Hou er rekening mee dat de globalwarmers het weerbericht altijd warmer uitleggen, dan dat het feitelijk wordt.
Ben het boek 8070 aan het lezen, en het blijkt dat tussen 1890 en 1917 over het alg. kwakkelwinters waren.
Dit klopt ook. (nagekeken) m.a.w. strenge winters zijn kadootjes voor NL>>>
De eerste twee elfstedenstochten zijn op waardeloos ijs gereden
Edit Sven: wel ik laat je post even staan zodat je tijd hebt om het even te onderbouwen wat betreft zaterdag | Gewijzigd: 23 januari 2019, 22:09 uur, door Sven
De grote onzekerheidsmarge in de modellen is ook slecht teken, meestal wint dan de zachte lucht, gezien de ervaringen uit het verleden.
De grote onzekerheidsmarge in de modellen is ook slecht teken, meestal wint dan de zachte lucht, gezien de ervaringen uit het verleden.
Die onzekerheid valt wel mee, de verzachting in het weekend is ondertussen duidelijk geworden. Om dan richting maandag weer in meer polaire lucht te gaan komen met temperaturen die dus snel een stap terugzetten. Ook dit is duidelijk terug te zien in de pluim Hoe een en ander dan exact gaat verlopen is momenteel nog koffiedikkijken
Daarnaast is het ook vrijdag even in het oog te houden met de binnenkomst van het warmtefront (waardoor de temps gaan oplopen). Dit zou lokaal aanleiding kunnen geven tot wat sneeuwval of ijzel voorafgaand aan (sorry) gewone regen. Kaartjes ter indicatie wat mogelijk zou kunnen zijn, momenteel nog niet op vast te pinnen
Zuidwesten Benelux maakt morgenmiddag kans op lichte sneeuw
De trog waaruit gisteren in het zuidwesten nog eens extra centimeters vielen, ging na het draaien van de stroming weer terug westwaarts. Nu de stroming i.p.v. oostelijk langzaam weer westelijk wordt, komt de trog weer richting de Benelux. Het is een zeer zwakke trog die vooral in Zeeland en delen van Vlaanderen morgenmiddag en -avond motsneeuw tot lichte sneeuwval kan brengen. Het kan daar met name even landinwaarts even vlokken, accumulatie van sneeuwdek is klein (<1 cm). Nabij de kust wordt het een ander verhaal, daar kan de lucht op enkele honderden meters hoogte net boven nul zijn, terwijl het aan de grond onder nul blijft. Hierdoor is er een kleine kans op ijzel of natte sneeuw.
Aan de kust de grootste kans op een buitje, daar echter ook het grootste risico op ijzel, regen of natte sneeuw.
Verder landinwaarts neemt het aandeel sneeuw toe, maar de kans op neerslag neemt landinwaarts sterk af.
Ten oosten van de rode lijn blijft het waarschijnlijk droog. Ten westen van de lijn een kleine kans op wat neerslag. | Gewijzigd: 23 januari 2019, 22:45 uur, door Thijs.
Weet iemand waarom trouwens waarom pluimen in het voorjaar en de zomerperiode over het algemeen een kleinere onzekerheidsmarge kennen? Of lijkt dat maar zo? En als dat zo is komt dat omdat hogedrukgebeiden in het voorjaar en zomer sterker lijken te worden? | Gewijzigd: 24 januari 2019, 09:27 uur, door Sven
Weet iemand waarom trouwens waarom pluimen in het voorjaar en de zomerperiode over het algemeen een kleinere onzekerheidsmarge kennen? Of lijkt dat maar zo? En als dat zo is komt dat omdat hogedrukgebeiden in het voorjaar en zomer sterker lijken te worden? Die onzekerheid wat betreft temperatuurverloop is redelijk beperkt na maandag (zie pluim hieronder, weinig spreiding). Zoals eerder aangegeven is de vraag wat laagjes gaan doen en of deze goed gaan koersen voor onze landen (lees: winterse neerslag of niet).
Wat betreft je punt over pluimen in de zomer vs. winter geef ik je deels gelijk. In een situatie zoals nu heb je bijvoorbeeld een sneeuwdek waarbij het bij helder weer enorm kan gaan afkoelen. Sommige modellen rekenen een gesloten sneeuwdek pas vanaf 10cm waardoor die al heel wat afkoeling missen. De onzekerheid die dit weekend in de pluimen zat (is nu reeds vakkundig uitgewist), was te wijten of de warme lucht ons al dan niet zou bereiken, zo een situaties zie je zeker in de winter wel eens vaker.
