Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butts, GA; Clayton, GA; Crawford, GA; Fayette, GA; Henry, GA; Lamar, GA; Monroe, GA; Pike, GA; Spalding, GA; Taylor, GA; Upson, GA.

31 Jan 2025 17:43:11

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Walton, FL.

31 Jan 2025 17:43:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Holmes, FL; Walton, FL; Washington, FL.

31 Jan 2025 17:43:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, TX; Eastland, TX; Erath, TX.

31 Jan 2025 14:36:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Concordia, LA; Tensas, LA; Adams, MS; Franklin, MS; Jefferson, MS.

31 Jan 2025 06:53:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Avoyelles, LA.

31 Jan 2025 06:17:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Avoyelles, LA; Evangeline, LA; St. Landry, LA.

31 Jan 2025 06:17:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maui, HI.

31 Jan 2025 05:57:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Claiborne, MS; Hinds, MS.

31 Jan 2025 05:49:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Claiborne, MS; Hinds, MS; Madison, MS; Warren, MS.

31 Jan 2025 05:29:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Claiborne, MS.

31 Jan 2025 05:29:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Tensas, LA; Claiborne, MS; Warren, MS.

31 Jan 2025 05:29:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Acadia, LA; Allen, LA; Avoyelles, LA; Evangeline, LA; Jefferson Davis, LA; St. Landry, LA.

31 Jan 2025 05:18:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, LA; Tensas, LA; Claiborne, MS; Warren, MS.

31 Jan 2025 05:18:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Claiborne, MS; Jefferson, MS.

31 Jan 2025 05:18:06
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Callie-P
Moderator
13 januari, 11:09 uur | Bericht #500211
We noemden het al in een eerdere post.. maar it giet oan ! Natuurlijk beperkt en wrs niet al te langduren maar goed..

Linkje. ->.  schaatsen op ondergelopen velden

en toch wel een leuk kaartje met strenge vorst in Limburg ( op 10cm) maar de rest vh land hoeft ook niet te klagen..

| Gewijzigd: 13 januari, 11:24 uur, door Callie-P
Thijs.
Moderator
13 januari, 15:41 uur | Bericht #500212
Temperatuur actueel fors boven modelberekeningen
Zoals al eerder geschreven onderschatten de modellen momenteel de temperatuur. Het is momenteel in het westen 1 graad warmer dan de modellen aangaven, in het oosten gaat het om 2 graden boven modelberekeningen.

Dat komt vermoedelijk door de zwakke wind en door het overschatten van het sneeuwdek in het zuidoosten (het sneeuwdek is al voor een groot deel weggesmolten). Vermoedelijk dragen er meer dingen bij aan de onderschatting, want met alleen wind en sneeuwdek alleen komen we niet aan zo'n groot verschil.

Op de achtergrond zie je de temperatuurberekening van harmonie, in de cirkels zie je de daadwerkelijk gemeten temperatuur. Tijdstip: circa 15:30.

Vannacht waarschijnlijk dus ook iets minder vorst dan de modellen aangeven, vermoedelijk lichte vorst in het westen en midden, tot matige vorst in het zuiden en oosten.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
14 januari, 08:21 uur | Bericht #500214
Thijs schreef het al , maar de temperaturen buiten vallen een beetje tegen.. maaaar niet getreurd..
Terwijl winters door sommigen al worden afgeschreven laat de GFS run van middernacht toch wel een run zien om te smullen..

Ook de leden van de EC pluim blijven richting de koude kant gaan...goed overdag boven nul ( zo rond de 5 graden gemiddeld) maar toch blijf ik deze pluim niet slecht vinden. Ik vind vooral dat de GFS pluim laat zien hoe onzeker het allemaal is met leden die de 10 graden passeren en tegelijk leden die op matige vorst zitten .

De gfs run van vannacht laat 2 situaties zien die wij als winterliefhebbers ( en dit geval als schaatsliefhebbers) leuk vinden.

Als eerste komt GFS met een Scandihoog , en wat mij daarbij opvalt is dat ze een scandihoog berekent met 1045 hPa en dat is een stevig HD gebied.

