Mijn verwachting:
In het hele noordwestelijke deel van het land zware windstoten, op de wadden heel even stormkracht (9 beaufort) met enkele windstoten boven de 100 km/u.
De provincies die geel, oranje en rood gekleurd waren, hadden van mij een waarschuwing voor zware windstoten:
- Geel: lichte waarschuwing (zware windstoten van 75 tot 90 km/u)!
- Oranje: middelmatige waarschuwing (zware windstoten van 90 tot 100 km/u)!!
- Rood: hoge waarschuwing (zeer zware windstoten van 100 tot 120 km/u)!!!
De maximale windsnelheden:
De laagste maximale windsnelheid was in Arcen. Daar was de maximale windsnelheid een matige wind (4 beaufort).
De hoogste maximale windsnelheid was in Wijk aan Zee, Texel, Vlieland en Terschelling. Daar was de maximale windsnelheid een stormige wind (9 beaufort).
De maximale windstoten:
De laagste maximale windstoot was in Hupsel. Daar was de maximale windstoot matig met 55 km/u.
De hoogste maximale windstoot was in Wijk aan Zee. Daar was de maximale windstoot zeer zwaar met 104 km/u.
De uitslag van het verschil in de windsnelheden en -stoten tussen mijn verwachting en de werkelijkheid, van het beste naar het slechtste:
Ik had (met uitzondering van Groningen) wat meer wind verwacht, maar bij de meeste plaatsen zat ik er niet ver naast.
Hopelijk heb ik het de volgende keer beter!
De maximale windstoot in de Bilt wijkt het meeste af met mijn verwachting. Kijken we echter naar de 2 weerstations net iets zuidelijker, dan is te zien dat er sprake was van pech. Deze weerstations hebben namelijk hogere windstoten gemeten. Als de maximale windstoot van het dichtstbijzijnde weerstation in de Bilt was, wijkte het maar 6 km/u af met mijn verwachting en als de maximale windstoot van het andere weerstation in de Bilt was, wijkte het maar 8 km/u af.
| Gewijzigd: 12 augustus 2019, 14:10 uur, door Tieske