Toen ik even een paar dagen verder keek zag ik gelijk iets interessants: zware buien boven het oosten van het land op 22 juni 2008. De vorm en koers van deze buien deed mij gelijk aan supercells denken. Dat vroeg er natuurlijk om geGoogled te worden, dus dat deed ik. Ik vond gelijk een artikel uit het blad "Meteorologica" wat specifiek over deze buien ging. En inderdaad, het waren supercells.
Hier het artikel:
Mochten de afbeeldingen niet goed leesbaar zijn, het artikel is hier te vinden, op pagina 22 van het blad: https://www.yumpu.com/nl/document/read/20285572/zware-buien-met-hagel-en-onweer-op-22-juni-2008-het-effect-nvbm
Eddy. | Gewijzigd: 24 mei 2023, 17:09 uur, door flyineddy1
Meteorologica is een tijdschrift van de NVBM (Nederlandse Vereniging ter Bevordering van de Meteorologie). De NVBM is min of meer een beroepsvereniging, het is ook vanwege de vaktermen niet voor het brede publiek even interessant. Ik weet niet of iedereen lid kan worden van de NVBM, maar iedereen kan hier wel gewoon abonnee worden van tijdschrift Meteorologica (mocht het tijdschrift je na wat bladeren erg bevallen).