Uitslag hoogste sneeuwdek en laagste temperatuur
Ondanks dat de sneeuw smelt, hebben sommigen nog wel wat te vieren. De uitslag van de sneeuw & kou wedstrijd is namelijk bekend!Sneeuw: 32 cm te Hoog Soeren (Apeldoorn)
Omdat sneeuwhoogte waarnemen met sneeuwduinen zeer lastig is, hebben veel waarnemers 98 of 99 doorgegeven (gebroken dek of sneeuwhopen). In de ochtend van 8 februari werd er wél 32 cm doorgegeven.
Ik vind het heel jammer dat het KNMI 99 weergeeft als een gebroken dek (oranje kleur). Dit geeft de illusie dat er weinig sneeuw viel, terwijl er in werkelijkheid hoge sneeuwduinen lagen. Zo lag er hier (nabij Boxmeer, Brabant) in oranje gebied (gebroken dek) gewoon een solide 10 - 20 cm met sneeuwduinen die makkelijk naar 40 cm gingen, met uitschieters van ruim één meter.
Suggestie zou zijn om een gemiddelde van meerdere metingen weer te geven, of de minimaal en maximaal meetbare hoogte, dat geeft beiden een veel betere beeld van de bijzondere sneeuwval.
Laagste maximumtemperatuur: -5,5°C te Hupsel
Op maandag 8 februari was het bewolkt en viel er langdurig lichte sneeuwval in delen van Nederland. Onder deze omstandigheden werd het in Hupsel niet warmer dan -5,5°C.
Laagste temperatuur: -16,2°C te Hupsel
Op de dinsdag koelde het met minder bewolking boven een vers sneeuwdek af tot -16,2°C boven Hupsel. Boven Hupsel vonden we ook één van de dikste sneeuwdekken van Nederland.
Uitslag:
Winnaar: Bolbliksem2de plaats: Weertje
3de plaats: Benniegek
Dan volgt nu de hele eindstand:
Samen zijn we slimmer dan alleen: we zaten er gemiddeld enorm dichtbij, het gemiddelde over alle inzendingen was 32,2 cm. In werkelijkheid werd er 2 millimeter minder opgemeten.
Extra:
Een paar inzendingen hadden ook nog voor de lol de locaties toegevoegd. Rens @ Weer zat exact op het juiste punt, erg knap! Geeft de KNMI-waarnemer in Hoog Soeren vaker het hoogste sneeuwdek door?
Verder zat Benniegek met Beekbergen er net een dorpje naast. 4x werd Hupsel juist als koudste locatie doorgegeven.
Dikgedrukte locaties zatten er ook dichtbij.
Heel veel dank voor alle enthousiaste inzendingen! Ik hoop dat we komende winter weer deze mooie wedstrijd uit de kast kunnen halen!
Wel een opmerking:
Heel veel dank voor alle enthousiaste inzendingen! Ik hoop dat we komende winter weer deze mooie wedstrijd uit de kast kunnen halen!
Ik wil wel nog een sneeuwwedstrijd kunnen doen dit seizoen of in de lente