Maar voor ik op heel je verhaal ga inpikken, eerst nog even iets over de kortere termijn.
Komende donderdag lijken we in de loop van de namiddag (na de passage van een regenzone) kans te maken op wat winterse buien met temperaturen die op 850hpa dalen tot -7 graden. Natte flatsen op meerdere plaatsen lijken mogelijk, mits genoeg intensiteit misschien lokaal zelfs even wat wittig. Om hier meer over te kunnen zeggen is het wachten op de korte termijn modellen waar we morgenavond een eerste blik kunnen op werpen.
Kijken we dan weer wat verder, dan zien we in ECMWF (GFS wil er niet van weten) zelfs nog een sneeuwkansje er uit persen op zondag met een front dat doodloopt op de Benelux.
Zondag is natuurlijk nog te ver weg, maar ik wil gewoon even aanduiden dat er zeker niet moet gewanhoopt worden en dat er helemaal niets in de kaarten staat. Maar ik geef je volledig gelijk dat de modellen nogal vaak serieus wisselen van gedachten.
Heeft dit dan te maken van de SSW die begin januari plaats vond? Want er wordt meer en meer gesteld dat de koppeling naar leefniveau er stilaan aan komt. Wat natuurlijk geen enkele garantie biedt op enig winterweer bij ons, het verhoogt misschien wel de kansen.;)
Wat me heel erg opvalt is de setting die wordt geschets rond 23 januari. Het is iets dat ik sinds gisteren ben beginnen volgen omdat ALLE modellen met een dik laag komen aandraven richting onze regio's. Het is natuurlijk ver weg, maar de eensgezindheid in de modellen is groot te noemen.
Om even ECMWF en GFS er bij te nemen:
De bijhorende sneeuwplaten staan reeds in de post hierboven, maar als dit uitkomt, mogen we sowieso op actie gaan rekenen. Het is mij inziens zeker interessant om volgen, eerst om te kijken of dit gaat blijven staan en ten tweede om te kijken wat dit exact kan gaan betekenen voor onze regio's. Het is ver weg ik weet het, maar het is me te opvallend hoe dat alle modellen hier mee komen aandraven.
En daarna? Dat zien we dan wel weer, eerst maar eens de komende dagen
Ook mij is opgevallen dat er een enorm laag aan zit te komen met wel een spectaculair lage kerndruk, waarvan de kern vooralsnog boven de noordelijke Noordzee uit lijkt te gaan komen. Dat zou dan wel eens een (flinke) storm kunnen gaan opleveren.
De atmosfeer wordt in elk geval flink opgeschud dan, en dat maakt het vooruitzicht spannend, maar vooral erg onzeker. Het is nu letterlijk: Het kan vriezen, en het het kan dooien.
Daarom dat ik ook aangeef dat alle opties nog open liggen, maar het is en blijft interessant om te volgen
Ik zag de post van Jens, en de statement dat Hirlam het ondersteund is nogal wat.. niet dat Jens dat zegt maar Hirlam zit er (Meestal) goed op..
maar als ik dan hirlam bekijk dan zegt ze het volgende..
Neerslag soort REGEN... maaaar
Temperatuur 850hPa 1500 mtr in het westen -7 ! ( is goed !)
temp 500hPa is ijskoud... ( ook goed)
De onderstaande kaart moeten de getallen het liefst minimaal 12 zijn of lager.. in dit geval voor het westen ook goed...
Goed de 2 mtr is voor het westen 5 graden max.. en met een ondergrens van 4.. dat is eigenlijk te hoog...
kortom... een heleboel kaarten zeggen.. JA het gaat sneeuwen.. maar de neerslag kaart denkt er heel anders over..
ow en hieronder even de 2 pluimen... GFS is nu echt officieel de weg kwijt..maar wel gunstig voor ons... en EC is toch nu echt een stuk kouder geworden.. maar dit is eigenlijk niet in lijn met de hoofdrun...
Nu heb ik in mijn geheugen zitten graven.. en ik kan mij herrineren dat de modellen elke keer bizirk gaan als wij te maken krijgen met de invloed van een SSW.. de ene keer giing de champagne open en de keer daarna was een glas water voldoende..
misschien gaan we nog wel onwijze verassingen krijgen.... ik hoop het...de slee-en staan klaar...
