Terschelling: koude zijde - zachte zijde - koude zijde
Weerstation Terschelling maakt een flinke temperatuursschommeling mee:Tot 11 uur was de wind zuidoostelijk, en lag de temperatuur rond de 2°C. Toen draaide de wind naar het westen, nam de windsnelheid toe naar 5 bft. De temperatuur ging naar 7,5°C.
Een kwartier geleden viel de wind weg, en daalde de temperatuur naar 4°C. De komende uren zakt het kwik in het noordoosten gestaag naar de 0°C, met af en toe nog wat flarden lichte neerslag.
Morgen is het grootste deel van Nederland gevuld met een temperatuur tienden boven of onder de 0°C. Enkel in België is het nog wat warmer, daar daalt het kwik naar circa 1°C bij een sneeuwkans morgen. | Gewijzigd: 29 januari 2021, 19:27 uur, door Lako
In de nacht naar zondag gaat de temperatuur onderuit. In het binnenland kan het matig vriezen. Een koude nacht dus. Overdag schijnt de zon geregeld en blijft het droog. Vanaf dinsdag wordt de verwachting onzeker. De kans op winterse neerslag neemt toe en tijdelijk wint de iets zachtere lucht weer terrein. Sommige weermodellen laten richting volgend weekend de kou terugkeren.
Boven Scandinavië komt dan een hogedrukgebied te liggen waardoor met een oostelijke stroming de winterkou op transport gezet wordt. Zou het dan toch nog echt winter worden.
Sneeuwkans vandaag
Vandaag sleept een storing over het noorden van België waarbij door het instromen van koudere lucht de neerslag meer en meer winters worden. Actueel al de eerste meldingen van natte sneeuw in Zeeland, Limburg en delen van België. Lokaal blijft deze reeds liggen op het gras en auto's.
Ik neem gewoon snel even kaartje van Harmonie erbij aangezien me dit wel een goeie weergave is van waar deze sneeuwkans zich voordoet. Wat betreft sneeuwdek: lokaal vaak 1-3cm mogelijk (dan vooral op gras, wagens,...), op de wegen zal het lastig zijn om tot een sneeuwdek te komen aangezien de kachel overal zijn werk heeft gedaan de afgelopen dagen. Lokale verrassingen zijn natuurlijk niet uit te sluiten (zeker in de net wat hoger gelegen gebieden)
Citaat van HectoPascal, zaterdag 30 januari 2021, 10:29 uur Op de laatste kaart van volgende week zondag liggen de isobaren net niet lekker. Er is er wel hogedruk boven Scandinavie maar de aanvoerlijnen van kou liggen verkeerd. Was wel een kater vanmorgen, maar het kan nog goed komen. Er is veel opbouw van hoge druk en de depressies lijken vanaf volgende week even geen kans meer te maken.....
Ja de drukstijgingen boven de meer noordelijke gebieden zitten er duidelijk in, maar dan moet het plaatje natuurlijk ook goed gaan vallen. En op zich is daar tijd zat voor. Kan ook zijn dat het in eerste instantie niet helemaal goed valt, maar dan aansluitend wel weer. Saai om kaarten te volgen wordt het niet
Berichten samengevoegd door Sven
Om even een voorbeeld te geven, de hoofdrun van GFS 0z en GFS 6z:
Hier schreef ik even geleden ook al een antwoord op, die is ook wel de moeite waard te lezen: https://www.onweer-online.nl/forum/topic/47564/hoe-werkt-een-weermodel/
Hier schreef ik even geleden ook al een antwoord op, die is ook wel de moeite waard te lezen: https://www.onweer-online.nl/forum/topic/47564/hoe-werkt-een-weermodel/
Twee verschillende computers. GSF is van de VS. ECMWF doet het doorgaans beter helaas, dat wil zeggen voor Europa. Voor de VCS weet ik het niet. .
Een dag later zien we opnieuw een front (of apart lagedrukgebiedje) onze kant op komen. Nu is de kans op sneeuw groter, maar de modellen waaieren opnieuw alle kanten op qua locatie van de sneeuwval. Tegenstellingen in temperatuur worden weer groter, GWL (GrenzWetterLage) is weer mogelijk. Aan de zuidzijde van de GWL kan het 9 tot 12°C worden, ten noorden 0 tot 2°C. De modellen verschillen nog met de locatie op dinsdag (ergens tussen Vlaanderen en Groningen). Woensdag hebben vrijwel alle modellen de grens weer boven Groningen of de Dollard.
EC komt met 1-2 cm sneeuw boven Groningen. Uiteindelijk komt zachte lucht overal binnen.
In GFS sneeuw, overgaand in regen. De lucht vanuit het zuiden is hier echt zeer zacht met 12°C in België. De GWL komt in huidige runs boven de Dollard te liggen (alweer!).
Woensdag
Net zoals afgelopen vrijdag lijkt de zachte lucht dus weer te winnen en komt de GWL boven het uiterste noorden te liggen met 7 tot 9°C in het overgrote deel van de Benelux. Rond vrijdag kan de koude lucht weer terugkomen, hoewel EC momenteel tegendraads is met aanhoudende wind vanaf zee en zodoende een graadje of 4-5.