En wat je hierboven al een beetje ziet gebeuren is dat het gebied naar rusland opschuift waar een russische beer ontstaat van 1050hPa
( dus oosten wind bij ons = KAN heeeeeeel koud worden)

Let op dit is LT en de modellen zijn echt MEGA aan het stuiteren en in de volgende runs kan /zal dit zeker weer veranderen.

MAAR het is zeer positief om te zien dat er steeds mogelijkheden op tafel komen en dat we niet naar 1 of andere situatie gaan zoals vorig jaar met eindeloos regen en een zuidwesten wind..

Voor vandaag wordt er geschaatst in o.a. Winterswijk !!

Heeeeel veel plezier daar .. en laat de ijzers uit het vet, al wordt het boven nul vanmiddag maar de winter lijkt er deze keer zin in te hebben en die komt volgens mij gewoon weer terug ! | Gewijzigd: 14 januari, 08:24 uur, door Callie-P
16 januari, 11:52 uur | Bericht #500219
Weer.nl heeft het ook door. Er lijkt iets te gebeuren eind januari...... 
Koud he!
16 januari, 12:29 uur | Bericht #500220
Tsja:" was er al een beetje bang voor maar," Van de eventuele winterse evolutie later in de derde decade is zogenoemd niets meer over.
(De gemene deler in zachte winters.= koude verwachtingen worden vanzelf zacht(er). Zoals vaak gaat alle winterpret richting onze Amerikaanse buren. Trump zal straks, bij -10.C tijdens zijn inauguratie wel weer gaan blaten dat de Wereldwijde opwarming niet bestaat ;>) ......
Het zijn voor-de-twaalfde-winter-op een rij, barre tijden voor de winterliefhebber!
Johan
16 januari, 12:46 uur | Bericht #500221
Citaat van Sneeuwschuiver57, donderdag 16 januari 2025, 12:29 uur Tsja:" was er al een beetje bang voor maar," Van de eventuele winterse evolutie later in de derde decade is zogenoemd niets meer over.
(De gemene deler in zachte winters.= koude verwachtingen worden vanzelf zacht(er). Zoals vaak gaat alle winterpret richting onze Amerikaanse buren. Trump zal straks, bij -10.C tijdens zijn inauguratie wel weer gaan blaten dat de Wereldwijde opwarming niet bestaat ;>) ......
Het zijn voor-de-twaalfde-winter-op een rij, barre tijden voor de winterliefhebber!
Waar zie je dat? Op  ECMWF ziet het er nog goed uit......
  | Gewijzigd: 19 januari, 21:46 uur, door Callie-P
Koud he!
Stefanv
Moderator
16 januari, 14:06 uur | Bericht #500223
De pluim van EC is duidelijk. Voorlopig geen winterweer.

Thijs.
Moderator
17 januari, 14:33 uur | Bericht #500227

Modellen de mist in met de temperatuur: ijsdag?

IJsdag voor Volkel, Ell en Maastricht?

De mist blijkt in het zuidoosten hardnekkiger dan berekend, mist blijft toch altijd zeer lastig te modelleren. Als gevolg van de mist ligt de temperatuur in het zuidoosten een stuk lager dan berekend. Specifiek gaat het om Deelen, Volkel, Ell en Maastricht. Op deze weerstations ligt de temperatuur 1 of 2 graden onder de meeste berekeningen. Hieronder de waarnemingen bij Volkel, versus de modellen.

NAVGEM, toch een model waar ik normaal niet vaak naar kijk, zit er nu het beste op.

De reden voor deze lagere temperaturen ligt bij de opklaringen vannacht. Het was in deze regio vannacht enkele uren helemaal helder, toen koelde het fors af. Door de afkoeling ontstond toen weer dichte mist (zicht soms circa 100 m).

Over een uurtje gaat de temperatuur zéér langzaam iets dalen, dus de kans op een ijsdag is voor Volkel, Ell en Maastricht best groot. | Gewijzigd: 17 januari, 14:34 uur, door Thijs.
Tom61
Lid
17 januari, 17:39 uur | Bericht #500228
Hier in Bakel (12km van Volkel ) niet warmer geweest dan -1 , hier dus een lokale ijsdag .
Callie-P
Moderator
20 januari, 14:38 uur | Bericht #500230
Het is een beetje een bijzondere omslag die er plaats heeft gevonden in de modellen.. Een hele lange periode zagen we constant de upbouw van hogedruk boven Europe en dat kwam zo standvastig terug dat we eigenlijk alleen nog bezig waren met de positie van de kern.. 

