Buienradar voorspelt zelf niet, op die 24 uur vooruit laten ze gewoon de weerkaarten zien, dezelfde plaatjes die je hier ook vaak ziet langskomen.
De korte termijn voorspelling trekt enkel de al bestaande buien op de laatste radarbeelden door. Buienradar houdt daarbij geen rekening met of buien uitdoven, aangroeien of afbuigen. De modellen om dat goed te kunnen doen bestaan nog niet. Je moet dus altijd zelf een beetje proberen in te schatten wat er gaat gebeuren.
Hoe kan het nu dat er gewoon geen wind was tijdens de bui? Ikzelf volg hier heel vaak op het forum, maar ben nog een leek in vergelijking met de mensen die er echt kennis van hebben Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat het hier ter plaatse al een paar uur serieus afgekoeld was en er dus minder opstijgende warme lucht aanwezig was en er dus ook minder verticale luchtverplaatsing was, met dus minder kans op valwinden. Maar helemaal windstil heb ik dus nog niet eerder meegemaakt.
Dit gewoon uit pure interesse, alvast bedankt voor degenen die de moeite nemen om het uit te leggen.
Na de soms negatieve of gefrustreerde reactie die ik hier lees, wil ik hierbij ook nog eens vermelden dat ik het absoluut super vind dat zoveel mensen hun tijd in deze site steken, het is echt een plezier om te lezen!
Nu kijk ik vandaag wat door de foto's op weerplaza en zie ik deze foto van Floris Rozeboom, gemaakt bij Tull en 't Waal (een kleine 20 km denk ik ten zuiden van mij):
Kijk even naar die bliksemschicht op beide foto's. Dat is gewoon exdact dezelfde! Ik heb dus samen met deze voor mij onbekende Floris, dezelfde bliksem op de foto gezet.
Dat was een behoorlijke klap
Edit Thijs Erland: link aanklikbaar gemaakt | Gewijzigd: 27 juni 2021, 12:44 uur, door Thijs.
gisteren nog een aardige onweersbui ten ZZO van Buitenpost gezien en gehoord.
zaten aardige klappen bij.
verder is het bij ons maar afwachten wat de komende 48 uur oplevert en hoever het naar het noorden trekt.
berichtgeving vab Tatanka maar volgen in topic
prognose en trekrichting bestudeert, moet nog maar zien wat Friesland bereikt.
Drenthe heeft volle bak om over Limburg maar niet te spreken.
is hier sinds afgelopen weekend droog geweest ondanks regen voorspellingen.
Zal vannacht wat komen hier?
even een aandachtspuntje voor eind v/d maand. Er kan nog veel gebeuren maar een aankomend meteoroloog in duitsland
van Wetter.net heeft het toch weer voor midden europa op wateroverlast. Warme lucht vanuit Zuid Europa dringt zich op naar midden Europa
en met de koelere lucht vanaf de atlantische oceaan die Europa binnendringt botst het aardig in het centraal rivieren gebied van Europa
hij heeft het weer over 100 tot 150 ml water in grote gebieden en zelfs meer. ( lokaal 180ml )
dit is even om in de gaten te houden iin hoeverre dit gaat plaatsvinden , volgend weekend wordt het al weer iets koeler is de voor-
spelling,
gr uit Fryslan
even een aandachtspuntje voor eind v/d maand. Er kan nog veel gebeuren maar een aankomend meteoroloog in duitsland
van Wetter.net heeft het toch weer voor midden europa op wateroverlast. Warme lucht vanuit Zuid Europa dringt zich op naar midden Europa
en met de koelere lucht vanaf de atlantische oceaan die Europa binnendringt botst het aardig in het centraal rivieren gebied van Europa
hij heeft het weer over 100 tot 150 ml water in grote gebieden en zelfs meer. ( lokaal 180ml )
dit is even om in de gaten te houden iin hoeverre dit gaat plaatsvinden , volgend weekend wordt het al weer iets koeler is de voor-
spelling,
gr uit Fryslan
Heb ik ook gehoort inderdaad... Laten we bidden dat het nu wel goed verdeeld wordt over alle gedeeltes en daarmee alles voldoende water heeft en de gebieden die nu onder water staan eventjes niks krijgen.
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.