Vrijdagmiddag zeer hoge CAPEwaardes van royaal boven de 2500 J/kg, waarschijnlijk richting de 4000 Jkg. De effectieve schering is dan op veel plaatsen 30-40 kn. Ook dan goed georganiseerde multicells, veel onweer, hagel en lokaal veel neerslag in korte tijd. De neerslaghoeveelheden gaan sterk uiteenlopen, maar tot en met vrijdagmiddag kan er op veel plaatsen 20-40 mm vallen, op een aantal plaatsen 40-70 mm, lokaal zelfs nog iets meer.
Het KNMI meldt zelfs een kans op tornado's (ze hebben een regel toegevoegd aan de modelbeoordeling bij "Neerslag"). Ik weet dat Estofex dit ook bemoemt, en dit met het voorspelde weertype geen ombegrijpelijke voorspelling is, maar het KNMI is doorgaans zeer terughoudend hiermee:
"... Wat verder opvalt is dat de heliciteit van Hap1 vrijdagmiddag ook hoog is. Wellicht is zeer lokaal een tornado niet uitgesloten".
Ondertussen zijn de eerste geisoleerde onweersbuien ontstaan waar ik over sprak in mijn berichten, in het noordoosten gaan ze. De forcering die deze buien moet triggeren loopt oost van de lijn Dokkum-Hoogeveen-Enschede. Het is niet uitgesloten dat de komende uren wat meer gaan ontstaan. Ik zit in dat gebied het borrelt behoorlijk. Maar het gros hikt er vooralsnog tegenaan.
Modus is single cell, mogelijk wat organisatie tot multicell. Randverschijnselen, lokaal wateroverlast en kans op zomerhagel in de orde van 3-4cm
| Gewijzigd: 17 juni 2021, 16:18 uur, door Tatanka
Eerste buien Groningen-Schiermonnikoog
We zien geïsoleerde buien ontstaan boven het Noordoosten. De kans dat elders in Groningen/Drenthe er nog eentje ontstaat is aanwezig. Deze buien ontstaan daar waar de outflow boundary van de MCS over Frankrijk van vannacht/vanochtend zich bevindt. De outflow is nog herkenbaar doordat de wind daar draait van zuid naar zuidwest. De outflow bestaat uit iets minder hete lucht, doordat er een kleine portie lucht van de Noordzee in is vermengt. Daardoor is het vandaag in het oosten 33-34°C, en in het westen 25-28°C.De buien trekken richting het noorden, waar ze de Noordzee opgaan. Groningen is dus afhankelijk van nieuwe buien die moeten ontstaan, zonder nieuwe buien wordt het vanzelf weer droog in Groningen. Ik verwacht nog wel enkele nieuwe buien in de omgeving.
Aangezien wij wellicht de eersten zijn die de buien van vannacht echt met daglicht op de foto kunnen zetten. Ik doe mijn best.
Happy days!
Net even gesproken met een aantal chasers in brongebied. Brongebied voor de organisatie tot MCS voor hier is Parijs-Orleans-Reims-Troyes. De eerste hikken er net tegen aan ten zuiden van deze 4 hoek. Deze groeien aldaar uit tot supercellen de komende 1-2 uur. En vanaf dat punt moet er meer organisatie komen tot clusters. Naar verwachting is de vroege optie rond middernacht Belgie-Zuidelijke helften NL. De wat latere opties 1-2 uur later het is en blijft nowcasten of deze cellen een omvangrijke outflow boundary gaan vormen. Waardoor de buien nog vroeger boven Belgie worden getriggerd. Het is een optie die in vrij weinig modellen getoond worden. Vanmorgen kwam super hd er mij zie mijn bericht van vannochtend. Anders volgt gewoon het clusterend verhaal eerder in dit bericht tot een MCS.
Mocht de nieuwe harmonie uitkomen dan gaat het zaakje dwars door centraal Benelux. Ook de westelijke helften en oostelijke helften kunnen deze los zien gaan. Welliswaar wat minder met de andere randverschijnselen. Maar als dit systeem zo door NL trekt, dan is dit in de wijde omtrek te zien.
De waardes zijn ruimschoots genoeg om dit hele verhaal door te trekken tot over de wadden.
Dit is maar 1 model he, dus staar je niet al te veel op deze uitkomst. Er zijn opties oostelijk maar ook westelijk.
Zeer intensief nachtelijk onweer, hagel en veel neerslag in korte tijd is waarschijnlijk. Windstoten 75-90 km/u lokaal uitschieters 100+
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
De weermodellen voorspellen geen exacte locatie maar geven een indicatie. Dus er is nog wel een kans voor jou en alle andere mensen die in Groningen of andere plekken wonen waar volgens de weermodellen geen onweer komt. Dat wordt nowcasten Wim
Uit de guidance
1000-1500 J/kg, lokaal 1500+. De effectieve schering in de nacht naar vrijdag ligt tussen circa 20 kn in het noorden en 40 kn langs de westkust. (1-6 km), mocht het vanaf de grond komen, enkele kn meer. Convectietype wordt waarschijnlijk multicell/squall, de treksnelheid is vrij groot (20-25 kn). De trigger is lokale convergentie en outflow van eerdere buien. Zwaar onweer, hagel (orde 2 cm) en veel neerslag in korte tijd is waarschijnlijk. | Gewijzigd: 17 juni 2021, 23:02 uur, door Tatanka
bekijk eens goed de modellen hier eerder we praten over 2 a 3 uur vannacht wellicht later een enkel model toonde wat vroeger. Soms worden de dingen pas later duidelijk. Dat word nou precies opgebouwd onder de Belgische grens. Dus met andere woorden het loopt aardig in lijn met de modellen. Die kans was en is vannacht.
Kortom, dit wordt helemaal niks!
Waar uit concludeer je dat de buien om een boog om ons land heen gaan? Er werd al overduidelijk gezegd dat het nacht en ochtendwerk zou worden, plus dat deze bui boven Reims de rest moet laten ontploffen en alles clusterend opschuift naar ons land
Kortom, dit wordt helemaal niks!
Waar uit concludeer je dat de buien om een boog om ons land heen gaan? Er werd al overduidelijk gezegd dat het nacht en ochtendwerk zou worden, plus dat deze bui boven Reims de rest moet laten ontploffen en alles clusterend opschuift naar ons land
mensen hebben geen geduld meer tegenwoordig
Komende uren trekt de MCS(Squall-line) verder weg richting noordelijke helften, vooruit maar ook oostelijk kunnen er nog telkens nieuwe buien aangroeien Cape 1000-1500 j/kg effectieve schering 20-30 knopen. Later vanmiddag van het zuiden en binnenland uit opnieuw van west naar oost noordwaarts nieuwe buien. De buien ontstaan vanmiddag boven zuidelijk Benelux en activeren als maar verder noordwaarts. Cape vanmiddag 2000-2500 j/kg shear vanmiddag veelal 30 knopen, maar richting de noordelijke helften 40 lokaal 50 knopen. Het is niet geheel ondelijkelijk dat later vandaag en vanavond enkele supercellen mogelijk opgelijnd opgebouwd gaan worden tot een Squall-line. Lokaal kunnen er enkele tientallen mm regen vallen. Ook is er met name vrijdagmiddag en -avond kans op grote hagel (2-5 cm).
Estofex komt met een level 2 voor grotendeels Nederland. A level 2 was issued across the Netherlands and northern Germany for hail, tornadoes, wind gusts, and to a lesser extent for localized heavy rainfall.
Verder draag ik het stokje over aan Erland. Want ik ben verder vandaag op pad voor de supercellen.