Maar hieronder even een pluim van in mei, dan merk je op dat er in de pluim hierboven soms meer zekerheid zit wat betreft temperatuur dan in een zomerpluim
Edit Sven: even plaatje toevoegen zodat mensen weten hoe het ervoor staat (gelieve dit de volgende keer zelf te doen)
Misschien ook wel het vermelden waard is dat we komen van een gemiddelde van 6,3 graden nog maar 7 dagen geleden, dus het gaat in sneltempo omlaag. Zoals het er nu naar uitziet gaan we licht boven normaal uitkomen. Dan kan je spreken van een normale maand januari. | Gewijzigd: 24 januari 2019, 22:57 uur, door Sven
Dooiaanval, met of zonder slag of stoot?
Morgenmiddag zullen we er aan moeten geloven, een warmtefront komt op volle snelheid onze kant op:
Sneeuw => ijsregen-ijzel-natte sneeuw => regen
Het is eigenlijk vrij simpel, de neerslagvormen volgen een vast patroon, namelijk eerst sneeuw, dan natte sneeuw, ijzel of ijsregen en vervolgens regen. In welke dooi-stap we beginnen verschilt per plaats.
Regen: In West-Vlaanderen, Zeeland en direct aan de westkust begint men waarschijnlijk al met regen aangezien de zachte lucht hier snel arriveert zodra de wind naar het zuidwesten draait.
IJsregen-ijzel-natte sneeuw => regen: Als we verder richting het oosten gaan komen we de volgende strook tegen waar de neerslag begint als ijsregen, ijzel of natte sneeuw. Vervolgens gaat de neerslag hier ook al vrij vlot over in regen.
Sneeuw => ijsregen-ijzel-natte sneeuw => regen: In de laatste strook kan de neerslag ook beginnen als sneeuw. In Drenthe en Groningen zou de neerslag ook gedurende iets langere tijd als sneeuw vallen, wat daar nog een paar centimeter sneeuw (1 tot 2 cm) op kan leveren. Elders waar de neerslag als sneeuw start zijn de accumulaties vrij klein (maximaal 1 cm). Uiteindelijk gaat de neerslag overal over in regen en kan de dooi beginnen!
Ter illustratie de grove ligging van de stroken met bijbehorende neerslagsoort. In grote lijnen zal het ongeveer zo verlopen.
Extra toelichting: ijzelsignaal
Het ijzelsignaal is in het ene model sterker dan in het andere model. Ik verwacht bij de overgang van sneeuw naar regen op de meeste plaatsen kort natte sneeuw. Kortdurende ijzel of ijsregen is niet uit te sluiten, maar ik verwacht dat het zeker geen grootschalige ijzel (weinig problemen met ijzel) wordt. De kans op ijzel is het grootste in het noordoosten, want daar blijft de koude plaklaag het langste hangen terwijl de warmere bovenluchten er al overheen schuiven. Dus, over het algemeen zal de ijzel/ijsregen weinig of niets voorstellen, maar her en der, met name richting het noordoosten, zou de regen kort aan kunnen vriezen.
Het korte ijzelsignaal voor Groningen is niet te negeren. Zoals je ziet gaat de neerslag helaas uiteindelijk overal over in regen.
In de dwarsdoorsnede van de atmosfeer (locatie Drenthe) zien we de temperatuur op 1 km hoogte al iets boven nul uitkomen, terwijl de temperatuur op 400 meter hoogte en waarschijnlijk ook aan de grond nog rond of onder nul ligt. Dit zorgt voor een kleine kans op ijzel, het signaal is namelijk kort en vrij zwak.
