Hotspots onweer maart & april
Welke plaatsen vielen al in de prijzen met de eerste onweersdagen van het onweerseizoen? Daarvoor heeft het KNMI handige maandoverzichten. Hier zijn kaarten te vinden van de hoeveelheid geregistreerde ontladingen door het KNMI, per 5x5 km gebied. Op basis daarvan kunnen we de dorpen die in de prijzen zijn gevallen aanwijzen.*
Zelf de ontladingen per maand terugkijken tot 2009? Klik dan >> hier <<
Ook voor andere dingen, zoals temperatuur, windrichting en weerwaarnemingen kan je bij bovenstaande link vinden. Het is een erg mooi overzicht.
Februari:
1) Simpelveld & Kerkrade (Limburg)
51 - 60 ontladingen
2) Urk (Flevoland)
41 - 50 ontladingen
Maart:
1) Lieshout (Noord-Brabant)
16 - 18 ontladingen
2) Aarle-Rixtel (Noord-Brabant)
10 - 12 ontladingen
Maart was een maand met weinig onweer, de ''winnaars'' voor maart hadden maar 10 tot 18 ontladingen per 5x5 km. Wellicht zullen ze die lage hoeveelheid ontladingen daar amper gemerkt hebben.
April:
1) Geraardsbergen (Oost-Vlaanderen)
91 - 105 ontladingen
2) Denderleeuw (Oost-Vlaanderen)
76 - 90 ontladingen
*De kaarten zijn wel gecentreerd op Nederland, hierdoor staat een deel van West-Vlaanderen niet op de kaarten van het KNMI. Het is goed mogelijk dat dit westelijk deel meer ontladingen heeft gehad dan gebieden die wel binnen de kaart vallen. Ik heb tot dusver nog geen soortgelijke kaart van het KMI gevonden, dus helaas kan deze regio niet meegenomen worden. | Gewijzigd: 14 mei 2020, 14:42 uur, door Thijs.
ja klopt, viel mij ook op idd, je zou soms denken het moet goed los gaan , maar vanochtend boven Stiens in fryslan waar ik vanmorgen was het het gespoeld en aardig geflist met de nodige donder , mooie flitsen erbij gezien , hella niet kunnen vastleggen.
dit was gisteren nog niet op de radar voor 24 uur vooruit te zien.
was vanmorgen ong 07.45
gr Lightningman
Ja, ik moet zeggen dat ik hetzelfde gevoel heb, en 2018 t/m 2020 hadden (zeer) droge periodes en die theorie over de voedingsbodem als oorzaak klinkt wel plausibel. Wanneer de wind aflanding is (noordoost - zuidoost - zuidwest) kan een droogteperiode gaandeweg hardnekkiger worden doordat er minder vocht aanwezig is in de grond en de planten daarom minder verdampen. Minder verdamping kan de kans op buienvorming verminderen.
Dit geldt alleen voor aflandige wind, wanneer de wind door een nieuw grootschaling weerpatroon aanlandig wordt (door een gebeurtenis van buitenaf, denk aan straalstroom, El Nino ect..)) dan wordt er weer vochtige lucht vanaf zee aangevoerd en maakt de droge periode daarvoor niet veel meer uit. In die zin heeft het weer slechts een zeer beperkt geheugen.
Het gevoel dat er tegenwoordig minder onweer is wordt echter amper ondersteund door de cijfers (het aantal ontladingen en onweersdagen). Hieronder staan de ontladingen van 2013 t/m 2019. Omdat de schaal niet gelijk is per jaar, heb ik het zelf gekleurd zodat het vergelijkbaar is: Groene tinten = zeker minder dan 200 ontladingen per 5x5 km. Blauwe tinten = zeker méér dan 1000 ontladingen per 5x5 km.
