https://youtu.be/OnH4K2YxNXw | Gewijzigd: 15 februari 2022, 21:56 uur, door Thijs.
Dank voor je informatieve filmpje!
Sneeuwhozen zijn heel speciaal en super zeldzaam. Een sneeuwdek en een "dust-devil"-achtig verschijnsel sluiten elkaar haast per definitie uit. Doordat sneeuw wit is, wordt bijna al het zonlicht weerkaatst door de sneeuw. Sneeuw neemt daar dus amper zonlicht (warmte) op en kan ondanks volle zon zichzelf nog koud houden. Sneeuw kan ook per definitie niet warmer worden dan 0°C, want dan smelt het, en zolang het smelt blijft het 0°C. Pas als de sneeuw gesmolten is kan het warmer dan 0°C worden. Smeltende sneeuw kan sowieso niet opwaaien, alleen droge sneeuw kan opwaaien of verstuiven.
Een sneeuwhoos blijft lastig te verklaren. Een sneeuwhoos kan dus alleen voorkomen als de lucht boven de sneeuw echt heel koud (en droog) is, want de lucht moet nóg veel kouder zijn dan de koude sneeuw. Verder verwacht ik een dauwpunt ver beneden 0°C in combinatie met een zuidhelling waar de zon vol op staat te branden.
Naast deze verklaring aan de hand van temperatuur lijkt mij een andere verklaring aan de hand van wind ook zeer plausibel: waar twee winden uit verschillende richting elkaar tegenkomen. Daar heeft temperatuur geen grote rol in, en komt het vooral doordat een object in de weg zit (een bergtop bijvoorbeeld), waarachter wervelingen ontstaan.
Bijvoorbeeld in dit filmpje, hier zie je een object (de stip) waar de wind "splitst", achter het object komen de windstromen elkaar weer tegen en ontstaan wervelingen (deze herkennen we ook op satellietbeelden).
Tot zover een paar theoriën van mij, ik weet niet hoe ze precies ontstaan, maar dit lijkt mij waarschijnlijk. | Gewijzigd: 15 februari 2022, 22:37 uur, door Thijs.