Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Vanacht net als gisteren in Deelen, een markante temperatuur verandering in lelystad, plotselinge winddraaiing, en in 30 min 6 graden warmer, (mening met de bovenlucht) kan in Deelen ook wel gebeurd zijn gisteren Deelen ligt +/- 60 mtr hoogte namelijk. | Gewijzigd: 26 juli 2019, 10:19 uur, door jaapverheij
Buien
De oorzaak van de plotselinge windtoename moeten we zoeken bij een outflow boundary. Dit is de uitstroom van lucht uit een bui. Deze uitstroom veroorzaakt plotselinge menging van de koele luchtlaag die we 's nachts aan de grond vinden met de hete laag erboven (gevuld met de hitte van de vorige dag). Hierdoor wordt de hitte van de vorige dag weer aan de grond gebracht, met als gevolg de temperatuursprong die we vannacht onder andere zagen in Westdorpe, Cabauw, Schiphol en Lelystad. (De buien trokken ook van West-Vlaanderen via de kust naar Texel, de temperatuurstijging volgt deze lijn.)
Bij de stijging van Deelen zagen we in een omtrek van minstens 125 km geen buienactiviteit, dus dan is een outflow boundary (die ook niet op andere stations gezien werd) uit te sluiten.
Tijdstip
Overdag volgt de temperatuur op hete dagen vrijwel altijd een patroon waarbij de heetste lucht zich aan de grond bevindt, en dan neemt de temperatuur min of meer gelijk af tot hoogte (op inversie na, maar die bereiken tijdens hitte overdag vrijwel nooit een hogere temperatuur dan aan de grond). Dan lijkt het mij haast onmogelijk om een nog hetere luchtlaag te hebben waardoor het aan de grond van 39°C naar 42,9°C stijgt.
In de nacht is een hetere luchtlaag op hoogte wel mogelijk, aangezien de temperatuur dicht aan de grond in de nacht juist vaak de koudste (van de onderste 800 meter dan).
Aangezien Deelen overdag was, lijkt me dus dus ook onwaarschijnlijk dat het ging over zo'n hete valwind (daarom heb ik ook de tijdstippen dikgedrukt in de ''buien'' alinea.
Wat is de oorzaak van Deelen dan wel?
In De Gelderlander dat het ging om een sensorfout, aangezien een tweede sensor de temperatuursprong niet gemeten zou hebben. Op weerplaza is echter te zien dat ook de temperatuur op 10cm deze sprong liet zien, dus dat vind ik dan wel vreemd.
Het KNMI heeft de meting wel ongeldig gekeurd, en daar zullen ze wel een goede technische reden voor hebben (naast dat de extreme temperatuurstijging haast onmogelijk te halen is op een zeer hete zomerdag).Een van de twee sensoren was door de hitte van de kook geraakt en op hol geslagen.
Van: www.gelderlander.nl/ede/deelen-voor-heel-even-het-epicentrum-van-de-hitte
Ik lees net er ook schepen rond eiland goederede in problemen kwamen door de wind.de knrm moets voor 1 bootjes uitvaren.ze verwachten nog een herhaling vanaf vanavond.