Opletten voor gladheid
Komende nacht is het weer opletten voor gladheid door het bevriezen van natte weggedeeltes alsook aanvriezende mist. KMI plaats ook een waarschuwing voor mist. Die konden ze voor hier, uiterste westen van Vlaanderen, trouwens de hele dag laten staan want zicht is niet hoger geweest dan 200m en ondertussen zit het weeral potdicht. Lokale ijsdag is hier op enkele plekken gehaald (niet op KMI weerstations) met temperatuur die niet boven -0,7 graden is geweest.
KNMI
KMI
Eerste landelijke ijsdag België
Het was nipt, maar de eerste officiële ijsdag is genoteerd in Ukkel vandaag (het Belgische De Bilt zeg maar). Lokaal zijn er in België waarschijnlijk nog plaatsen geweest waar een ijsdag mocht worden genoteerd want op veel plekken bleef de mist de hele dag hangen waardoor de temperaturen ook bleven hangen.
Tmax Ukkel -0.1 graden. Nipt de eerste ijsdag van het winterseizoen.
— David Dehenauw (@DDehenauw) January 9, 2021
Waarom niet? Wel meer winters kan die niet zijn, er komen aardig wat sneeuwstoringen in voor en aansluitend gewoon dik de diepvries in.
Plaatjes even ter illustratie:
Omslag komende donderdag?
Boven een sneeuwdek kan het wel wat koud worden
Het moet nu even blijven staan en ook andere modellen moeten hierin mee. Hieronder de meest recente pluim waarin je duidelijk een zachtere cluster ziet (tussen zwarte lijnen) waar GFS meer op zit te hinten.
De laatste 4-5 runs en pluimen van ECMWF zijn wel steeds koeler geworden, fingers crossed dat we dit scenario gaan volgen. To be continued!
De ochtendruns doen het perfect en laten het laagje nu zowat over de Frans-Belgische grens trekken. Aan de noordflank hiervan wordt ijskoude lucht aangevoerd. Dit moet ook zo gaan gebeuren, stel dat het laagje door het noorden van Nederland trekken, dan zit zowat heel de Benelux met 10 graden. Gelukkig zien we die zachtere opties in ECMWF meer en meer verdwijnen en ook in de GFS ochtendrun neemt dit scenario de bovenhand.
Hieronder zie je duidelijk het verschil als je aan de zuidkant of aan de noordkant van het laagje zit. Aan de Frans Belgische grens gaan de temperaturen naar 10 graden, terwijl de temperaturen in Nederland op sommige plaatsen amper nog boven het vriespunt uitkomen.
Ook duidelijk te zien aan de temperaturen op 850hpa!
En dan koelt het natuurlijk alleen maar verder af
Ook GFS doet nu aardig mee in de 0z run!
Sneeuw?
Laat ons nu eerst maar eens kijken of dat laagje de goeie richting blijft uitgaan. Want een koerswijziging van 200-300km maakt in onze mini-landjes een wereld van verschil! Mogelijks dat aan de noordkant van het laag wat sneeuw valt. Maar die details zullen we eerder dinsdag gaan uitklaren. Dan staat het laagje hopelijk nog steeds op de goeie positie gepland en kunnen we met de korte termijn modellen er naar toe werken.Het grote voordeel is dat als we eenmaal in die ijskoude lucht zitten, de sneeuwkansen veel gemakkelijker gaan dan actueel bijvoorbeeld. Net zoals ik gisteren al even wat kaartjes plaatste, post ik er ook nog eentje uit de EC run van deze ochtend (die blijft wel wat hinten op sneeuwkansen komend weekend, GFS is droger). Maar dit zijn allemaal zaken die later pas uitgeklaard zullen worden.
Sneeuwdek kan wel belangrijk gaan worden als je echt naar strenge vorst wil gaan, zonder sneeuwdek wordt dit lastig. Maar goed, dat zijn nu even wat details. Laat ons nu eerst maar eens toewerken naar komende donderdag en dan zien we wel weer wat het vervolg wordt.
Nog even de pluim, hier zie je duidelijk dat het scenario grote ondersteuning krijgt en zie je wat sneeuwdek doet met de temperaturen aan de hand van de hoofdrun (rode lijn)
Even maastricht genomen vanwege duidelijker effect sneeuwdek op temperatuur.