Het weer zou het weer niet zijn als ze dit niet even zou veranderen.. ik had best wel hoop erop dat de omslag van tijdelijke aard zou zijn ( want ik zie dit al sinds vorige week) en ik dacht " laat ik nog even wachten met schrijven". Maar ruiterlijk moet ik nu gaan toegeven dat de mogelijke opties op dit moment weer ruw van tafel zijn geveegd.

Waar de pluim gisteren nog met misschien wel 80% van de leden aan het einde vd periode onder nul kwam hebben ze op een enkeling na bakzeil gehaald en hebben zich boven de nul graden genesteld.  Goed nieuws voor je gasverbruik want de temperaturen zullen ruim boven nul blijven als dit allemaal doorgaat.. ( 10 plus is zelfs niet uitgesloten)

In vorige posts hadden we het dus over hogedruk, nu komt `gfs met best wel indrukwekkende lagedrukgebieden die welliswaar noordelijk langs trekken maar ons wrs wel van regen gaan voorzien en sowieso van hogere temperaturen en in het noorden van de UK zou het dan behoorlijk gaan stormen.

Source www.wetteronline.de

Maar om nou echt te zeggen dat er een lijn in de modellen zit.. nee niet echt... op de kaart hieronder ( het is maar een voorbeeldje)  zie je bv hoe een puinhoop het boven Europa is.. en zolang er nog een puinhoop is .. dan zeg ik.. " er is nog hoop".. ik zie nog geen stabiele zuidwestelijke stroming ontstaan... dus ja we moeten wederom geduld hebben maar het blijft wel intressant genoeg om de kaarten te blijven volgen en zo ook dus het forum hier.

| Gewijzigd: 20 januari, 14:38 uur, door Callie-P
Thijs.
Moderator
23 januari, 16:52 uur | Bericht #500243

Kans op windhoos voorafgaand aan Éowyn

Valid: Thu 23 Jan 2025 06:00 to Fri 24 Jan 2025 06:00 UTC

A level 2 was issued for S UK mainly for severe wind gusts with a few tornado events possible. A strong event cannot be ruled out.

A level 1 surrounds the level 2 area with a similar risk but lower probabilities.

SYNOPSIS

The flow pattern over W Europe turns more zonal during this forecast in response to substantial geopotential height decrease over the NE Atlantic.

This drop in thickness is accompanied by an impressive 200 kt zonal jet along its southern fringe, which points towards NW Europe. A rapidly approaching surface low from the SW (probably in form of a diabatic Rossby wave) crosses this jet to the north. Its attendant moisture rich cross-isentropic WCB ascent and attendant strong irrotational wind response cause a splitting upper jet with a resultant coupled jet configuration (combined with extreme upper divergence). A 24h MSLP drop in the latitude corrected 2 bergeron range is forecast and this depression approaches Ireland during the end of the forecast from the SW. It reveals an impressive warm seclusion structure and we would not be surprised to see a mixed cold jet (potential sting jet) event evolving offshore with NWP guidance offering gusts up to 200 km/h. Convective-wise there seems to be no substantial risk of activity despite some isolated CI along the leading edge of the NE ward wrapping dry slot. Forecast soundings don't support electrified convection. Anyhow, severe to extreme gusts are possible, but limited confidence in CI precludes any level issuance. Slantwise convection along the tip of the cold jet remains offshore until 06Z without lightning activity.

One part of the splitting upper jet dives into a lead impulse, which results in a sharp trough passage over parts of UK. This event becomes the main player for DMC activity.

DISCUSSION

... S UK ...

