een tornado kan meemaken scheelt me dat een dure trip naar Tornado Ally. ;D
Mischien gelijk even en moment voor iedereen om eens toch maar eens na te kijken hoe het met bepaalde verzekeringen zit? Laten we het niet hopen maar als zo'n storm hier overtrekt zal de schade behoorlijk zijn!!! :-
Zelf heb ik gestemd ;optie 3 ,ik heb zo mijn twijfels.