22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
de algemene trekrichting is O-NO zo te zien aan de geanimeerde radar, dus al die buien boven zuid frankrijk lijken richting zuid duitsland en zwitserland te trekken lijkt me
Bedankt voor je bericht. We zullen je in vervolg niet meer informeren als er potentieel wat dikker onweer op programma staat. Misschien is het volgende x wel raak bij je met dikke schade. Want ook dat zijn wij gisteren tegengekomen tijdens het chasen het is niet alleen maar voorpret en show.
Natuurlijk vinden wij een portie stevig onweer leuk maar het hoort er ook bij. Waarbij alleen ik niet maar toch instanties zoals het knmi en estofex het ook moeten doen met de modellen die toch allemaal wel met die potentie kwamen. En daarvoor moet je al een ruimte ter kennisgeving geven want mensen die willen graag weten wat het weer mogelijk gaat doen. En het liefst moet dat van te voren.
Gisteren toch door de situatie zelf een ander front tot ontwikkeling gekomen die tussen de runs was gegelipt. De buien gingen 1-2 uur vroeger. Er is vast wel 1 model die het getoond heeft. Maar als 6/7 anderen tonen dan ga je niet uit van 1. De buien in het noordwesten van Frankrijk en vlaanderen waren kortstondig explosief. En dat heeft ver veruit een nieuwe front gecreerd. En grotendeels de kans gesmoord. Alsnog kwam het op grotere schaal tot onweer. Dat kan gebeuren op de dag zelf helaas, en zoals gisteren nog vrij kort op de kans.
Maar ik weet het goed gemaakt. Voor 25 euro in het uur zal ik er elke uur op gaan zitten om de situatie van ontwikkeling tot ontwikkeling te volgen.
Als ik gisteren thuis had gezeten dan had ik 3 donderklappen gehad en beetje regen. Nou ben ik 50-100km oostelijker gegaan en had ik dit.
En helaas staat er voor morgen ook weer een setting op programma. Waarvoor ik vanavond een update wou maken. Maar die laat ik bij nader inzien wel zitten. En das misschien heel lullig voor de rest het zij zo. Wellicht hebben de mods zin om morgen te bespreken
Met groet
Tatanka
| Gewijzigd: 21 juni 2023, 11:46 uur, door Tatanka
de wereld is helaas niet zo zwart wit dat alles loopt zoals je wilt dat het loopt. code oranje was gezien de voorspellingen voldoende, pas achteraf kan je terugkijken en inderdaad zeggen dat het niet nodig was. voor hetzelfde geldt was de weerssituatie gisteren heel anders gelopen, dit kan van minuut tot minuut veranderen.
als je echt bijna elke dag goeie kansen wilt moet je overwegen om naar tornado alley te verhuizen. | Gewijzigd: 21 juni 2023, 11:35 uur, door NielsKoomans
Dat, maar ook dat veel mensen niet goed begrijpen wat een waarschuwing van het KNMI inhoudt. Hoeveel mensen je wel niet een code geel een weeralarm hoort noemen. Maar misschien is er wat voor te zeggen om de waarschuwingstermen aan te passen. Bijvoorbeeld in plaats van een "code geel waarschuwing" een term vergelijkbaar met het Amerikaanse "severe weather watch". Wellicht dat zoiets het paniekerige er een beetje af haalt.
Eddy.
Dit is al jaren zo en ik ken een groepje mensen die hier hun complottheorien over losgooien. '' Vroeger wanneer het 30 graden was in Nederland, waren de kleurtjes op de temperatuurkaartjes nóóit zo rood''. Of deze, ''code geel, oranje of rood, ze willen ons alleen maar bangmaken met dat klimaatverandering. En deze hoorde je ook genoeg de afgelopen dagen. '' Het heeft de hele maand mei geregend en nu zijn ze alweer aan het paniekzaaien dat er een neerslagtekort is.'' En zo kan ik wel even doorgaan. Sommige mensen zoeken overal wat achter lijkt het.
Al jaren geven de mensen die hiervoor gestudeerd hebben deze waarschuwen en het is niet om paniek te zaaien, maar om mensen te waarschuwen en voor te laten bereiden. En precies wat Eddy zegt, mensen doen niet eens meer de moeite om onderzoek te doen wat elke kleur waarschuwing betekent.
Waardeer de mensen die er voor gestudeerd hebben en natuurlijk ook de mensen hier die ons updaten met uitgebreide verwachtingen, waarvoor dank.