An active cold front passage is forecast during the daytime hours, placed beneath the left exit of an intense mid/upper jet (e.g. up to 45 m/s at 700 hPa). The accompanied upper trough is filled with IPV rich air, so combined with strong QG lift we expect modest instability build-up in an extreme shear environment. Forecast hodographs are rather straight, but offer abundant LL shear with lots of LL streamwise vorticity, so rotating updrafts are possible, including a risk of a few tornados and severe gusts. Given rapid translation of thunderstorms, any tornado could be long-tracked and even a strong event cannot be ruled out. The main tornado risk seems to evolve along and S of a Bristol-London line, where the highest BL moisture resides in a low LCL environment. Limited LL CAPE could confine the overall risk more to the coastal areas (up to 200 J/kg), but not much modification is needed for some better LLCAPE build-up further N.
Convection might race E towards the coastal areas of W Belgium/SW Netherlands with an ongoing severe gust risk.

Windhoos waargenomen in Cornwall
Daken van enkele huizen beschadigd door windhoos:
https://www.cornwalllive.com/news/cornwall-news/tornado-hits-cornwall-tears-off-9886830

@r1ch1e5.bsky.social‬ op Bluesky schreef:
A Tornado just went through quintrell downs on the outskirts of Newquay.

#StormEowyn

https://www.dailymotion.com/video/x9cw8xw

Eerder deze week ook al 5 windhozen op Sicilië
2x FI1.5, 1x FI1 en 2x FI0.5. Daarnaast werden er ook nog minstens 2 waterhozen gezien.

This video by Gianluca Caruso shows the tornado tracking over the hills west of Noto and Avola, carring debris from the coastal plain well inland and containing suction/horizontal vorticies

[image or embed]

— Federico Pavan (@federicopavan.bsky.social) 22 januari 2025 om 11:29
| Gewijzigd: 23 januari, 16:53 uur, door Thijs.
24 januari, 11:53 uur | Bericht #500248
Later in de periode terugkeer van het (saaie) inversieweer?

Het ziet er naar uit dat rond we rond de maandwisseling geleidelijk weer overschakelen naar een weerbeeld,wat we de afgelopen weken hebben gezien. Dit  betekent dat we weer (opgezadeld) zitten met saai,grijs en vrij koud weer zonder dat het echt winters wordt.
Dit grenslaagweer zorgt dan voor warme bovenluchten boven een koude plaklaag. Omdat de invloed van de zon in februari al wat groter wordt zou het zo maar kunnen dat de koude plaklaag opgeruimd wordt en we te maken krijgen met zeer zacht weer, inplaats van een kil weertype.
ook interessant  artikel van het KNMI waarin is uitgezocht dat Noord-Oostenwinden het meest zijn opgewarmd. Als we kijken naar de landen ten oosten en noorden zien we een enorme overschot aan warmte. Niet gek dus dat de kans echt winterweer steeds kleiner wordt. | Gewijzigd: 24 januari, 11:57 uur, door Sneeuwschuiver57
Johan
Callie-P
Moderator
26 januari, 14:06 uur | Bericht #500251
In alle jaren dat ik schreef was voor mij altijd de maandwissel tussen Jan en Feb eigenlijk de beslissinig of er nog serieus winterweer in de pijpleiding zat/zit.. ik kan mij ook menig jaar herrineren dat ik gestopt ben rond deze tijd met posten omdat het eigenlijk wel klaar was..

Maar deze keer is het veel onrustiger op de kaarten, er is absoluut geen sprake van een stabiele weersituatie waarvan we kunnen zeggen dat we de komende periode in in een ZW-er zitten of in een ijskoude periode belanden.

Er is wel 1 trend aan de gang ( voor zover deze nog wat waard is na de enorme omslag afgelopen week) en dat is dat er toch weer koude in de pijplijn zit. De pluim gaat alle kanten op, maar wat bij EC stug terug blijft komen is dat het in de eerste week van februari licht tot matig gaat vriezen gedurende de nacht . ( het westen zal natuurlijk met de wame noordzee altijd weer wat warmer worden.
GFS denkt er eigenljk constant anders over en blijft met haar leden elke keer ( ruim) boven nul zitten.. ( zie pluim hieronder)

Laten we hypothetisch nou zeggen dat dit doorzet dan zou het kunnen dat we een droge periode krijgen met temperaturen overdag van ergens tussen de 0 en 5 graden en in de nacht vorst.  
Zelfs zie ik met mijn optimistische blik op 11 februari misschien wel eens de potentie tot aardig wat sneeuw..

