Vanavond gedeeltelijke maansverduistering door de bijschaduw van de aarde.
In de avond van vrijdag 10 januari 2020 vindt een gedeeltelijke maansverduistering in de bijschaduw plaats. De Maan beweegt zich dan door de bijschaduw van de Aarde, zodat er op een deel van het maanoppervlak minder direct zonlicht valt. De eclips is in zijn geheel zichtbaar vanuit Nederland en België.De verduistering heeft een grootte van 0.92 in de bijschaduw. De eclips begint om 18:06 uur en staat bij het maximum, om 20:11 uur, op een hoogte van circa 30° (in Utrecht). De eclips eindigt om 22:15 uur. Een gedeeltelijke maansverduistering in de bijschaduw is de minst indrukwekkende variant, doordat de Maan de kernschaduw niet raakt en zich zelfs maar gedeeltelijk in de bijschaduw bevindt. Hierdoor valt op de gehele Maan nog een deel van het normale zonlicht en op een deel van de Maan is de Zon helemaal zichtbaar. Dit betekent dat deze delen van de Maan slechts gedeeltelijk of helemaal niet verduisterd zijn.
Het kaartje in Figuur 3 laat de verduistering zien. Op de kaart zijn de kernschaduw (umbra, donkere cirkel in het midden van het kaartje) en bijschaduw (penumbra, de minder donkere ring om de kernschaduw) van de Aarde weergegeven, met een afbeelding van de Maan voor verschillende momenten. De kaart is gemaakt in horizontale projectie, dat wil zeggen dat boven aan de hemel (het zenit) ook boven aan het kaartje is en geldt ruwweg voor onze streken. De nummers in het kaartje komen overeen met de tabel onder de afbeelding. In de tabel staan de gedetailleerde gegevens van de eclips.
Figuur 3: Kaart van de eclips van 10 januari 2020
Bron: hemel.waarnemen.com
Ik heb naar de maan gekeken en hij was, buiten uiterst rechtsonderin, knetter helder.
Hieronder staat een foto van de maan, die ik om 20:03 uur heb genomen (net voor het hoogtepunt).
Om hem zo goed mogelijk te zien heb ik hem bewerkt.
Je ziet op deze foto duidelijk dat hij uiterst linksbovenin het felst is, maar het verschil in kleur met het grootste deel van de maan op de originele foto (de tweede foto hieronder) is zeer klein.
Klopte de verwachting niet of is het normaal dat de maan bijna net zo helder is in halfschaduw dan zonder schaduw?
Afbeelding 1: foto van de maan, bewerkt.
Het verschil in kleur tussen uiterst linksboven en het grootste deel van de maan is duidelijk te zien.
Afbeelding 2: foto van de maan, orgineel.
Het verschil in kleur tussen uiterst linksboven en het grootste deel van de maan is zeer klein.
| Gewijzigd: 10 januari 2020, 22:32 uur, door Tieske
Daarnaast lijkt het me logisch dat de verduistering een logistieke functie was en geen lineaire functie. Dus het feit dat we in de bijschaduw zaten, betekend niet dat het bijvoorbeeld 50% verduisterd was, maar grotendeels slechts 20% (bijvoorbeeld). Slechts het uiterste hoekje was misschien ver genoeg in de bijschaduw om zichtbaar donkerder te zijn. Die overige 5% minder felle maan was dan bijvoorbeeld amper merkbaar voor de waarnemer.
Voorbeeld logistieke functie