Het eerste onweerskansje van 2025
Zondag heeft er al een weeromslag plaatsgevonden, hogedruk had het weer bij ons in zijn greep, maar het hogedrukgebied is weggetrokken naar Oost-Europa. Het droge weer met lage dauwpunten heeft plaatsgemaakt voor een weertype met hoge dauwpunten. Hierdoor voelt het buiten, mits de zon wat schijnt, al snel aangenaam. In de nacht naar zondag was er al wat regen, zondag overdag viel plaatselijk een plensbui en vanochtend trok er ook een regengebied over. Tot dusver is de regen echter volstrekt onvoldoende om iets tegen de droogte te doen. De verhoogde vochtigheid levert wel kansen op voor een eerste post in het algemeen onweerstopic 2025!
Hopelijk wordt het een mooi onweersseizoen met weer wat meer activiteit op het forum!
Binnenkomst warme sector
Momenteel is het warmtefront bezig met passeren, als eerste passeert het warmtefront in hogere luchtlagen en pas in de 2de helft van de nacht passeert het warmtefront ook aan de grond. Het dauwpunt gaat stijgen van 6 naar 11 graden, en ook de luchtvochtigheid gaat omhoog.
Na het warmtefront draait vanuit Zuid-Frankrijk een lagedrukgebied in, morgen krijgen we te maken met de warme sector én passage van uitdiepend thermisch laag.

Vanuit Zuid-Frankrijk komt een lagedrukgebied onze kant op. De afgelopen 2 uur zagen we onweer, maar de activiteit neemt snel af. Nederland blijft nog droog.

2de helft nacht en morgenvroeg: passage warmtefront. Morgen: passage vore en koufront.
Morgen ligt de convectietemperatuur zo rond de 23 graden. Door de vroegtijdige passage van het koufront wordt deze temperatuur in het westen en zuiden zeer waarschijnlijk niet behaald, en is daar amper kans op (flinke) buien en/of onweer. In het oosten en noorden passeert het koufront pas in de avond, en misschien kan het daar nog opwarmen tot 21-22 graden. Dat is net iets minder dat de convectietemperatuur, en daarmee hebben buien slechts een klein zetje nodig om te ontstaan. Maar komt dat zetje er wel?
Verwachte temperatuur: 18 graden in het zuidwesten tot 22 graden in het noordoosten
CAPE (potentiële energie): 800-1000 J/kg
Windschering: 20-25 knopen (singlecell-multicell).
Resulterend aandachtsgebied:
Friesland, Groningen, Drenthe en deels Overijssel.
Resulterende aandachtspunten:
Kans op een enkele plek met windvlagen (tot 75 km/u)
Kans op een enkele plek met plensbui en/of wateroverlast
Potentiële valkuil:
Te veel bewolking en daarmee tegenvallende opwarming en niet bereiken van convectie (vorming pittige buien).

Morgenmiddag ligt het koufront al dwars over het land. Vanuit het oosten kunnen er voor het koufront uit (vore) onweersbuien ontstaan die richting het noorden trekken. Het zal gaan om slechts af en toe wat onweer, verwacht geen zomers onweer. Toch kan het wellicht even stevig plenzen.

Verwachting van derden:
Wouter van Bernebeek
periode: dinsdag 12:00 tot 22:00. Onweersbuien. Waarschuwingsniveau 2 van de 5 (laag) over het noorden en noordoosten. Niveau 1 van de 5 (nihil) over het oosten, midden en noordwesten.
https://www.woutervanbernebeek.nl/forecast-tekst
- Niveau 2 dinsdagmiddag en -avond in het noorden van Nederland en delen van Duitsland, voor de kans op enkele fikse buien. Daarbij kan onweer voorkomen en zijn windstoten tot maximaal 75 km/uur mogelijk.
Estofex
Kans op onweer, level 0
Scattered thunderstorms evolve during the day with isolated hail and rain/gust issues. The overall risk does not justify any upgrade yet.

KNMI
De verwachting voor morgen is lastig omdat de modellen sterk wisselen van van run tot run. De combinatie van warmteadvectie op hoogte, de cyclonaliteit en de convergentie onderin zorgen voor een (potentieel) onstabiele setting. In de ochtend zien we bij en op nadering van de vore/het warmtefront buiigheid vanaf enige hoogte, waarbij de verticale ontwikkeling nog enigszins beperkt lijkt te blijven. In de loop van de middag, mits er genoeg opwarming optreed, is er convectie mogelijk vanaf de grond. Gezien de door de laatste modelruns berekende timing van de vore, lijkt deze diepe convectie alleen weggelegd voor het oosten en noorden. Er is dan een grote kans op onweer, de kans op hagel en geel-waardige windstoten en neerslagaccumulaties lijkt echter vrij klein of in elk geval heel lokaal te blijven. Mede ook gezien de nog sterk wisselende timing en de ruimtelijke onzekerheid omtrent het zwaartepunt, is het nog te vroeg voor een code geel. Er is ook een scenario denkbaar dat het nog genoeg kan opwarmen voor het koufront om daar juist de zwaarste buien op te laten ontstaan. De kans op code oranje is verwaarloosbaar.
Temperatuur:
De vraag is hoeveel het voor de vore en het koufront morgen nog opwarmt in het noordoosten, voorlopig gaan we uit van ca. 21C.
Neerslag:
Morgenochtend van het zuiden uit buiige regen, met enkele ingebedde buien met een kleine kans op onweer. In de middag dus vooral in het noorden en oosten kans op enkele stevigere onweersbuien. CAPE in de orde van rond 1000 J/kg, ca. 20-25 kn schering (multicell). Bij de occlusie vermoedelijk alleen nog lichte tot matige regenbuien die langzaam in activiteit afnemen a.g.v. de dagelijkse gang.
De run laat zien dat er mogelijk vanuit het westen een buienlijn over kan gaan trekken en wanneer dit het geval is, is onweersactiviteit bijna onvermijdelijk gezien de redelijke cape waarden van die dag en onstabiliteit in de atmosfeer.
Het blijft koffiedik kijken maar het is een interessant iets om naar uit te kijken. Run is een West-Oost mover.

Buien zorgen plaatselijk voor windstoten van >100 km/u in Frankrijk
Deze komen in verzwakte vorm richting de BeneluxFrankrijk is vandaag volgelopen met warme en vochtige lucht. Momenteel zijn er enkele supercellen actief in Noord-Frankrijk. Deze koersen richting België en vervolgens Nederland, maar de timing is ongunstig. Mogelijk is er vannacht plaatselijk nog sprake van onweer, regionaal pittige buien is waarschijnlijk.
Vandaag trok een zwak warmtefront van zuid naar noord, daardoor liepen de temperaturen in de 2de helft van de dag alsnog flink op. De voorste begrenzing van de warmste lucht zie je hieronder als warmtefront ten noorden van Nederland liggen.
Dit is de kaart van vannacht, vanuit het zuiden krijgen we een nachtelijk schampschot van de echt hete lucht vanuit Frankrijk. In de praktijk zullen we het hier niet 'heet' krijgen, de lucht trekt immers in rap tempo 's nachts over. We merken het alleen aan het feit dat het vannacht weinig afkoelt. De minima liggen in het zuidoosten vannacht rond de 17-20 graden.
Momenteel zijn er in Frankrijk zware buien op de vore en het koufront. Deze klonteren samen en zwakken af terwijl ze recht op Nederland af trekken.

Hieronder zie je de huidige buien, echte "pannekoeken" op de satelliet. De wolkentoppen zijn kouder dan -73°C, dat wil zeggen dat deze buien zeer hoog zijn.

Dat zooitje trekt dus van zuid naar noord over het land. De kans op onweer is vrij klein, de kleuren geel interpreteer ik hieronder als kans op onweer. Vannacht dus vooral in België en Zuidoost-Nederland kans op onweer. Morgen opnieuw in het oosten een kansje op een flinke plensbui met wat onweer. Zwaarste buien zijn eerder voor Duitsland.

Zo ziet dat er bij Kachellmann uit: "starker regen" met sporadisch een klap onweer. Onweer uit de restanten van zware buien kan soms nog aggresief uit de hoek komen, het zou me niet verbazen mocht er nog een enkele klapper vannacht mensen wakker maken. Het blijft echter sporadisch, op de meeste plaatsen is het alleen wat stevige regenval.

KNMI Guidance:
Modelonzekerheid
Aandachtspunt is de periode vanaf komende nacht tot en met donderdagmiddag. De synoptische situatie is vrij complex. De baan van het thermische laag wordt in de meeste modellen vrijwel identiek weergegeven. De convectie lijkt nog steeds niet waarschuwingswaardig. Zware convectie (gevoed vanaf de grond) die woensdagmiddag boven Frankrijk is ontstaan lijkt slechts in sterk afgezwakte vorm ons land te bereiken. Echter, in de loop van de nacht moet deze in het noordwesten opleven als gevolg van dynamische forcering. Donderdag in de eerste helft van de middag is er in het (noord)oosten nog enkele uren stevige convectie vanaf de grond mogelijk, maar het zwaartepunt lijkt vrij zeker boven Duitsland komen te liggen.
Neerslag
Bij het thermische laag ligt in de Harmonie-uitvoer het zwaartepunt van de convectie in de nacht en vroege ochtend, boven de noordelijke helft met plaatselijk 10-20 mm. In de EC-uitvoer ligt de nadruk op de oostelijke helft met 5-10 mm. Kans op meer dan 20 mm/24 uur is 0 in de HarmonEps-uitvoer. De effectieve schering is dan gering, 15-20 kn, dus blijft het bij enkele multicellen. Bij het thermisch laag is er in het oosten veel CAPE, rond 1500 J/kg, maar de forcering ontbreekt. Donderdagochtend is er een toenemende dynamische forcering (het grondlaag, hoogtetrog, warmte-advectie en mogelijk jetstreak). De onstabiliteit blijft tot donderdagochtend echter marginaal (< 500 J/Kg MuCape). Donderdag is er vanaf het einde van de ochtend tot halverwege de middag in het oosten tijdelijk 1500-2000 J/Kg SbCape mogelijk waarin een stevige onweersbui kan ontstaan. Effectieve windschering in de orde van 25 kn. Dit gebied met overlap tussen forcering, onstabiliteit en windschering schuift echter in de diverse uitvoer, het zwaartepunt lijkt sowieso boven Duitsland te komen te liggen.
Maar als ik alles een beetje begrijp dan ben ik bang dat ik in het westen vooralsnog niet op echt vuurwerk hoef te rekenen.
En het feit dat ook het KNMI voor woensdag nog niet eens een code geel heeft uitgevaardigd voor buien/onweer, dan vrees ik het ergste.
Well, het is eigenlijk een gevulde groentesoep van het kan vriezen of dooien.
Meteorologen van Weerplaza (bron Nu.nl) verwachten onweer in het Westen en het KNMI weer alleen in het Oosten.
En de modellen bevestigen dit dan ook. Ik heb hieronder de modellen van ECMWF en AROME geplaatst.
En zoals jullie kunnen zien, beiden rond 15:00 maar een wereld van verschil. Het wordt een typische nowcast dag. Wel een behoorlijk vast feit is dat het westen kan beginnen met het koelen van de woning rond 14:00, het midden rond 16:00 en het uiterste oosten rond 20:00. Dat moet iets van verlichting bieden.