Maaaar het is allemaal LT en met deze stuiterende kaarten kan het echt alle kanten op.. positief.( winter) maar ook negatief..( maar die laatste negeren we nog even)
Ik blijf ieg nog even hangen.. jij ook ?

Thijs.
Moderator
26 januari, 21:01 uur | Bericht #500252
Het is wel een beetje het verhaal van deze winter, zo die hogedruk in onze omgeving. Dat heeft er ook voor gezorgd dat het perioden lang zeer somber was. Onder de hogedruk vormen inversies waar hardnekkige bewolking dagenlang stand kan houden.

Rond en na de maandwissel inderdaad weer hogedruksignalen, maar de modellen zwabberen nog alle kanten op. Dat zie je ook op de animaties hieronder. In de ene run (zuid)oostenwind, in de run erna weer zacht onder een zuidwestenwind.

eergisteren, 14:04 uur | Bericht #500257
Beste beheer,
(Mijn wachtwoord wordt telkens niet herkend waardoor ik een nieuw wachtwoord moet aanmaken)

Gelukkig kan ik het forum weer op!

Want, net als je denkt:"deze winter wordt niets meer wat betreft winterweer, verschijnt er ineens een winterse luchtdrukverdeling op de kaarten".
Nu is het natuurlijk nog vrij ver weg, dus het zou zo maar een volgende  rookworst kunnen worden. (>:
En Ook omdat er nog bar weinig kou voorradig is in de brongebieden.

Maar:"De winterspanning loopt weer op!"

| Gewijzigd: eergisteren, 14:11 uur, door Sneeuwschuiver57
Johan
gisteren, 14:58 uur | Bericht #500258
:>(......
Een dag later:
Als ik zo de temperatuurkaart van Europa vandaag bekijk is van kou van enige betekenis tot ver ten Noorden en Oosten van Moskou niets te bekennen.
Zo (voorzichtig)optimistisch als ik mag zijn, maar het ziet er allesbehalve diep winters uit.
Waarschijnlijk toch vooral negatieve temperaturen in de nacht en vroege ochtend. Overdag echter aanhoudend vrij zacht, in ieder geval temperaturen boven normaal (ondanks  die Oostelijke stroming  geen inval van serieus winterkou lijkt het) | Gewijzigd: gisteren, 14:59 uur, door Sneeuwschuiver57
Johan
Tycoon2
Lid
gisteren, 15:32 uur | Bericht #500259
Tegenwoordig mag je hier al blij mee zijn. Een reeks vorstdagen achter elkaar.
En een indrukwekkend Scandihoog. Van dit soort kaarten wordt menig liefhebber van winter wel vrolijk.
NU is het afwachten of het daadwerkelijk winterweer gaat brengen. 
Thijs.
Moderator
vandaag, 15:25 uur | Bericht #500261

Schrijnend gebrek aan voorradige kou

Zoals hierboven al min of meer gezegd werd, er staan mooie kaarten, maar de kou stelt nog weinig voor. Ondanks een langere periode met aflandige wind, waaronder zelfs een tijd oostenwind, presteert de temperatuur het om overdag nog tot 5-6 graden te komen. In de nacht veelal lichte vorst, misschien een enkele nacht met matige vorst. De wind waait af en toe nog flink en daarom denk ik dat de temperatuur 's nachts niet veel lager uitkomt dan de modellen ons voorschotelen.

Een bijzonder krachtig hogedrukgebied boven Scandinavië (1055 hPa), een scandihoog om u tegen te zeggen. Ondanks dat slechts her en der max 0 tot 1,0 hellmann koudegetal per dag. In de nachten lichte vorst.

We zien het ook terug in de temperatuur anomalie, die komt eerst amper onder nul. Vooral overdag, want dan warmt de zon het land nog op tot 5-6 graden boven nul.

En ook de kaart met de temperaturen op 1,5 km (850 hPa) had je je misschien kouder ingebeeld bij een zeer krachtig Scandihoog.

Hoe komt dit?
Oke nu wel genoeg pijnlijke kaartjes gezien. Ik heb mijn punt gemaakt, echt winterweer is in geen velden of wegen te bekennen, ondanks een scandihoog. Dat vraag je je misschien af: hoe kan dat?