KNMI guidance:
Aandachtspunt wordt de neerslagvorm van morgen. Modellen geven een redelijk eensluidend beeld. De eerste neerslag in het westen kan kortdurend (natte) sneeuw zijn, meer naar het oosten toe kan de sneeuw enkele uren aanhouden eer deze overgaat in regen. Het is dan met name in het noorden en oosten mogelijk dat deze neerslag nog even op een bevroren ondergrond valt. Lokaal kan dat dan aanvriezen maar omdat er veel bewolking is, de wind aantrekt en de regen door blijft gaan verwacht ik hier geen ernstige grootschalige gladheidsproblemen van. Het ijzelsignaal van Hirlam is vooral te wijten aan de koude plaklaag die, zoals bekend in dit model, te lang stand weet te houden. Ervaring leert dat na een vorstperiode de onderste nivo's altijd sneller opwarmen dan Hirlam aangeeft. HAR40 komt echter ook met een kortstondig ijzelsignaal in het uiterste noordoosten. Niet op voorhand uit te sluiten maar omdat het kortdurend is en er sneeuw aan voorafgaat zal dit waarschijnlijk ook geen grootschalige gladheidsproblemen opleveren. | Gewijzigd: 24 januari 2019, 23:07 uur, door Thijs.
Ik heb hier de pluim van vanmorgen en die van vanavond.. beide modellen en wat vooral op valt is dat de spreiding bij GFS veel minder is geworden.
daarnaast zie je ook dat de leden bij EC ook minder koud zijn..
Kortom we mogen de winter nog niet afschrijven want het is pas eind januari maar de komende week is denk ik niet een weekje die de boeken in zal gaan als een kicke winterweek..
Edit Callie-p : we hadden het er net even intern over.. komende week is misschien wel geen winters weer zoals we zouden willen maar er zal komende week echt nog wel het e.e.a naar beneden komen alleen wordt de winterse-neerslag gevolgd door (veel) regen.
Iets wat misschien nog geen waarde heeft maar wel steeds terug komt is een een scandihoog... ze zitt nu nog steeds te ver in de run maar GFS en EC komen er elke keer weer mee...
Stoplicht staan u even op rood/oranje... maar na het weekend met nieuwe runs e.d. kan het zomaar weer eens anders zijn...
hieronder de pluimen.. het linker setje is van vanavond en het rechter setje van vanmorgen..
Termijn: tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = Er is kans op winterweer maar zeker kans op (terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood = Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn
Definitie winterweer:
De volgende weers-omstandigheden kunnen binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig:
- (stralings) vorst
- Hagel
- Sneeuw (nat en droog)
- IJzel
- IJsregen
Definitie winter:
Dezelfde weersomstandigheden als bij winterweer alleen hierbij is sprake van (bijna) elke nacht vorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht: ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
| Gewijzigd: 25 januari 2019, 00:47 uur, door Callie-P
Echter vraag ik mij af of de term niet gewijzigd kan worden in verkeerslicht...telkens als het "stop"licht op groen gaat lijken de goede verwachtingen te "stoppen"
Is het een optie om pas echt naar groen te gaan als de daadwerkelijk 3 dagen in een vorstperiode te zitten? Nu gaat die veelal op groen als we 3 dagen voor een koude periode zitten, en die 3 dagen, dat lijkt steeds meer en meer de norm van een betrouwbare winterperiode te worden als om een voorspelling gaat...Kan het verkeerslicht de eerste 3 dagen van een vorstperiode misschien op oranje/groen blijven staan? Dus als er na 3 dagen vorst nogsteeds een noord-oostelijke stroming op de kaarten staat, en aanhoudende vorst in de kaarten blijft staan, dan pas echt op groen?
Hoe leuk en mooi een groen verkeerslicht ook is, het kan ook voor teleurstelling zorgen als koningwinter het weer eens verliest van die tuthola op Azoren, zeker mensen die hier komen lezen of ze kunnen schaatsen hebben niet veel aan een teleurstelling als hier te snel met voor een groen verkeerslicht word gekozen.
Echter vraag ik mij af of de term niet gewijzigd kan worden in verkeerslicht...telkens als het "stop"licht op groen gaat lijken de goede verwachtingen te "stoppen"
Is het een optie om pas echt naar groen te gaan als de daadwerkelijk 3 dagen in een vorstperiode te zitten? Nu gaat die veelal op groen als we 3 dagen voor een koude periode zitten, en die 3 dagen, dat lijkt steeds meer en meer de norm van een betrouwbare winterperiode te worden als om een voorspelling gaat...Kan het verkeerslicht de eerste 3 dagen van een vorstperiode misschien op oranje/groen blijven staan? Dus als er na 3 dagen vorst nogsteeds een noord-oostelijke stroming op de kaarten staat, en aanhoudende vorst in de kaarten blijft staan, dan pas echt op groen?
