lagedruk in de buurt zoals ik al zei: 9 van de 10 keer geen kans op winter | Gewijzigd: 2 februari 2021, 16:11 uur, door Sven
Geen lagedruk => geen sneeuw. Of valt neerslag tegenwoordig uit een hogedrukgebied?
Geen sneeuw => geen bijtende kou (zoals ECMWF schetst)
(Ik plaats dit bericht maar meteen hier, want hier komt ze uiteindelijk toch wel terecht. Tja, ik ben nou eenmaal geen "weer-expert"...) | Gewijzigd: 3 februari 2021, 13:43 uur, door Kat Mandu
Edit W. in t Erland: ik kan op Omrop Fryslan helaas niks vinden wat dat bevestigt. Enkel dit: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1008779-geen-elfstedentocht-met-coronaregels-ook-niet-als-er-genoeg-ijs-ligt | Gewijzigd: 4 februari 2021, 20:10 uur, door Thijs.
31 januari 2021
Hoe is het ijs in het noorden momenteel? Is dat al weggedooit of overleeft het de lichte dooi momenteel nog?
Ik ben geen expert in schaatsijs, maar volgens mij is het beter als er tijdens de mogelijke sneeuwval nog geen ijs is.
ijs is grotendeels weg, maar op ondergelopen weilanden is nog iets,
met een sneeuwdump kan je een ijsvloer daar wel vergeten. Had beter andersom gekund
is het ook een idee dat iedereen zijn eigen sneeuwdikte gaat meten bij huis en gaat raporteren,
kijken wat de verschillen en extremen zijn
gr uit Fryslân
We hebben hier tegenwoordig een lading leden rondlopen met leuke data, zij zijn lid geworden rond de befaamde weerdata. Ik zie nu al een beginnetje aan een nieuwe lading nieuwe leden? de "4-10 februari leden" Ik heb er in ieder geval al eentje gevonden.
Welkom!
Had nog even een vraag ... Als het gaat om de berekende sneeuwval van aankomend weekend; in hoeverre houden de verschillende modellen rekening met de wind (die aanzienlijk zal zijn) die de sneeuw op een andere plek doet belanden adan waar het ontstaat? Of is dat effect verwaarloosbaar?
Had nog even een vraag ... Als het gaat om de berekende sneeuwval van aankomend weekend; in hoeverre houden de verschillende modellen rekening met de wind (die aanzienlijk zal zijn) die de sneeuw op een andere plek doet belanden adan waar het ontstaat? Of is dat effect verwaarloosbaar? Welkom terug!!!
Nee modellen houden daar geen rekening mee, die berekenen sneeuwdek op basis van neerslag die er valt.