Zo zien we dat met name 2013 en 2015 erg weinig ontladingen hadden, gevolgd door 2014 en 2017. De meeste ontladingen kwamen van 2018 en 2019 verrassend genoeg. In 2016, 2018 en 2019 hadden we gebieden met meer dan 1700 ontladingen, terwijl we in 2013, 2014 en 2017 niet eens verder kwamen dan maximaal 500 ontladingen ergens in het NL-taalgebied.
Naast ontladingen, zijn er ook gegevens van onweersdagen, hieronder een lijstje met het gemiddelde aan onweersdagen tussen de weerstations:
Jaar | Regio noord | Regio midden | Regio zuid |
---|---|---|---|
2013 | 18 d | 19 d | 16 d |
2014 | 30 d | 39 d | 40 d |
2015 | 23 d | 28 d | 24 d |
2016 | 22 d | 28 d | 28 d |
2017 | 27 d | 26 d | 27 d |
2018 | 23 d | 28 d | 28 d |
2019 | 27 d | 28 d | 26 d |
Kijk nu zien we een aantal interessante dingen:
- Regio midden en regio zuid doen stuivertje wisselen wat betreft de meeste onweersdagen (dikgedrukt).
- De hoeveelheid onweersdagen is eigenlijk zeer constant, met 2014 als uitschieter naar boven, en 2013 als uitschieter naar beneden.
Conclusie die ik hieruit zou trekken lijkt eigenlijk wel een beetje op de trend qua neerslag:
Onweersbuien worden steeds intensiever (de onweersdagen blijven gelijk, maar het aantal ontladingen per onweersdag neemt toe). De periodes met ''onweersdroogte'' zijn de afgelopen jaren langduriger geworden, de onweersdagen zijn minder evenredig verdeelt over het jaar en focussen zich nu vooral in een aantal zeer onweersrijke weken.
Bron: KNMI maandoverzichten | Gewijzigd: 22 mei 2020, 17:58 uur, door Thijs.
Hotspots onweer mei & juni
Welke plaatsen vielen al in de prijzen met de eerste onweersdagen van het onweerseizoen? Daarvoor heeft het KNMI handige maandoverzichten. Hier zijn kaarten te vinden van de hoeveelheid geregistreerde ontladingen door het KNMI, per 5x5 km gebied. Op basis daarvan kunnen we de dorpen die in de prijzen zijn gevallen aanwijzen.*
Zelf de ontladingen per maand terugkijken tot 2009? Klik dan >> hier <<
Ook voor andere dingen, zoals temperatuur, windrichting en weerwaarnemingen kan je bij bovenstaande link vinden. Het is een erg mooi overzicht.
Mei:
1) Dronten (Flevoland)
51 - 60 ontladingen
2) Aalst (Gelderland)
41 - 50 ontladingen
Juni:
1) Baarle (Nassau&Hertog) (N-Brabant/Antwerp)
511-595 ontladingen
2) Gilze-Rijen (Noord-Brabant)
426-510 ontladingen
*De kaarten zijn wel gecentreerd op Nederland, hierdoor staat een deel van West-Vlaanderen niet op de kaarten van het KNMI. Het is goed mogelijk dat dit westelijk deel meer ontladingen heeft gehad dan gebieden die wel binnen de kaart vallen. Ik heb tot dusver nog geen soortgelijke kaart van het KMI gevonden, dus helaas kan deze regio niet meegenomen worden.
Regio's met de meeste ontladingen
Juli en augustus 2020
Juli 20201. Ronse (Oost-Vlaanderen)
76-90 ontladingen
2. Terneuzen (Zland)/ Rupelmonde (O-Vlaandr.) / Lebbeke (O-Vlaandr.)
61-75 ontladingen
Weinig onweer in Juli
Augustus 2020
1. Tienen (Vlaams-Brabant)
2101-2450 ontladingen
2. Boutersem (Vlaams-Brabant)
1751-2100 ontladingen
Vrijwel de hele Benelux had in ieder geval enkele ontladingen, sommige regio's waren uitblinkers met ruim 1000 ontladingen per 5x5 km.