Voor het antwoord op die vraag moeten we iets verder kijken, want er staat al tijden een krachtige zuidwestenwind zachte lucht richting Rusland-Nova Zembla-Spitsbergen te blazen. Hierdoor is vrijwel heel Europa sneeuwloos, we vinden sneeuw pas ten noorden van Stockholm - Helsinki - Sint Petersburg - Moskou. Tot in Moskou hebben ze een bijzonder zachte januari achter de rug met amper ijsdagen. De koudevoorraad is daardoor afwezig in Europa. In de Alpen werd het hartje winter zelfs nog meerdere keren 15 tot bijna 20 graden. Het is verdorie eind januari (!). Ik kan hier niet anders dan een signaal van klimaatverandering in zien.

Kunnen we nog winter krijgen?
Gelukkig is de winter niet kansloos, ja we kunnen nog winter krijgen in de Lage Landen. Ik merk echter wel dat steeds meer alle puzzelstukjes op de juiste plaats moeten vallen om bij ons tot winter te komen. Het wordt moeilijker, lastiger. In dit specifieke geval denk ik wel dat de winter in kunnen gaan glijden als de hogedruk boven Scandinavië lang genoeg volhoudt. Hieronder laat GFS al zien wat er mogelijk is als de gunstige ligging van de drukgebieden maar lang genoeg volhoudt:

Als het scandihoog maar lang genoeg volhoudt kunnen we over 300 uur (!) winter krijgen met een temperatuur die overdag nét boven nul uikomt en 's nachts ook matige vorst kan geven.

Goed nieuws voor zonliefhebbers en opgespoten ijsbanen
Er zijn echter ook positieve punten te benoemen. De combinatie van hogedruk en aflandige wind zorgt ervoor dat de lucht een stuk droger wordt. De kans op een grijs deken onder een hogedrukgebied is hierdoor stukken kleiner. Mogelijk gaan we behoorlijk wat zonneschijn zien.
:@

Komst van droge lucht betekend ook dat het dauwpunt enige tijd onder nul gaat komen. Hierdoor smelt de ijsgroei van de voorgaande nacht (door lichte vorst)) een overdag amper/niet. Eigenlijk gaat de ijsgroei overdag op pauze en wordt de groei niet meer geheel ongedaan gemaakt. De lichte vorst in de nachten is echt te weinig voor natuurijs, maar ik verwacht wel dat enkele opgespoten ijsbanen wel open kunnen gaan.

Het dauwpunt zakt morgen onder nul en komt er pas dinsdag weer even bovenuit. We moeten de zachte en vochtige lucht op woensdag even in de gaten houden ivm bewolking en smelt. Daarna opnieuw negatieve dauwpunten, wel nog onzeker!

Thijs.
Moderator
vandaag, 15:29 uur | Bericht #500262

Stoplicht op oranje: reële kans op winterweer

Kans op winter nog erg klein

Termijn: tot 10 dagen vanaf plaatsing

Groen: Het is winter binnen de gestelde termijn.

Groen/oranje: Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
.

Oranje:

Bij een voorgaande winterperiode: lijkt deze op zijn einde te zijn.
Bij een voorgaande zachte periode: is er reële kans op winterweer, of kleine kans op winter.

Oranje/Rood: Er is geen kans op winter, maar er is een kleine kans dat winterweer in de steigers wordt gezet.

Rood: Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn
.

Definitie winterweer:

De volgende weersomstandigheden kunnen binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig:

• (Stralings) vorst
  • Hagel
  • Sneeuw (nat en droog)
  • IJzel
  • IJsregen
Definitie winter:
Dezelfde weersomstandigheden als bij winterweer alleen hierbij is sprake van (bijna) elke nacht vorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.

Extra uitleg stoplicht: ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
Terug naar boven
1 2 3
7 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 7 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.904 topics, welke bij elkaar 448.585 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.613 leden.
Het nieuwste lid is kruij182.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
7 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 1303 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 1303, lezen 7 mensen het topic "Wordt Onweer-Online de Website van het Jaar?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2025 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden