Welkom in het winter klets- én waarneemtopic
In een poging om de verschillende topics zo overzichtelijk mogelijk te houden voor iedereen is er naast het winterdiscussietopic nu ook weer het grote winter kletstopic. Er is besloten het waarneemtopic samen te voegen met het kletstopic, dus vanaf nu zijn alle waarnemingen hier ook welkom!
Waarom is het waarneemtopic samengevoegd met het kletstopic?
Vaak is de scheidslijn tussen een waarneming en wat kletsen over het weer erg dun. Daarnaast is het doel de topics minder ver op te splitsen. Het discussietopic blijft wel gewoon apart!
WINTERDISCUSSIETOPIC
» Klik hier
In het discussietopic staat het actuele en aankomende weer centraal. Hier kan gediscussieerd worden over de laatste pluimen, modelbeoordelingen, etc. Ook de discussie over winterse weerfenomenen (zoals een portie smeltende sneeuw of aankomende nachtvorst) kunnen hier worden gehouden.
ARDENNEN SNEEUWTOPIC
» Klik hier
De sneeuwkansen voor de meest sneeuwrijke regio van de Benelux kunnen hier worden besproken. Hier gaat het nu net iets makkelijker dan in de rest van onze Lage Landen.
HET GROTE WINTER KLETS- EN WAARNEEMTOPIC
Hier ben je welkom om te kletsen over alles omtrent de winter, natuurlijk kan je ook een eigen kletstopic aanmaken in de Koek en Zopie kletscorner. Klagen is hier toegestaan, maar hou het netjes.
De meteorologische winter is van start en dus kunnen de winterwaarnemingen weer binnenstromen! Hier kan je, naast het meldboek op de homepage, terecht kan om jouw eigen actuele weersituatie te delen. Regen, hagel, sneeuw, onweer, wind, etc.: deel het gerust, eventueel ondersteund met één of meerdere foto's.
| Gewijzigd: 1 december 2019, 14:14 uur, door Thijs.
Oorzaak mysterieuze knal Groningen en Drenthe bekend
Afkomstig van RTL Nieuws
Bron afbeelding: OnweerOnline
De harde knal die gisteravond te horen was in de provincies Groningen en Drenthe blijkt waarschijnlijk toch onweer te zijn. "Het kwam als donderslag bij heldere hemel", zegt meteoroloog Martijn Dorrestein van Buienradar.
Op Twitter werd gisteravond volop gespeculeerd over de oorzaak van de knal. Veel mensen dachten aan vuurwerk, een F-16 die door de geluidsbarrière vloog of aardbevingen.
Het KNMI meldt dat er gisteravond geen aardbeving is geweest in de provincie. Ook een F-16 is volgens Dorrestein onwaarschijnlijk. "We kunnen zien dat er gisteravond onweersbuien boven de provincie hingen, een F-16 vliegt liever niet in die omstandigheden."
Positieve bliksem
Volgens Dorrestein zat er meer energie in de wolken dan normaal, waardoor het onweer in de wijde omtrek te horen was. "Het zou wel eens een zogenoemde 'positieve bliksem' kunnen zijn. Hierbij slaat de bliksem langs een bui naar de aarde. In sommige gevallen zelfs tot vijftig kilometer langs de bui."
"Als dit soort bliksem inslaat klinkt het alsof er een bom inslaat." Dit soort bliksem komt in slechts vijf tot tien procent van de gevallen voor.
Speculaties
Volgens Dorrestein is het niet gek dat mensen de knal niet gelijk als bliksem herkenden. "Als je 's avonds binnen zit en het regent niet verwacht je niet direct een harde klap."
Knap dat je dat nu al weet, je kunt namelijk zéker geen 2 maanden vooruit kijken.
Dat is hetzelfde als dat ik zeg dat de komende zomer (veel) te warm zal verlopen, aangezien dat de trend is.
De winter is net begonnen en het klaag is al volop bezig, haha!
Heb gewoon een beetje geduld!!
| Gewijzigd: 22 december 2019, 22:20 uur, door Tieske
Knap dat je dat nu al weet, je kunt namelijk zéker geen 2 maanden vooruit kijken.
Dat is hetzelfde als dat ik zeg dat de komende zomer (veel) te warm zal verlopen, aangezien dat de trend is.
Alle signalen zijn ronduit negatief. Een elfstedentocht kunnen we sowieso dit winterseizoen vergeten. En misschien komt hij wel zelfs nooit meer.
- De pluim is dramatisch slecht
- De 4 weken verwachting is dramatisch slecht
- De winterverwachting van het EMCWF was ook al heel slecht.
- Klimaatopwarming in Nederland gaat volgens de statistieken nog sneller dan de modellen rekening mee hielden (kijk naar die +40 graden die veel eerder kwam dan verwacht en ook de gemiddelden die steeds hoger komen).
Dus waar moet je nog enige hoop uit putten???
Ik zie het heel somber in. Straks moeten we blij zijn als we ooit nog sneeuw gaan zien.
Alle signalen zijn ronduit negatief. Een elfstedentocht kunnen we sowieso dit winterseizoen vergeten. En misschien komt hij wel zelfs nooit meer.
- De pluim is dramatisch slecht
- De 4 weken verwachting is dramatisch slecht
- De winterverwachting van het EMCWF was ook al heel slecht.
- Klimaatopwarming in Nederland gaat volgens de statistieken nog sneller dan de modellen rekening mee hielden (kijk naar die +40 graden die veel eerder kwam dan verwacht en ook de gemiddelden die steeds hoger komen).
Dus waar moet je nog enige hoop uit putten???
Ik zie het heel somber in. Straks moeten we blij zijn als we ooit nog sneeuw gaan zien.
Ik moet wel zeggen dat de verwachtingen voor lange termijn (4-weekse verwachting & seizoensverwachtingen) nog wel in hun kinderschoenen staan en er zo nu en dan nog wel eens naast zitten. Dus grofweg na 5 januari zou er een winterse periode bij de juiste koers van straalstroom en rug/blokkade.
De dagen met winterweer lopen wel sterk terug sinds eind 20ste eeuw, en vanaf 2011 lijkt het nog wat sneller te gaan. Als winterliefhebber vind ik dat natuurlijk jammer, en de één ziet het daardoor heel somber in, ik geniet als gevolg juist dubbel zoveel van iedere ochtend met vorst of zon in de winter. Het is een kwestie van perspectief, en ik hoop dat mensen niet in somberheid blijven hangen maar juist meer genieten van alle winterprikjes.
(Idem dito met klimaatmaatregelen, ik denk dat we meer bereiken met enthousiasme over duurzame technologiën, in plaats van somber te zijn over de toekomst!)
wordt door verschillende weerstations al een beeld voor februari geschetst , n.l hetzelde als die van januari.
kan wat nachtvorst zijn maar winterweer is er niet.
moet er niet aan denken zo het voorjaar weer inte glijden.
afz een gefrustreerde winterliefhebber
een flinke storm was de voorspelling met vlagen tot 130 km p/u .
bleek weer storm in glas water te zijn.
iets van wat harde wind gehad, wel echte sneeuwvlokken gezien in L'warden , maakte dag weer goed.
maar weer uitkijken naar volgend rampsenario
Ik heb geen zin in draaigatjes en aziatische hornaars maar de natuur is wel echt aan het veranderen...
Op naar de volgende pluim....
Edit Tieske, 18:26 uur:
Bericht verplaatst vanuit het winter discussietopic.
| Gewijzigd: 7 februari 2020, 18:28 uur, door Tieske
Onze regionale weerman Ed Aldus houdt het op 7-9 Bft met een 9 aan zee.
De diverse berichten lopen nogal uit een.
Wel lijkt iedereen het erover eens dat het venijn hem waarschijnlijk in de windstoten zit en niet zo zeer in het uurgemiddelde.
De tijd zal het leren, en spannend is het in elk geval wel.
Edit Tieske, 10:19 uur:
Bericht verplaatst vanuit het stormkansen 9 t/m 13 februari topic.
| Gewijzigd: 8 februari 2020, 10:20 uur, door Tieske