'Prachtig, die berijpte velden en heerlijk om de koude vrieslucht zo vroeg in de ochtend te voelen: een vleugje winter waarbij ik moet denken aan een winterse maartochtend.'
De komende periode zegt alles: Snel oplopende temperaturen nadat de zon de dunne koude plaklaag heeft opgeruimd.
En, mogen we de komende dagen alweer een sterke opwarming verwachten.
Hierna de "lang verwachte en voorziene winterse luchtdrukverdeling, met eindelijk weer eens een gigant van een Scandinavisch-Russisch bolwer!" echter:" Het wil niet echt afkoelen in de brongebieden.Meer dan vorst in de nacht en ochtend zit er niet in, daarnaast is de kans op wolkenvelden vanaf de Oostzee aanwezig en worden de nachten minder koud. Misschien wat sneeuw bij +1 a+ 3.c overdag en lichte vorst of temperaturen rond het vriespunt in de nacht.
Koud maartweer bij het begin van februari. Daar moeten we het waarschijnlijk mee doen.
(terwijl vanaf dag tien de oceaan ook weer staat te trappelen om ook deze zeepbel plat te slaan) | Gewijzigd: 3 februari, 17:56 uur, door Sneeuwschuiver57
https://www.weer.nl/nieuws/2025/massieve-uitbraak-van-continentaal-arctische-lucht-richting-lage-landen
Toch noch een winterse periode?! | Gewijzigd: 8 februari, 16:32 uur, door cvandijk
Goed:" Wat het winterweer betreft met de daarbij" ïjskoude berichten uit één of andere bekende hoek" Laten in de praktijk echter.het verschil zien tussen virtueel plezier en de ijskoude waarheid, want:" De scherpste kantjes zijn alweer van de weerkaarten verdwenen, voor wat betreft de kou in het hele land. Het uiterste Noorden van het land zou nog de meeste kans hebben op enkele dagen winters weer (die daarbij doen denken aan de winterse periode van een aantal jaar geleden,waarbij sneeuw en ijzel in Groningen een winters aanblik gaven maar waarbij het in de rest van het land bijzonder zacht werd met +10.C tot 14.C.
We wachten maar weer af.:>)
| Gewijzigd: 8 februari, 18:10 uur, door Sneeuwschuiver57
maaaar ik heb wel de kaarten in de gaten gehouden en tot mijn grote vreugde gaan de lagere temperaturen die wij op dit forum al een poosje verwachtten er nu echt komen..
Als ik kijk naar de pluim dan zien we nu toch standvastige de leden met zn allen onder nul duiken.. EC gaat met zijn control nu zelfs behoorlijk onder nul.

kortom ik vind het een prima pluim..
en hoe mooi deze kaart met een mega hoog wat we ook wel de zgn russiche beer noemen..

persoonlijk vond ik dat er over het algemeen een veel te voorzichtige verwachting door velen werd gegeven waar zelfs sommige dachten dat we gewoon de lente in zouden gaan...
Zelf hadden we hier al heel lang het idee dat februari nog wel eens met ( serieuze ) verassingen zou kunnen komen en ik denk dat dit gaat uitkomen.
kijk bv eens naar de onderstaande kaart waar GFS een enorme bak ijskoude diepvries koude in het noorden laat zien.. via de "beer " komt dan een minder koude variant hier maar dat is nog steeds ruim onder nul.. De kaart hieronder is " tiefst temp" en laat geen vorst zin in NL ( waarvan ik persoonlijk denk dat dat wel het geval is) maar hij laat ook mooi zien hoe er een enorme bak koude in het noorden zit.. en op de kaarten daarna is heel europa koud..

en kijk eens naar de ijsgroei... dus als je geluisterd hebt en de schaatsen niet in het vet gezet hebt dan zie je hier de reden waarom je dat niet had moeten doen.