Citaat van Winterfan, zondag 10 januari 2021, 9:56 uur Het blijft me opvallen de verschillen tussen de 2 modelen.. Van de ec begint m'n winterhart te kloppen en gfs ja.... Doodsaai.... Zeg maar... En als de lijntjes dicht bij elkaar zitten (groene) hoe betrouwbaarder toch.?... Dan lijkt me de ec een hele mooie uitdraai
Ik heb even de pluim van GFS genomen op de site van meteociel want er loopt iets mis met de automatische geplaatste pluimen hierboven. Dan zie je de tendens ook wel omkeren ten opzichte van vorige runs Rest van het verhaal hierboven in mijn post Prikpunt ergens midden Nederland trouwens.
Edit: ook nog even ICON er bij. Die laat bijvoorbeeld het laagje door zowat zuid-Nederland trekken en komt aan de noordflank hiervan met 7cm sneeuw. Positie & intensiteit zijn niet onbelangrijke details die de volgende dagen moeten uitgeklaard worden. Dinsdag hebben we meer modellen er bij om meer in detail te gaan kijken!
| Gewijzigd: 10 januari 2021, 11:34 uur, door Sven
De ochtendruns doen het perfect...
Bedankt Sven voor de duidelijke en uitgebreide uiteenzetting. Ziet er allemaal best veelbelovend uit! Daarom dacht ik vanochtend even: "Moet toch binnenkort de schaatsen maar even laten slijpen...". Uhh oh ja, waar ook weer?
Callie-p (Ik dus ) heeft al heel lang door allemaal terechte en natuurlijk onterechte redenen niet meer geschreven.. ook de winters de afgelopen jare waren niet echt motiverend om uberhaupt iets te schrijven aangezien er van winter geen sprake was.. Maar nu begint het toch weer te kriebelen.. Ik houd de modellen natuurlijk in de gaten en ik word best wel vrolijk van de huidige pluimen... de modellen rommelen al weken met hints richting ( serieus) winter weer.
Echt weer grote stukjes schrijven zoals vroaghar zal ik denk ik niet meer doen aangezien we tegenwoordig een aantal fantastisch nieuwe schrijvers hebben die de mooiste stukjes schrijven.. en om niet in herhaling te vallen ( ook saai voor jullie) lees ik lekker mee en houd ik mij bij de kleine aanvullingen ..
Kortom na 10/11 jaar onweeronline is het goed om te zien dat het forum nog springlevend is en nu met toch wel serieus winterweer in aantocht hoop ik dat het weer een feestje wordt! | Gewijzigd: 10 januari 2021, 14:00 uur, door Callie-P
Callie-p (Ik dus ) heeft al heel lang door allemaal terechte en natuurlijk onterechte redenen niet meer geschreven.. ook de winters de afgelopen jare waren niet echt motiverend om uberhaupt iets te schrijven aangezien er van winter geen sprake was.. Maar nu begint het toch weer te kriebelen.. Ik houd de modellen natuurlijk in de gaten en ik word best wel vrolijk van de huidige pluimen... de modellen rommelen al weken met hints richting ( serieus) winter weer.
Echt weer grote stukjes schrijven zoals vroaghar zal ik denk ik niet meer doen aangezien we tegenwoordig een aantal fantastisch nieuwe schrijvers hebben die de mooiste stukjes schrijven.. en om niet in herhaling te vallen ( ook saai voor jullie) lees ik lekker mee en houd ik mij bij de kleine aanvullingen ..
Kortom na 10/11 jaar onweeronline is het goed om te zien dat het forum nog springlevend is en nu met toch wel serieus winterweer in aantocht hoop ik dat het weer een feestje wordt! En doe je nog wel het stoplicht?
Kortom na 10/11 jaar onweeronline is het goed om te zien dat het forum nog springlevend is en nu met toch wel serieus winterweer in aantocht hoop ik dat het weer een feestje wordt!
Aan dat stoplicht beleven kennelijk veel mensen plezier. Dus Callie-P wat let je. Daar hoeven toch geen lange lappen tekst bij?
ik zou zeggen, oranje en vanaf as woe misschien groen.
Berichten samengevoegd door W. in t Erland
Hieronder laatste pluim. Eensgezindheid tot en met zaterdag is vrij groot te noemen met temperaturen net boven het vriespunt en meestal wat lichte vorst later in de week (beetje het weertype zoals heden).
Na de zwarte lijn neemt de onzekerheid aardig toe (was ook in de zeg maar 'goeie' pluimen). Zachtere oplossingen zijn weer toegenomen. Ook de hoofrun is helemaal anders, maar die was dan ook wel het mooiste winterlid dat we in lange tijd hadden gezien.
Is momenteel beetje koffiedikkijken wat er na zaterdag gaat gebeuren. Want winterse opties (zoals bijvoorbeeld avondrun GFS) behoren zeker tot de mogelijkheden. Wordt weer vervolgd