Lang geleden voor mij om hier te zijn. Ik ben nog wel een paar keer in de chat geweest (ik geloof ook vorig jaar nog) .
Iedereen kan het zich vast nog wel herinneren, het onweer van 25-26 mei 2009. Voor mij heeft dit onweer de meeste indruk op mij achtergelaten. Hierop ben ik mij vlak daarna wat meer wezen verdiepen in het onweer en heb ik mij aangemeld in juni bij onweer-online. Ik was toen nog maar 13 jaar.
Hieronder een filmpje van de beruchte nacht, deze heb ik toen nog met ik geloof windows movie maker in elkaar gezet, mijn vader was toen snachts aan het werk en die heeft de beelden voor mij gemaakt. Uiteraard was ik toen zelf ook wakker en ik heb snachts gewoon de hele nacht uit het raam kunnen kijken. Het heeft die hele nacht gedondert en gebliksemt. Het doel van dit topic was eigenlijk om deze video te delen, maar ik heb ook nog een vraag. Heeft er ook nog iemand de weerkaarten zoals de cape etc. voor deze nacht? Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen van deze mooie nacht.
Wat betreft je vraag verwijs ik graag naar het kansentopic waar alles netjes staat beschreven
Edit: niet goed gelezen dat je de kaarten voor die nacht in 2009 bedoelde haha Je kan het topic HIER teruglezen met de nodige kaarten (vermoed ik, want heb het topic nu ook niet zitten doorlezen)
| Gewijzigd: 20 augustus 2020, 15:13 uur, door Sven
Welkom terug!
Je merkt wel hoeveel vooruitgang er is gemaakt sinds 2009, als je naar oude weerkaarten kijkt. De modellen zijn tegenwoordig toch een stuk nauwkeuriger.
Hier kan je een aantal weerkaarten terugvinden:
Kansentopic 25 mei 2009 - Onweeronline
Het onweer van 25 mei 2009 - Onweeronline
De uitzonderlijke onweerssituatie van 25-26 mei 2009 - Meteorologica
(Meteorologica is trouwens een weermagazine met wat meer verdieping, van NVBM. Link naar Archief meteorologica)
Met dank aan forumlid Christianos destijds
Ik heb zelf 2009 niet als extreem ervaren. Dat komt doordat het onweer hier 05:00 overtrok, daarnaast was het in Noordoost-Brabant niet het meest extreem. Voor mij was het onweer van 14 juli 2010 bijvoorbeeld meer indrukwekkend:
Een van mijn eerste beelden van onweer kwamen van die dag, hier de shelfcloud waarmee het zich aankondigde. | Gewijzigd: 20 augustus 2020, 15:44 uur, door Thijs.
Hopen dat we ooit nog zoiets mee mogen maken, een grote MCS is volgens mij al een tijdje geleden.
Zie jullie gauw nog even in de chat.