Waarom is de zon zo, goed te zien, zeg maar je kan kijken en je word niet direct blind, t is echt een rode bol van vuur in de lucht?
IPV een plek op je foto die altijd overbelicht is (als je geen moeite doet), ist nu super simpel te fotograferen.
IPV een plek op je foto die altijd overbelicht is (als je geen moeite doet), ist nu super simpel te fotograferen.
Dat komt vanwege de langere baan door de atmosfeer. Hierdoor wordt een groot deel van de zonnestralen weggekaatst (de kleuren blauw en groen). Alleen rood (vanwege de grotere golflengte van 700 nanometer) kan nog door de atmosferische deeltjes komen. Dit is de reden dat 1) de zon minder fel is, een groot deel van de zonnestralen bereikt je ogen niet meer, en 2) de lucht en zon kleurt rood (morgen- en avondrood).
Overdag wordt enkel een deel van het blauwe licht weggekaatst, waardoor wij de lucht zien als blauw.
Stel dat we vandaag een buienlijn krijgen als op onderstaande Arome run te zien is, waar zou je dan het beste kunnen gaan staan?
- Aan de voorkant van de bui? zodat ie op je afkomt?
- Zo Zuidelijk mogelijk in Nederland of eventueel verder laten opbouwen?
- Waar in de West-Oostlijn? Kijken waar de meeste Schering is? Of juist kijken waar de bui het meest intens is en de grens van de bui op de radar de kortste overgang heeft (dus zoveel mogelijk donkerrood en zo min mogelijk blauw/geel/groen tussen dat donkerrood en waar je staat?)
| Gewijzigd: 16 augustus 2020, 13:04 uur, door Theo van Veenendaal
(...)
Vooraf is dat denk ik niet echt in te schatten. De voorkant van deze buienlijn heeft met een beetje geluk een rolwolk, dus dat zal het spectaculairst zijn? Ik denk persoonlijk dat als je indrukwekkende wolkenformaties wilt fotograferen, en daar professioneel mee om wilt gaan, je je beter kunt richten op compositie van de foto, juist omdat toch niet echt is in te schatten waar die indrukwekkendste wolkformatie zich zal voordoen. Probeer bijvoorbeeld de rolwolk te fotograferen terwijl je in het gouden uurtje zit (voor en of net na zonsondergang) zodat je het mooiste licht hebt. Of bedenk wat je op de voorgrond wilt hebben als de lijn er eenmaal aankomt, zodat je daar ook bent als die lijn er is. Wat betreft radar beelden: die geven alleen aan waar de regen is: niet de mooie wolkformaties: regen is meestal niet heel fotogeniek, al helemaal niet als je er zelf inzit. Je wilt dus juist niet in de donker gekleurde radar gebieden zitten, maar er voor, naast, achter, boven denk ik
Zelf ook maar weer eens wat schrijven, terwijl ik dit bericht nu typ pruttelt het in het noorden nog lekker door.
Dus dit laat maar weer eens zien dat ook het noorden van het land prijs kan hebben. XD
Voor de rest was het een geslaagde avond, met miscchien later vannacht of morgen nog wat leuks...
We gaan het zien.
Gr Bas
Kortom, dit wordt helemaal niks! | Gewijzigd: 17 juni 2021, 23:40 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21