Lente discussietopic 2022
De weerkundige winter is voorbij en zoals ieder jaar gaat de lente van start op 1 maart!
Hoe gaat de lente van start?
Wel, eigenlijk zien we kaarten die schaatsliefhebbers meer in de diepe winter willen zien. Vaak regeert hogedrukinvloed met een oostelijke stroming. Omdat daar niet zo gek veel koude voorradig is en de stroming ook vrij licht is, resulteert dit in vaak zonnig maar wel te fris weer voor de tijd van het jaar met nachtvorst. Ook enige neerslag van betekenis hoeft niet te worden verwacht.
Meeste recente pluim van ECMWF:
Kaartje uit de 12z run van ICON:
| Gewijzigd: 1 maart 2022, 18:30 uur, door Sven
Grote dagelijkse gang
Het weerbeeld wordt gekenmerkt door een grote dagelijkse gang. Onder opklaringen vriest het ´s nachts overal licht, tot lokaal zelfs matig. Tijdens de dag lopen de temperaturen snel op tot lokaal 10 graden in het zuiden, zeker in het 2e deel van de week. Dit weerbeeld houdt de komende dagen aan met heel veel zon. Enkel zondag en maandag drijft er wat bewolking binnen.
Koude nacht:
In de ochtend is er vandaag een beetje motregen in het oosten van het land. Dit is voorlopig de laatste neerslag. Na vandaag gaat het voor de komende tijd waarschijnlijk niet meer regenen. Hierdoor is er ook kans op een officiële droogteperiode in De Bilt (In 20 opeenvolgende dagen een maximum neerslagsom van 0,5 mm). Dan zou er tot en met 21 maart geen neerslag meer mogen vallen in De Bilt. Het is ook zeer reeël dat we een top-5 notering gaan krijgen van droogste maanden sinds 1901. Tot nu toe is er deze maand in De Bilt 0,7 mm neerslag gevallen.
De temperatuur gaat overdag omhoog. En s'nachts omlaag. Er komt een vrij grote dagelijkse gang. Overdag zal de temperatuur de komende week rond de 17 graden liggen. En in de nachten ligt de temperatuur net boven het vriespunt. Er zijn scenario's dat het in de nachten kan gaan vriezen en overdag de temperatuur rond de 20 graden gaat komen. Maar die kans is zeer klein op basis van de huidige runs en de termijn ligt nog te ver weg.
Daarnaast schijnt volgende week de zon vaak
Eerst lokaal 20 graden, volgende week naar winters wisselvallig?
Eerst is het nog volop genieten van prachtig lenteweer met lokaal in het zuiden van Nederland en Belgie tot 20, misschien 21 graden.
Dit weertype houdt nog zeker aan tot het weekend. Let ook op de grote dagelijkse gang (verschil tussen minima en maxima)
Volgende week ander weertype
Wat we zien is alle modellen is dat er na zowat een hele maand een einde komt aan de invloed van hogedrukgebieden die ons vaak droog en zonnig weer hebben bezorgd deze maand. De stroming gaat draaien naar meer noordelijke richtingen waarbij de temperaturen een aardige stap terug zullen moeten zetten. Gezien deze luchtsoort van oorsprong polair is, kunnen we ons opmaken voor een meer wisselvallig weertype waarbij de buien winters van aard kunnen zijn. Het kan zomaar gebeuren, als alles goed valt, dat het zelf tijdelijk wit zou kunnen gaan worden. Maar die details zijn pas voor volgende week.Hoe een en ander gaat verlopen, zien we de komende periode wel op de weerkaarten verschijnen. Geniet vooral nu nog van het prachtige weer!
Maar ja, iedereen heeft de voorjaarsschoonmaak al gedaan, tuinsetjes staan gereed voor de komende zomer en ik denk dat weinigen nog zitten te wachten op het bouwen van een sneeuwpop als je al in je korte broek gelopen hebt.
Toch ben ik echt benieuwd of dit door gaat zetten na al die mooie warme dagen, die we al gehad hebben nu. Het lijkt zo onwerkelijk, je zou haast denken dat het een goede 1 April grap betreft.
Maar goed, de kaarten liegen er niet om! Zo'n mooie setting hebben we deze hele winter nog niet gehad. Hogedruk bij Groenland, lagedruk boven Scandinavie, met daartussen een glijbaan voor Polaire lucht met de nodige storingen.
Toch moeten we kritisch kijken naar de temperaturen en de neerslag. Er zal best sneeuw gaan vallen, maar of het echt gaat cumuleren tot meer dan 5cm, dat betwijfel ik echt. Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus laat ik me heel graag prettig verrassen, zeker na zo'n sneeuwloze winter. En daarna snel weer naar de 20gr toe wat mij betreft.
Een goede 1 April-grap of werkelijkheid??
| Gewijzigd: 30 maart 2022, 16:06 uur, door DieuGi
Snel wat kaartjes op een rijtje
Iedereen kan natuurlijk aanvullen, graag zelfs! Snel maar even mijn bed uitgekomen waar ik al de hele dag ziek in lig om toch maar wat kaartjes te posten.
Hieronder verwacht sneeuwdek van ICON, ECMWF, ARPEGE en Harmonie. Hoe dik het sneeuwdek zal worden is maar de vraag gezien de warme voorgeschiedenis.
Uit guidance KNMI:
Accumulatie lijkt donderdag overdag (diffuse straling en een ondergrondtemperatuur van 12-15 °C) in eerste instantie lastig en is sterk afhankelijk van de intensiteit, in het noordoosten kan dit mogelijk aan het einde van de middag wel gebeuren. In de avond en de nacht naar vrijdag is dit echter een reële mogelijkheid, de diffuse straling verdwijnt dan en de sneeuwval lijkt lang aan te houden. Het blijft in dit soort situaties lastig om te bepalen hoeveel accumulatie er werkelijk zal gaan optreden, de modellen laten hierin ook duidelijke verschillen zien, waarbij HA43 duidelijk het meest enthousiast is. Het is een bekend gegeven dat Harmonie -en in mindere mate EC- het sneeuwdek vaak overdrijven. Ook de precieze koers en timing van alle systemen verschillen nog enigszins. Alhoewel de hoeveelheden en de locatie met de meeste sneeuwval momenteel dus nog onzeker zijn, is lokaal 5 cm (of zelfs meer) tot aan vrijdagochtend niet uitgesloten.
KNMI heeft trouwens ook code geel uitgegeven