Hoe leuk en mooi een groen verkeerslicht ook is, het kan ook voor teleurstelling zorgen als koningwinter het weer eens verliest van die tuthola op Azoren, zeker mensen die hier komen lezen of ze kunnen schaatsen hebben niet veel aan een teleurstelling als hier te snel met voor een groen verkeerslicht word gekozen.
????
Echter vraag ik mij af of de term niet gewijzigd kan worden in verkeerslicht...telkens als het "stop"licht op groen gaat lijken de goede verwachtingen te "stoppen"
Is het een optie om pas echt naar groen te gaan als de daadwerkelijk 3 dagen in een vorstperiode te zitten? Nu gaat die veelal op groen als we 3 dagen voor een koude periode zitten, en die 3 dagen, dat lijkt steeds meer en meer de norm van een betrouwbare winterperiode te worden als om een voorspelling gaat...Kan het verkeerslicht de eerste 3 dagen van een vorstperiode misschien op oranje/groen blijven staan? Dus als er na 3 dagen vorst nogsteeds een noord-oostelijke stroming op de kaarten staat, en aanhoudende vorst in de kaarten blijft staan, dan pas echt op groen?
Hoe leuk en mooi een groen verkeerslicht ook is, het kan ook voor teleurstelling zorgen als koningwinter het weer eens verliest van die tuthola op Azoren, zeker mensen die hier komen lezen of ze kunnen schaatsen hebben niet veel aan een teleurstelling als hier te snel met voor een groen verkeerslicht word gekozen.
We hebben, precies wat het stoplicht zei, winterweer gekregen. Het heeft uren lang gesneeuwd op een dag en op veel plaatsen heeft er een sneeuwdek van enkele centimeters gevormd (bij de Veluwe en de Ardennen meer dan 10 centimeter) en ook was het in de nachten koud. Het heeft zelfs in een nacht streng gevroren in het oosten van Nederland en waarschijnlijk, dat weet ik niet zeker, streng gevroren in de Ardennen. Als dat geen winterweer is weet ik het niet.
Conclusie: het stoplicht klopte. | Gewijzigd: 25 januari 2019, 10:15 uur, door Tieske
Niet te lang vooruitkijken dus maar in plaats daarvan genieten zolang je kan. Van dinsdag tot nu hebben wij voor de volle 100% genoten. En natuurlijk hopen wij ook vurig dat de winter een vervolg zal krijgen. Kijk wat er vorig jaar gebeurde....... De winter is nog niet voorbij. Moed verloren al verloren. Moed houden dus mede-forummers! Fijn weekend allemaal. | Gewijzigd: 25 januari 2019, 10:25 uur, door Storm in een glas water
Echter vraag ik mij af of de term niet gewijzigd kan worden in verkeerslicht...telkens als het "stop"licht op groen gaat lijken de goede verwachtingen te "stoppen"
Is het een optie om pas echt naar groen te gaan als de daadwerkelijk 3 dagen in een vorstperiode te zitten? Nu gaat die veelal op groen als we 3 dagen voor een koude periode zitten, en die 3 dagen, dat lijkt steeds meer en meer de norm van een betrouwbare winterperiode te worden als om een voorspelling gaat...Kan het verkeerslicht de eerste 3 dagen van een vorstperiode misschien op oranje/groen blijven staan? Dus als er na 3 dagen vorst nogsteeds een noord-oostelijke stroming op de kaarten staat, en aanhoudende vorst in de kaarten blijft staan, dan pas echt op groen?
Hoe leuk en mooi een groen verkeerslicht ook is, het kan ook voor teleurstelling zorgen als koningwinter het weer eens verliest van die tuthola op Azoren, zeker mensen die hier komen lezen of ze kunnen schaatsen hebben niet veel aan een teleurstelling als hier te snel met voor een groen verkeerslicht word gekozen.
We hebben, precies wat het stoplicht zei, winterweer gekregen. Het heeft uren lang gesneeuwd op een dag en op veel plaatsen heeft er een sneeuwdek van enkele centimeters gevormd (bij de Veluwe en de Ardennen meer dan 10 centimeter) en ook was het in de nachten koud. Het heeft zelfs in een nacht streng gevroren in het oosten van Nederland en waarschijnlijk, dat weet ik niet zeker, streng gevroren in de Ardennen. Als dat geen winterweer is weet ik het niet.
Conclusie: het stoplicht klopte.
