Het ijs hier:
Op zondag waren de grootste wateroppervlaktes hier 50% bedekt met sneeuwijs. Ik zal er binnenkort eens terug naar gaan, maar ik vermoed dat ik het voor schaatsen toch verderweg moet gaan zoeken (puur ook omdat er hier dichtbij geen grote plassen te vinden zijn). Ik heb het er wel voor over, sneeuw staat boven schaatsijs het voor mij persoonlijk.
IJsclubs in de greep van schaatskoorts, ijs nog niet overal veilig
Hoewel schaatsen op veel plekken nog wordt afgeraden, kunnen liefhebbers op sommige plekken wel al veilig het ijs op. De meeste ijsbanen openen de komende dagen.Verder lezen: NOS.nl
Lekker #schaatsen op de natuur ijsbaan binnen een #corona-tijdsslot en op #anderhalvemeter. Dankjewel alle vrijwilligers van @IJsVlietland #MiddenDelfland voor de organisatie! 👏👏 pic.twitter.com/mPpRgUpiJE
— Nathalie Steins (@NathalieSteins) February 10, 2021
Situatie hier
Op de diepe sloot hier zien we 5 cm ijs, maar wel te ruw en bobbelig om iets mee te kunnen beginnen, door de sneeuw. Verder vandaag wel een fantastische winterdag met diepblauwe luchten, vanochtend hingen de flarden mist nog over de weilanden.
Het barste wel van de mooie ijskristallen bovenop het ijs.
Man zakt door het ijs op het kanaal in Eindhoven
Een man is donderdagmiddag door de hulpdiensten uit het Eindhovens Kanaal gehaald. Vermoedelijk is de man door het dunne ijs gezakt. De man is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.Lees verder: https://nos.nl/regio/brabant/artikel/97518-man-zakt-door-het-ijs-op-het-kanaal-in-eindhoven.html
Het ijs is dus nog verre van betrouwbaar op veel wateren, voorzichtigheid is dus geboden!
Steeds meer schaatsers gaan natuurijs op: 'Het is echt nog gevaarlijk'
Steeds meer schaatsliefhebbers wagen zich op natuurijs, hoewel het op veel plekken nog niet veilig is. IJsclubs maken zich zorgen."We roepen mensen op om vooral niet massaal naar Loosdrecht te komen", zegt voorzitter Len Veerman tegen NH Nieuws. "Het ijs is nog verre van betrouwbaar. Daar komt nog eens bij dat de zon momenteel vol op het ijs staat. Het is echt nog te gevaarlijk. Het kraakt en op sommige plekken ligt water op het ijs." Volgens Veerman zijn er vanochtend al meerdere mensen door het ijs gezakt.
Lees verder: https://nos.nl/artikel/2368228-steeds-meer-schaatsers-gaan-natuurijs-op-het-is-echt-nog-gevaarlijk.html | Gewijzigd: 11 februari 2021, 14:36 uur, door Thijs.