Ik zet me hier in het zuidwesten van Friesland inmiddels schrap voor de buienlijn die al goed van zich laat horen. De eerdere buien trokken ten oosten van ons langs weg over Heerenveen.
Viel wel op dat de klappen zeer luid waren (veel energie?)
De temp hier na een 'terugval' naar 23gr tijdens de buien nu weer 26 en stijgend.
Mensen in het noorden: hopelijk kunnen jullie genieten van wat er aan komt. Dat is: spektakel zonder schade.
Stormschade in Winterswijk na supercell met zeer zware windstoten.
Zwaar onweer met hevige windstoten heeft voor overlast gezorgd in de omgeving. Op meerdere plekken zijn bomen als luciferstokjes omver geblazen, takken afgebroken en terrassen overhoop gewaaid. Niemand is daarbij gewond geraakt. De brandweer heeft meerdere bomen opgeruimd. Bij de buien is ook veel neerslag gevallen. Wouter Van Bernebeek heeft deze krachtige supercell net over de grens nog gefotografeerd, echter ging de meeste structuur er helaas uit, bij mij is alleen niet bekend of deze supercell nog stand heeft gehouden.
Schadepad
Het schadepad van deze bui gaat vanaf Aalten tot aan achter Enschede, dat is een zeer opvallende lange lijn van zo'n 45 KM. Het schadepad is erg interessant, alle bomen liggen 1 kant op wat duidt op een zeer krachtige stroming van de wind naar 1 bepaalde kant toe, dat duidt vaak op downbursts.
Vooral in Twente, rondom Enschede is veel schade gemeld bij de brandweer. Ook in het uiterste oosten van de Achterhoek is schade gemeld. Zover bekend zijn er in dat gedeelte van het land geen gewonden gevallen.
Erg leuk om dit eens te gaan onderzoeken.
| Gewijzigd: 9 juli 2023, 22:25 uur, door Niels112