Samengevat :
We gaan eindelijk een mooie winterste periode in. Ik denk dat deze periode zeker zo een twee weken gaat aanhouden en stiekem denk ik nog langer.
Als de SSW die vewacht wordt doorzet (zoals ze verwachten) dan is dit pas het begin van een ( zeer) koude periode.
nu nog even het stoplicht op groen zetten !!!
Mocht er daadwerkelijk een witte laag ontstaan dan kan dit ook weer invloed hebben op de temperatuur. Met een sneeuwlaag zal die zeker kouder worden.

In onderstaande plaatjes is vooral de AO index flink negatief, wat betekent dat de polar vortex zwakker is en er koudere lucht kan ontsnappen naar het zuiden.
De Nao index is minder overtuigend dan de Ao index, maar ook deze is iets meer negatief dan positief, wat dus ook de kans op winterweer vergroot.
Kortom: kijkend naar Nao en Ao index is de kans op winterweer zeker aanwezig. De kans op hogedrukgebieden bij ons in de buurt is zeer groot. Nu nog afwachten hoe het voor ons zal uitwerken.

Als die pluim van het noorden uitkomt, dan stijgt de kans hier om te schaatsen (op een ijsbaan)..

De vraag hier bij is...hoeveel gaat er vallen en hoe lang blijft het liggen. Door de sneeuw kan de temperatuur ook verder dalen dan de modellen en pluim aangeven.
Het is dus nog even afwachten wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.

Nu lijkt het dan toch te gaan gebeuren met in ieder geval tijdelijk winters weer als in sneeuw en/of op natuurijs schaatsen!
Ik ben heel benieuwd naar wat er aan sneeuw gaat vallen de komende dagen en wat dat eventueel kan doen met de temperaturen in de nacht en overdag, wie weer zit er wel een leuke verrassing aan te komen!:D
Ook leuk om weer wat activiteit te zien de afgelopen maanden hier en vooral het enthousiasme!
Inderdaad :>)
Voor wat het (winter)weer betreft:"
Het is knarsentandend boeiend tegen frustratieniveau aan toe!
Zoals al eerder geschetst wordt er door sommige weerkenners naar mijns insziens teveel naar de luchtdrukverdeling gekeken zonder de bijgevoegde hoogte en 2M. temperaturen in beschouwing te nemen in de verwachtingen. Helaas is van "echt" winters weer geen sprake, dan moeten toch echt de brongebieden sterk afkoelen. Het gevolg is wat wintergepruttel in de marge met wat gevorst in de nacht en vroege ochtend.
De komende tijd weinig winterweer dat tot de verbeelding spreekt, met uitzondering dan misschien van het uiterste Noord-Oosten van het land.
| Gewijzigd: 11 februari, 12:00 uur, door Sneeuwschuiver57
Inderdaad :>)
Voor wat het (winter)weer betreft:"
Het is knarsentandend boeiend tegen frustratieniveau aan toe!
Zoals al eerder geschetst wordt er door sommige weerkenners naar mijns insziens teveel naar de luchtdrukverdeling gekeken zonder de bijgevoegde hoogte en 2M. temperaturen in beschouwing te nemen in de verwachtingen. Helaas is van "echt" winters weer geen sprake, dan moeten toch echt de brongebieden sterk afkoelen. Het gevolg is wat wintergepruttel in de marge met wat gevorst in de nacht en vroege ochtend.
De komende tijd weinig winterweer dat tot de verbeelding spreekt, met uitzondering dan misschien van het uiterste Noord-Oosten van het land.
het is inderdaad enorm jammer dat het gehele bronsgebied wat voor ons van toepassing is sneeuw en kou-loos is...
ook heb ik soms het idee dat 'vroeger' de periodes makkelijker aan elkaar geplakt werden voordat de warmte er weer even tussendoor kon.
en toch is het hartstikke leuk en spannend dat we de afgelopen dagen en komende dagen wat winterweer hebben.:)
Hier ligt zo'n 10cm en het sneeuwt nog!
Edit Thijs: bericht uit citaat gehaald | Gewijzigd: 12 februari, 20:08 uur, door Thijs.
of we later nog de diepvries of toch de lente al ingaan zien we dan wel weer, voor nu is het op en top winter in het noorden!

Helaas hier niets van dit alles.

Ja chrisUtrecht:
Misschien dat ook de Westelijke provincies tijdens de nacht van zaterdag op zondag wat winterse neerslag krijgen, met de nadruk: "een klein beetje" (max, 0.5-1 cm." Een laatste stuiptrekking van deze toch wel in een groot deel van het land, halfbakke winter.".
En dan:de opmaat naar een temperatuursprong naar hoge waarden (beetje vergelijkbaar met de abtrupte overgang van kou naar warmte tijdens de vorstperiode in februari 2021)
Of maart ons nog gaat verrassen met koud-winters weer?
Zou zomaar kunnen.

:Geen rekening gehouden met bewolking en zachtere lucht vanaf de Oostzee.
Hier gewoon boven nul gebleven. Het dunne vliesje ijs dat op somige sloten lag is ook verdwenen. Niks schaatsen! (zoals sommige media ons wel deden geloven)
Na een weekje met winters weer waarbij er aardige hoeveelheden sneeuw zijn gevallen in het noorden ( ik ben heus net jaloers) hebben we nu nog een klein weekje voor de boeg met matige tot zelfs strenge vorst.
De huidige 10cm kaart laat voor afgelopen nacht echt temperaturen zien die om te smullen zijn. Met temperaturen tot bijna -12 in het noorden op 10 cm maken mj wel heel erg blij..

Maar goed.. dit gaat niet heel lang meer duren.. de kernen van de luchtdrukgebieden stuiteren alle kanten op( ligt de kern van dit Hoog best wel okey) en na woensdag gaan we van circa 3 graden naar temperaturen in de dubbele cijfers ( zuiden) .. en er wordt op vrijdags zelfs over temperaturen gesproken van ruim 15 graden.
Op de onderstaande kaart zie je dat er een mega lagedruk gebied in het westen ligt en de kern ligt eigeljk niet helemaal verkeerd maar de crux zit hem erin dat het hoog zo groot is dat wij met een zuidelijke wind eindigen.. en deze neemt warme lucht mee uit Afrika dus onze kleine wintertje is voor nu even voorbij.

Of ik de hoop opgeef ? Het wordt met deze ontwikkelingen wel een beetje ingewikkeld om nog spannend weer te krijgen voor de winterliefhebbers en de pluim is met haar leden gedeserteerd naar de verkeerde kant. De hoop op een SSW die de winter mogelijk de goede kant op had kunnen schoppen ( waar ik op hoopte ) is er ook niet gekomen en het laatste wat ik daarover gezien heb komt deze er ook niet.

Dus jammer .. na woensdag gaan we naar lenteachtige temperaturen en een langere winterse periode zit er dan even niet in.. Nu kan maart nog altijd voor ( kleine) verassingen zorgen maar op dit moment ziet dat er niet zo goed uit.
Het is overigens wel 1 van de meest frustrerende winters geweest aangezien er constant hele mooie trends te zien waren die ons een hele koude winter hadden kunnen bezorgen maar elke keer schoven de " koude" periodes op ( op deze na dan) en eindigden we met temperaturen boven nul.
Een vervelende winter vond ik het niet, december was erg donker ( geloof de donkerste ooit ivm de bijna permanente bewolking) maar over het algemeen is de winter behoorlijk droog geweest. ( ik denk normaal..moet ik eens opzoeken). We gaan de weerkaarten nog wel in de gaten houden voor mogelijke verassingen en anders hoop ik op een vroege warme lente die uitloopt in een droge warme zomer waarbij ik niet pas in Juni het tuinstel buiten zet omdat het toen pas droog en warmer begon te worden.
Kortom.. mogelijk is dit het einde van de winter maar wie weet " roert maart zijn staart".