Je moet de desktopsite functie aanzetten. Dit staat meestal bij instellingen. | Gewijzigd: 19 juni 2021, 00:21 uur, door Extreme Weather NL
Het blijft tenslotte toch redelijk lokaal,in omgeving Kampen,provincie Drenthe/Groningen/Friesland is het anders wel redelijk tekeer gegaan.
Je moet de desktopsite functie aanzetten. Dit staat meestal bij instellingen.
Het lukt mij ook nooit om hier afbeeldingen te plaatsen. Op mobiel is geen menu te vinden om dit te kunnen doen en is ook de reden dat ik bijna nooit iets plaats op dit forum | Gewijzigd: 19 juni 2021, 13:22 uur, door Jeroen71
Na het geweld van gisteren staat er vanavond en vannacht mogelijk weer fors en georganiseerd onweer op het programma. Deze setting kan mogelijk grootschalig nachtelijk onweer opleveren, hierbij dus een update van mijn kant met dank aan Thijs Erland voor de plaatjes.
Huidige situatie aan de grond:
Momenteel bevindt het grootste deel van de benelux zich in een westelijke to zuidwestelijke stroming aan de grond, deze voert iets koelere en drogere lucht aan in vergelijking met gisteren. Het polaire front vormt de grens tussen deze koelere lucht en de warmere lucht van gisteren en bevindt zich langs de oostgrens en buigt boven Frankrijk weer westwaards. Deze vrij oostelijke positie is het gevolg van het noordwaarts doortrekken van het thermisch laag dat ons gisteren onweer bezorgt heeft. Ten zuiden van Parijs bevindt zich een volgend thermisch laag welke richting het noorden trekt, dit laag zorgt eveneens voor warmte advectie aan de voorzijde waardoor het warmtefront hier weer westwaards buigt. Nabij het tripelpunt van het laag is momenteel al hevige convectie actief, en eveneens al op het koufront ten zuiden van het thermische laag bij Bordeaux.
De huidige situatie: een hevige cel nabij het tripelpunt, en een reeks cellen op het koufront.
Huidige situatie op hoogte:
Voor de setting van vannacht is de situatie op hoogte ook van belang, een groot deel van de convectie zal namelijk van op hoogte plaatsvinden gezien de timing en het feit dat een groot deel van de benelux zich aan de koude kant van het grondfront bevindt. Een kijk op het satellietbeeld toont ons dat er zich momenteel een golf in het hoogtepatroon bevindt nabij golf van Biskaje. Op onderstaand satelliet beeld zien we hier oranjerode kleuren, dit duidt op droge lucht die vanuit de hogere luchtlagen van de troposfeer of zelfs de stratosfeer is binnengedrongen. Deze lucht wordt gekenmerkt door hoge waarden van potentiële vorticiteit, ik ga hier verder niet in op de fysica hierachter maar de advectie van deze potentiële vorticiteit staat bekend als een mechanisme dat stijgbewegingen genereert. Het zijn deze stijgbewegingen die mede het onweer van komende nacht in stand zal houden en zal triggeren. Behalve deze stijgbewegingen is er eveneens sprake van warmte advectie op hoogte (hier weergegeven op 700hpa door de rode lijnen) welke ook onweersbuien kan triggeren. Deze zones met warmte advectie komen ook vaak overeen met een gebied met gunstige windschering.
De algemene kans vannacht:
De modellen komen vannacht dus met behoorlijk onweer maar lopen nog uiteen wat betreft de exacte organisatiegraad en locatie. Harmonie en Arome komen beiden met een lijnvormig mcs welke de hele benelux aandoet en afzwakkend richting het noordoosten trekt, Cosmo heeft dan weer een rommelig patroon met losse cellen die door warmte advectie getriggerd lijken te zijn. De cape waardes bereiken in het intiatiegebied in Noord-Frankrijk waardes tot 2500 joule/kg in combinatie met 40 knopen shear, de convectieve modus is hier dus supercell en goed georganiseerde multicell. Hier blijft vannacht zo een 1000-1500 joule/kg elevated van over. Belangrijk voor deze kans is dat deze voor het grootste deel van de benelux elevated zal zijn. Dit betekent dat de temperatuur aan de grond (behalve mss in het uiterste zuidoosten, hier kom ik later nog op terug) niet relevant zal zijn voor het onweer, dit omdat de warmte op hoogte wel aanwezig is zoals zichtbaar op onderstaand plaatje gemaakt door Erland.
Omdat de meeste buien elevated zullen zijn moeten we kijken naar de windschering op hoogte, deze varieert tussen de 30 en 40 knopen wat nog steeds behoorlijk hoog is. Ik verwacht dus een hoge organisatiegraad, stevige multicellen en een enkele elevated supercel moeten mogelijk zijn. Het westen zal waarschijnlijk te maken met behoorlijk wat regen terwijl de hevigste cellen volgens mij waarschijnlijker zijn in het zuidoosten. Ik verwacht wel dat ook de cellen in het westen behoorlijk wat bliksem kunnen bevatten maar dit is afwachten. Afgezien van een hoge bliksemactiviteit en veel neerslag lijkt het qua randverschijnselen mee te vallen al behoord grote hagel ook tot de mogelijkheden, zeker in het zuidoosten.
Aandachtspunt zuidoosten:
Persoonlijk ben ik voornamelijk de regio nabij het grondfront in de gaten aan het houden. Het is volgens mij goed mogelijk dat de actiefste cellen zich langsheen dit front zullen bewegen, de huidige (super)cel ten zuiden van Parijs bevindt zich reeds op deze boundary. Nabij dit grondfront zouden de cellen mogelijk surface based kunnen worden, wat het knmi nu ook benoemt in hun guidance:
Indien dit gebeurt kunnen deze cellen veel sterkere shear opnemen, en dit zullen dan ook supercellen zijn met een kans op grote hagel en een mogelijke windhoos. De kans is groot dat dit beperkt blijft tot Frankrijk en de Ardennen maar het is een aandachtspunt.Momenteel gaan we ervan uit dat de buien mogelijk nog vanaf de grond gevoed worden in het zuidoosten, maar dat het verder om buien vanaf enige hoogte zal gaan. We moeten kijken naar de schering vanaf 1-1.5 km, maar in het uiterste zuidoosten kan het mogelijk nog even vanaf de grond lukken.
Mvg, Jens
| Gewijzigd: 19 juni 2021, 16:37 uur, door Lako