Welkom in het zomer klets- én waarneemtopic
In een poging om de verschillende topics zo overzichtelijk mogelijk te houden voor iedereen is er naast het zomerdiscussietopic nu ook weer het grote zomer waarnemingen & kletstopic.
Waarom is het waarneemtopic samengevoegd met het kletstopic?
Vaak is de scheidslijn tussen een waarneming en wat kletsen over het weer erg dun. Daarnaast is het doel de topics minder ver op te splitsen. Het discussietopic blijft wel gewoon apart!
ZOMERDISCUSSIETOPIC
» Klik hier
In het discussietopic staat het actuele en aankomende weer centraal. Hier kan gediscussieerd worden over de laatste pluimen, modelbeoordelingen, etc. Ook de discussie over de eerste tropische dagen of zelfs hittegolven kunnen hier worden gehouden.
HET GROTE ZOMER KLETS- EN WAARNEEMTOPIC
Hier ben je welkom om te kletsen over alles omtrent de zomer, natuurlijk kan je ook een eigen kletstopic aanmaken in de kletscorner ''Op het strand''. Klagen is hier toegestaan, maar hou het netjes.
De meteorologische zomer is van start en dus kunnen de eerste waarnemingen van onvervalst zomerweer binnenstromen! Hier kan je, naast het meldboek op de homepage, terecht kan om jouw eigen actuele weersituatie te delen. Regen, hagel, temperatuur, onweer, wind, etc.: deel het gerust, eventueel met één of meerdere foto's.
Water- en windhozen boven en in de omgeving van het Ijsselmeer
Deze fraaie #waterhoos werd zojuist vastgelegd vanaf de Houtribdijk, kijkend over het IJsselmeer! Het warme water (19°) doet z'n werk.. en dat zal de komende dagen nog wel vaker gaan gebeuren ????️ https://t.co/933KAMqShi
— Wouter van Bernebeek (@StormchaserNL) June 5, 2020
Om 14.10 u trok er vanaf het Markermeer een water/windhoos Lelystad in. Spectaculair. Boven land werd de kolom breder @OmroepFlevoland @FlevolandWeer @weermanrobert @cmij1 #windhoos @Talpaweer @helgavanleur pic.twitter.com/PTNxFpeTC7
— Dirk Wijnen (@WijnenDirk) June 5, 2020
Spectaculair, maar toch best even raar om te zien vanaf je balkon. Dit zijn enkele foto's die ik heb gemaakt vanmiddag. #waterhoos #lelystad #ijsselmeer @OmroepFlevoland @FlevolandWeer @helgavanleur @weermanrobert @KNMI pic.twitter.com/IsAQXO2kfK
— Jaivy (@Jaiv_) June 5, 2020
| Gewijzigd: 5 juni 2020, 15:41 uur, door Tieske
Edit W. in t Erland: leesbaar gemaakt | Gewijzigd: 12 juni 2020, 10:01 uur, door Thijs.
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Mooie arcus in Zuid-Holland
Momenteel komen er al beelden voorbij van een mooie shelfcloud. Een shelfcloud is onderdeel van de bui, terwijl een rolwolk een losse wolk is, vaak aan de voorkant van de bui. Zowel de shelfcloud als de rolwolk zijn onderdeel van de familie arcus-achtigen.
Wat een indrukwekkende onweerslucht schuift nu over de omgeving van Rotterdam! Heb jij het ook gezien? https://t.co/AMjHvt1N53 pic.twitter.com/HKemClkp7U
— Buienradar (@BuienRadarNL) June 12, 2020
Er komt iets aan....#onweer #buien #hoekschewaard pic.twitter.com/OhUMzTyzg2
— Mar (@DreamWishDo2) June 12, 2020
Vondt het tegenvallen er was even wat intensiteit maar daarna werdt het alweer minder (teveel Cloud to Cloud gerommel)
Wel lekker wat hemelwater gevallen (heel belangrijk)
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Een zeer fraai exemplaar van een vrij zeldzame vorm van shelfcloud. In dit geval zie je de slierten gecondenseerde wolken nog onstaan. Ik denk dat het een scud shelfcloud of pannus shelfcloud is, maar ik ben nog geen bevestiging tegengekomen van deze naam die ik eraan geef.
https://www.facebook.com/beatrice.auguin/videos/10216768834473705/ (meer filmmateriaal)Magnifique #arcus capturé lors du passage des #orages dans le Vexin #Normand ce 12 juin. Photo par Romain Simonin pic.twitter.com/gXcAOn2rxL
— Keraunos (@KeraunosObs) June 13, 2020
Bedankt lid Zeelander voor het delen van dit bericht in de chat! | Gewijzigd: 13 juni 2020, 12:05 uur, door Thijs.
Als Geo-ICT ér wil ik eigenlijk eens een goede analyse maken hoe het eigenlijk zit met de verspreiding van het onweer in Nederland.
Is er ergens een plek waar de gegevens van bliksemdetectie landsbreed worden ontsloten.
Ik bedoel dan de werkelijke data met coordinaten in plaats van de plaatjes die het KNMI nu ontsluit?