Sorry Tieske maar moet je die reactie op de manier uiten? Ik stel gewoon een vraag/doe een voorstel niets meer, ik vind de toon waarop je reageerd alles behalve netjes, eigenlijk
Die lage drukgebieden vanuit Groenland zullen de komende tijd (2 weken?) blijven zorgen voor kwakkelweer. Doch interessant om in de gaten te houden.
Overigens blijf ik me verbazen hoe de media reageert op een beetje winterse settings. We zijn een apart landje....... willen en hopen allemaal, maar wat we willen is gewoon niet erg waarschijnlijk wat overigens niet wil betekenen dat het niet kan.....
Enfin, wordt vervolgd weer..... het blijft leuk te volgen die winters....
Suggesties/ adviezen e.d. mogen altijd geopperd worden. We zullen deze meenemen - in het team bespreken - en dan kijken wat we er al dan niet mee gaan doen.
Het is niet nodig om zo hevig op elkaar te reageren. Woorden kunnen verkeerd/anders worden opgevat dan ze wellicht bedoeld zijn geweest. Laten we open staan voor elkaar en op vriendelijke voet samen verder gaan.
Tevens wil ik verzoeken - indien jullie deze discussie tóch voort willen zetten - dit te doen in het kletstopic. Zo blijft het winter discussietopic waar hij voor bedoelt is: kijken, bespreken/discusiëren van de vooruitzichten, onderbouwt m.b.v. weerkaarten
Bedankt.
Overigens zegt "ElfstedenWeer??" dat het stoplicht wel heel vaak op groen gaat... daar ben ik het nou net niet mee eens .. sterker nog ik kan mij de laatste keer groen niet eens herrineren.. ( geloof 1 keer in december maar dat was meer een "blauwe maandag" )
Maar goed, natuurliijk mag iedereen meedenken en input geven, maar misschien moeten we niet al te zwaar tillen aan dit tooltje..Je kan mij natuurlijk altijd een pb sturen als je een idee hebt, misschien is het wel iets wat we zelf gemist hebben !
In ieder geval had/heb ik mij vandaag voorgenomen om een iets groter stukje te schrijven met wat kaarten e.d. om het een en ander toe-te-lichten.
We hebben een paar fantastiche dagen winter gehad, (het bleef zelfs iets langer koud dan eerst aangenomen werd.) en nu krijgen we keihard een dooi voor onze kiezen, het is niet anders..
dit weekend gebeurd er dit :
Laagjes beginnen te duiken ten zuidwesten van de Benelux, dit heeft tot gevolg dat we dus een mengelmoes krijgen van de warme lucht uit het azoren hoog en de koude lucht in het laag. Daarnaast gaan we ook ( aardig ) wat regen krijgen en dat met een strakke zuidwester. en als het laag zakt noord west..
Nu kan het natuurlijk ( zoals altijd met het weer) zo weer veranderen, het kan dat het hoog iets groter wordt en dat wij volledig in het hoog zittten, met mild droog weer.. het kan ook dat er dusdanig grote lagedruk gebieden komen die aan de randen misschien wel warm zijn maar in de kern ( die dan boven de Benelux moet liggen koud zijjn) dat geeft dan weer (natte) sneeuw)
Het kan ook dat het azoren hoog contact gaat maken met het hoog boven scandinavie/rusland met als gevolg een blokkade... dat kan er weer voor zorgen dat wij onder invloed komen van een oostelijk hoog met een oostelijke wind en dus koude temperaturen..
het is allemaal een beetje koffie dik kijken.. we merken het ook aan de modellen dat ze moeite hebben om met consistente output te komen.. de ene run kan enorm verschillen met de andere...
gisteren heb ik de pluimen van 1 dag gepost van beide modellen.. die kun je eigenlijk het beste gebruiken om een idee te krijgen over de onzekerheid.
En daar baalde ik gisteren een beetje omdat de spreiding van de leden ( de groene ) lijntjes minder werd waardoor de modellen insinueren dat zich ( op zijn minst) volgende week een voor het model wat consistentere output zou kunnen komen maar dat ging dus richting de warmere kant...