Binnen korte afstand van 2°C naar 8°C boven Groningen, het klinkt ons inmiddels bekend in de oren. | Gewijzigd: 30 januari 2021, 20:14 uur, door Thijs.
Koude nacht
Afgelopen nacht was er sprake van algemene nachtvorst. Op meerdere plaatsen was er sprake van matige vorst en ging het zelfs richting strenge vorst:
Ook op 10cm was het koud, daar werd wel strenge vorst genoteerd:
Lichte winterse neerslag
Komende nacht zal het in de noordelijke helften ook weer goed gaan afkoelen, of het zo koud wordt als afgelopen nacht is maar de vraag. Vanuit het zuiden komt lichte neerslag opzetten en dit is wel een aandachtspuntje. Zeker in de noordelijke helften kan het verraderlijk glad worden door wat lichte sneeuwval/ijsregen/ijzel en dit op een bevroren ondergrond. In de loop van maandagochtend verdwijnt eventuele gladheid wel door oplopende temperaturen.Neerslagsoorten in Harmonie:
KNMI waarschuwing:
ECMWF:
Mooi gezicht om te zien hoe erg de OPER (de hoofdberekening, met volgens mij de meeste rekenkracht onder de moterkap) en de individuele leden van mening verschillen. Terwijl de individuele leden zowat collectief voor het koude scenario gaan, laat de hoofdberekening op langer termijn amper een nachtvorstje voor ons over.
Ik hoop en verwacht dat we vanavond een eenduidige voorspelling krijgen van het ECMWF, en dat er 1 van 2 toe gaat geven aan de ander. Wat mij betreft wordt het vanavond tussen 19u en 20u onwijs spannend op wetterzentrale. Ik ben benieuwd in ieder geval!
| Gewijzigd: 31 januari 2021, 17:47 uur, door C.A.D.
Ik hoop en verwacht dat we vanavond een eenduidige voorspelling krijgen van het ECMWF, en dat er 1 van 2 toe gaat geven aan de ander. Wat mij betreft wordt het vanavond tussen 19u en 20u onwijs spannend op wetterzentrale. Ik ben benieuwd in ieder geval!
De GFS oper is in ieder geval gelukkig weer terug in het "koude kamp", nadat de GFS 06z berekening net zoals EC voor een (erg) grote vertraging ging (met risico op afstel). Het is nu inderdaad weer wachten op de EC oper, want zolang de EC oper niet aan boord is, is het risico op omslag naar een zachter scenario reëel (er is momenteel nog een zacht cluster van circa 20% in GFS, of 25% in EC, die moet echt weg).
GFS zet in ieder geval in op een flinke oostenwind waarin de gevoelstemperatuur aanzienlijk lager uit zou kunnen pakken dan de daadwerkelijke temperatuur. Matige vorst is bij zo'n wind al lastig (de beste condities voor vorst zijn de windstille nachten), maar de harde wind zorgt aan de andere kant ook dat het overdag amper opwarmt (kans op een ijsdag).
Een westelijk scandihoog zorgt in combinatie met lagedruk boven Frankrijk voor een flink drukverschil en zodoende voor een flinke oostenwind.
Onzekerheid locatie grens zachte en koude lucht is nog onzeker, deze kan geheel ten noorden van de Benelux komen (circa 25% kans op zacht scenario), of boven de Benelux, maar ook geheel ten zuiden van de Benelux.
De harde wind die gepaard gaat het met koude scenario. Het zachte scenario heeft een zwakke zuidenwind.
Guidance over kans op gladheid morgenochtend
Het belangrijkste aandachtspunt is de deels winterse neerslag bij de occlusierestanten rondom het laag dat noordoostwaarts naar Duitsland trekt. Vooropgesteld lijkt Hirlam te koud onderin, wat we vaker zien bij opdringende zachtere lucht. Veel neerslag wordt niet berekend en de modellen zijn ook niet eenduidig over hoe grootschalig er neerslag van betekenis gaat optreden waar gladheid een issue kan worden. Met name in de provincies Gelderland, Overijssel en Drenthe zien we een signaal voor onderkoelde regen en motregen. Progtemps laten dat ook toe, hoewel er wel een erg kleine marge is. Is het op geringe hoogte aan de koude kant dan krijg je eerder wat ijsregen ("herbevroren natte sneeuw") die niet direct tot extreme gladheid leidt. Toch kan het allemaal samenvallen dat de neerslag net wel gesmolten is en onderin onderkoeld raakt bij wegdektemperaturen rond het vriespunt. Gezien de onzekerheid in neerslagintensiteit en neerslagsoort bij een wegdektemperatuur rond het vriespunt, is het allemaal nog niet duidelijk of de grootschaligheid van evt. ijzel voldoende zal zijn voor code oranje.
Het gaat allemaal om (zeer) lichte neerslag! Motregen (zuiden), lichte ijzel (oosten) of net een klein vlokje motsneeuw (noorden). | Gewijzigd: 31 januari 2021, 21:44 uur, door Thijs.
Dus stoplicht op groen? Is momenteel zeker nog niet aan de orde zolang er een veel te grote onzekerheid is.