Na het onweer van vannacht staat er vandaag geen nieuw onweer op het programma.
In de nacht naar maandag trekt vanuit het zuidoosten een groot en actief neerslaggebied over het land. Dit zal stratiforme neerslag zijn (tegenovergestelde dus van convectief, stratiform betekend uit gelaagde regenwolken).
Er kan mogelijk veel neerslag vallen, maar er is verre van een eenduidig beeld bij de modellen.
Maarliefst ruim 200 mm wordt er berekend bij Cosmo/Icon-D2 net boven Frankrijk. De kans daarop lijkt me wel erg klein.
Harmonie toont dus de meeste neerslag, dik 50 mm in een strook over de Benelux. Cosmo daarentegen zit met 0-5 mm wel erg laag. Ik ga uit van een strook met minstens 20 mm, deze strook zou ook grotendeels over Duitsland kunnen liggen. Maar als ik er toch iets concreets over moet zeggen, ga ik voor de meeste regen de zuidoostelijke helft van de Benelux. Tussen Brussel-Achterhoek-Maastricht is kans op 10-30 mm.
In het geval dat er morgen weinig neerslag valt, kan het 18°C worden. Als er zoveel neerslag valt als in Harmonie, kan de temperatuur het heel lastig krijgen en ligt de maximumtemperatuur wellicht rond de 13-15°C