Het betekent voor ons niets meer en niet minder dat we volgende week GEEN winter krijgen.. Natte sneeuw hoort zeker tot de mogelijkheden, maar zelf twijfel ik daar ook aan ( ik denk dat er dan bijvoorbeeld grote verschillen zullen zijn tussen het noorden en het westen).. maar goed dat zal de tijd uitwiijzen..voor maandag berekent GSF nu sneeuw in het noorden bijvoorbeeld.
er gebeuren wel twee dingen in de modellen die wel even het noemen waar zijn..
ten eerste krijgen de zuidelijke Alpen ( eindelijk) hun bak sneeuw, waar eerst de noord-westeliijke alpen aan de beurt waren lijkt het nu toch echt te gaan gebeuren aan de italiaanse kant.. zie hieronder het kaartje, het is wel LT maar goed er gaat daar nu ook meer gebeuren.
Iets wat ons aangaat ( of aan kan gaan)) is dat beide modellen steeds meer gaan rommelen met hogedruk gebieden boven rusland en/of scandinavie..
als de kaarten goed liggen dan kan dat er voor zorgen dat we echt diepvries koude krijgen.. maar niet te vroeg gejuigd het staat allemaal nog in de steigers en is ZEER onzeker...
Kortom we gaan door, nu even een weekje een "vuile wiinter" en daarna... wie weet... | Gewijzigd: 25 januari 2019, 14:38 uur, door Callie-P
Link: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen | Gewijzigd: 25 januari 2019, 16:39 uur, door Tieske
Goedeavond allemaal!
Morgenavond lijkt een onstuimige avond te gaan worden. Een kern van een depressie trekt richting het zuidoosten over waarschijnlijk het noorden van Nederland met een kerndruk van wel rond de 980hpa. Ten zuidwesten van de kern bevindt zich een windveld die waarschijnlijk Zeeland en de hele Belgische kust bereikt. De zware windstoten zullen waarschijnlijk niet veel hoger gaan dan de 100 km/u, maar een enkele uitschieter erboven is goed mogelijk. Hieronder heb ik mijn verwachting van de (zware) windstoten in Nederland gezet. Mijn verwachting van een belangrijke situatie zal ik vaker gaan plaatsen!
Mijn verwachting van de (zware) windstoten morgen in Nederland:
Het KNMI heeft voor Zeeland en Zuid-Holland een code geel uitgegeven voor zware windstoten tot 100 km/u:
Het KMI heeft voor de westkust een code geel uitgegeven voor zware windstoten tot 100 km/u en een code geel uitgegeven voor sneeuw in Namen, Luxemburg en Luik:
| Gewijzigd: 27 januari 2019, 14:07 uur, door Tieske
- Tekst -
Bedankt voor de post Ties!
Nog even de laatste kaarten en de knmi guidance voor morgen:
Synoptische situatie:
Een lagedrukgebied boven Schotland trekt zuidoostwaarts. Later vanavond bereikt het bijbehorende koufront de westkust en trekt in de nacht naar zondag van west naar oost over ons land. Het lagedrukgebied beweegt in de nacht naar zondag verder zuidoostwaarts en vult boven de Noordzee op. Aan de westflank van het laag ontwikkelt zich een nieuwe lagedrukkern die richting de noordwestkust beweegt. Om het laag draait een occlusie in en zal rond 18 UTC tezamen het het secundaire laag de kust bereiken. Bovendien bevind zich aan de zuidwestflank van het secundaire laag een venijnig windveld dat met name de zuidwestkust lijkt te gaan beïnvloeden.
Modelbeoordeling:
De modellen zijn redelijk eenduidig vwb de track van het secundaire laag en de bijbehorende timing. Ze laten nu allemaal zondagavond het secundaire laag vanaf de centrale Noordzee het noordwesten van het land oplopen met een venijnige windband aan de zuidwestflank boven Zeeland/ZH. De huidige Hirlam run is qua timing meer naar de overige modellen getrokken.
Wind:
In de warme sector 6 Bft, de komende avond op nadering van het koufront af en toe 7 Bft. Zondag aan de zuid- en westflank van het secundaire laag een stevig windveld, alle modellen komen met een 9 Bft. In de avond lijkt deze 9 Bft sowieso langs de Zeeuwse kust te gaan optreden en mogelijk ook de Zuid-Hollandse kust. De windstoten langs de kust zullen rond 90-100 km/uur komen te liggen, landinwaarts in deze provincies 75-90 km/uur. In de nacht naar maandag neemt de wind geleidelijk weer af.
De harmonie 12Z run van vandaag voor morgen:
Een ander aandachtspunt is de kans op een klap onweer tijdens de buien komende nacht en morgenochtend. De grootste kans op onweer bij de buien is in de kustprovincies.