Aangezien dat ik zit te twijfelen wat het nu precies is laat ik het aan jullie over.
Is dit nu een Altocumulus of toch Stratocumulus ? | Gewijzigd: 20 januari 2008, 20:00 uur, door killarbee
Deze had ik van de week gemaakt. Erg stoere wolk daar in de verte.
(jammer dat ie op de foto minder goed uitkomt)
De andere kant op:
Stratocumulus kan soms verward worden met Altocumulus, die donkere gedeelten bezit. Indien de meeste van de regelmatig gerangschikte elementen, wanneer zij op een hoogte van meer dan 30 graden boven de horizon worden waargenomen, een schijnbare afmeting hebben van meer dan 5 graden, is de wolk Stratocumulus.
Stratocumulus enerzijds en Altostratus, Nimbostratus en Stratus anderzijds zijn van elkaar te onderscheiden doordat er in Stratocumulus altijd nog afzonderlijke wolkenelementen zijn op te merken. Bovendien heeft Stratocumulus, in tegenstelling tot Altostratus, nooit een vezelachtig uiterlijk, behalve bij zeer lage temperatuur. Soms verschaffen in aanvulling op bovengenoemde criteria, het karakter van de neerslag en de aard van de neerslagdeeltjes enige aanwijzing omtrent de identiteit van de wolk; neerslag uit Stratocumulus is altijd licht.
| Gewijzigd: 7 februari 2008, 11:33 uur, door Marga
Als ik eerlijk moet zijn twijfel ik nog steeds maar mijn voorkeur gaat uit naar een Stratocumulus. Want een Altocumulus heeft meer te maken met het passeren van een warmtefront en kondigt vaak zomers onweer aan.