ECMWF laat de buien activeren op de lijn van verkoeling vanaf zee rond 15:00. Dit is het meest voor de hand liggende scenario in mijn opinie. Zeker gezien de plotselinge termperatuurverschillen die morgen in dezelfde tijdlijn verwacht worden.

Hoewel AROME accurater is dan ECMF heb ik enorme twijfels over deze run. Dit model laat de buien pas beginnen op de Duitse grens waarna ze dieper Duitsland intrekken. Dit zou betekenen dat de afkoeling in Nederland zelf geruisloos zou passeren. En dit terwijl het morgen 15 graden kan verschillen in het westen tegenover het oosten (20 in het westen, 35 in het oosten). Een zeer grote discrepantie.
Nogmaals, het wordt nowcasten, en wellicht een beetje wishcasten. Normaal zou ik gaan chasen maar het is heel simpel. Ik heb geen idee waar de buien komen en de weerinstituten volgens mij ook niet. Zeker gezien het KNMI een onweerswaarschuwing uitgeeft voor Friesland. Waar geen enkele Run ook maar iets voorbij laat trekken.
Buienlijn (misschien Squall Line is een West East mover).
Veel plezier Iedereen!
Ik ben pas een paar weken zelf bezig om te leren de kaarten te lezen, dus hou me ten goede
Maar wat ik zie is dat er enorm veel energie in de lucht zit, vooral in het oosten, met CAPE waarden rond de 2800 bij Nijmegen vanmiddag en rond de 2500 later in de buurt van Maastricht (net over de grens), maar dat de Lifted Index (en ik begreep dat die ook de kans op onweer bepaalt), aan de hoge kant is en vrijwel nergens lager is dan -3 (en in het westen zelfs positief)
Ook van de CIN waarde lijk ik het niet te hoeven hebben. Maar zoals ik al schreef, ik ben nog een n00b en ongetwijfeld zijn er anderen hier die iets meer (of iets anders ) uit onderstaande ECMFW run kunnen halen;)
Zelf denk ik dat ik richting Nijmegen ga en hopenlijk daar wat leuks kan filmen.

Is er ook weer kans op shelfclouds?
Ondanks de lage Lifted index zal het koufront straks wel voor bepaalde lift zorgen vermoed ik, op de noordzee is het al lekker aan het rommelen!
@waveman, ik persoonlijk denk dat Nijmegen een goede spot is en zit je dan toch niet goed kun je je vanuit daar gemakkelijker verplaatsen dan bijv Maastricht.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Een paar jaar geleden , was het op dit soort dagen een heuze party..
Maar wonend in de buurt van Nijmegen, ben ik verheugd op onmweer, en voorzichtig met de electra. (dus alle stekkers er uit). Al een keer flinke schade onder geleden.
Succes.

https://www.estofex.org/
| Gewijzigd: 2 juli, 14:31 uur, door victordebruyn
Maar wonend in de buurt van Nijmegen, ben ik verheugd op onmweer, en voorzichtig met de electra. (dus alle stekkers er uit). Al een keer flinke schade onder geleden.
Ik was gisteren in Nijmegen, en heb de buien tot ontwikkeling zien komen maar helaas ook op kilimeters afstand zien langstrekken
Uiteindelijk richting Reuver gegaan waar ik dan weer net te laat was.
Ach, volgende keer beter. Ik ben in ieder geval blij dat mijn eerste poging om zelf de weerkaarten te begrijpen, mij in ieder geval tot op 20 KM van de zware buien heeft gebracht.