Eerder heb ik deze wel eens gezien waarbij het laatste beeld met de treksnelheid en in de windrichting doortikte.
Deze loop heeft een enorm onrealistische vervorming. Weet iemand welk rekenmodel achter deze 3 uur vooruit loop zit?
Het gifje staat stil, hier de loop https://imgur.com/qoP1Som
| Gewijzigd: 12 juni 2019, 14:06 uur, door Stewart
Volgens mij is dit niet echt een rekenmodel maar meer een interpolatie van het laatste radar beeld ten opzichte van de vorige radarbeelden.
Oftewel het kijkt gewoon naar het laatste radarbeeld, vergelijkt het met vorige radarbeelden, en berekend de trekrichting etc. a.d.h.v. die gegevens.
Heeft niet echt iets met met voorspellen te maken zoals bijvoorbeeld de 24 uur vooruit welke wel een echt rekenmodel gebruikt (harmonie geloof ik).
Vandaar dat je ook van die rare vervormingen krijgt naarmate de voorspelling meer in de toekomst is.
Ik zou persoonlijk niet teveel waarde hechten aan de +3 vooruit
Dankjewel voor je antwoord.
De waarde van die 3 uur vooruit vind ik juist boeiend, hoe kan dat grafisch worden verbeterd om het zinvol te maken?
Nu is de vervorming een soort die ik ken uit Photoshop (bol/kneep) waar eigenlijk niemand iets aan heeft omdat het weinig lijkt gebaseerd op input/parameters uit de werkelijkheid
Waarom verschillen de 3-uurs en 24-uurs verwachtingen?
Het klopt inderdaad dat de 3-uurs en 24-uurs verwachtingen op sommige momenten niet overeenkomt. Dit heeft te maken met het gebruik van twee verschillende modellen. De 3-uurs verwachting maakt gebruik van het meest actuele radarbeeld en maakt op basis van dit radarbeeld de verwachting voor de komende 3 uur. Er kan geen rekening gehouden worden met het ontstaan of oplossen van buien. Het berekenen hiervan duurt simpelweg te lang, zo’n 5 uur. Dat gebeurt wel voor de 24-uurs verwachting, die gebruik maakt van een weermodel en elke 6 uur wordt geüpdatet. Nadeel van de 24-uurs verwachting dat het altijd gebruik maakt van 6 uur oude data. Op korte termijn is de 3-uurs verwachting over het algemeen een stuk betrouwbaarder en de 24-uurs verwachting kan op langere termijn een goede neerslagindicatie geven over de regenval in Nederland.
Bron: buienradar.nl
Mij was het ook opgevallen dat de trekrichting in deze voorspelling niet altijd overeenkomt met de trekrichting die het laatste uur is waargenomen en daarnaast ook dat de buien inderdaad af en toe raar worden vervormt. Ik heb dit aangegeven in de feedback voor het gebruik van hun béta app, hopelijk kunnen ze deze verwachting in de toekomst verbeteren!