Het temperatuur plaatje bij de post van callie-P is wel interessant. Dit betekent een optimale omstandigheid van sneeuw....namelijk net tegen het vriespunt. Het is i.i.g. geen harde (grond)-vorst..... | Gewijzigd: 15 januari 2019, 21:25 uur, door Rens@weer
Edit Callie-p : dat klopt.. vandaar dat ik ook zeg dat GFS de weg kwijt is Hieronder de nieuwe pluim die een stuk realistischer is...
| Gewijzigd: 16 januari 2019, 14:59 uur, door Callie-P
Voor wat het waard is! Het klopt inderdaad dat er in GFS sinds eind december wat fouten zitten en die door de shutdown niet worden weggewerkt. Daarom is ook de lancering van de nieuwe oper (de gfs-para) al uitgesteld tot februari. De vraag is natuurlijk welke invloed die fouten hebben en of die al dan niet een grote invloed hebben op de runs en pluimen, dat is koffiedikkijken
EC daarin tegen heeft er zin in gekregen en komt zelfs aan het einde van haar run met strenge vorst !
Gaat het dan toch gebeuren ???.. hebben de weergoden gedacht.. " dat sooitje ongeregeld bij OO zullen we eens even laten zien wie de baas is door even alles volledig tegen de verwaching in om te gooien..??"
nou ja... hoe dan ook ik ga er maar even van genieten dat we zulke kaarten hebben.. en het is gelijk een mooi moment om het stoplicht even een heel ander plaatje te geven... ( enige jammere is dat EC de sneeuw er volledig uitgegooid heeft... maar ja je kan niet alles hebben)
Onderstaand is wel wat LT maar ach... hij is gewoon mooi
en het onderstaande hebben we ook nog niet gezien deze winter..... heerlijk toch
En zelfs meneer Hellman gaat van nul naar ????
Termijn: tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = Er is kans op winterweer maar zeker kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood = Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn
Definitie winterweer: De volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig:(stralings) vorst
- Hagel
- Sneeuw (nat en droog)
- IJzel
- IJsregen
Definitie winter: Dezelfde weersomstandigheden als bij winterweer alleen hierbij is sprake van (bijna) elke nacht vorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht: ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
| Gewijzigd: 16 januari 2019, 17:01 uur, door Callie-P
Gelieve deze 240u kaart wel nog met een korrel zout te nemen aangezien dit nog ver weg is en we eerst maar eens in de kou moeten komen maar hij is zo mooi dat ik hem moet posten .
| Gewijzigd: 16 januari 2019, 20:03 uur, door Jenss
Morgen kans op natte sneeuw
De afgelopen dag regende het. Voor diegene die niet van regen, maar wel van winter houden misschien niet zo prettig. Maar tegen hen kan ik wel zeggen, het regent voor een goed doel! Op woensdag trok er namelijk een koufront over de Benelux. Achter dit koufront bevond zich al iets koudere lucht, aan de grond is het nu zo'n 5°C en op 1,5 km hoogte is het al -4°C. Die -4°C op 850 hPa (1,5 km hoogte) is niet voldoende voor winterse neerslag. Er komt echter nog een tweede lading met nog een fractie koudere bovenluchten.
Trog in de ochtend: her en der een verdwaalde vlok natte sneeuw
Rond 8 uur 's ochtend begint de neerslag vanuit het noordwesten te activeren, er trekt namelijk een trog van west naar oost over de Benelux. Achter deze trog zitten leuke bovenluchten van -6 tot -8°C. Tijdens de overgang naar een koudere polaire lucht kan er tijdens de meest intensieve neerslag al dankzij neerslagafkoeling wat natte sneeuw vallen, de meest actieve neerslag trekt waarschijnlijk van West- naar Oost-Nederland, daar dus ook de grootste kans op een vlok natte sneeuw. De vorming van iets wat lijkt op een sneeuwdek is dan nog zeer onwaarschijnlijk.
De situatie, een laag boven Denemarken, een trog over de Benelux en koude bovenluchten met polaire buien daarachter. Boven Ierland zien we een rug van hogedruk ook dichterbij komen, hierover aan het eind van dit bericht nog wat.
Na de trog: polaire buien
In de middag beginnen er dan vanaf de Noordzee talrijke buien te komen. Op 1,5 km is het -7°C, aan de grond door invloed van de Noordzee nog 4°C tussen de buien door. In buien, met name wanneer meerdere buien achter elkaar trekken, kan het kwik zakken tot 2°C. Hiermee stijgt de kans op natte sneeuw.
Talrijke buien met van tijd tot tijd ook wat vlokken natte sneeuw. Het uiterste punt van West-Vlaanderen misschien net in de schaduw van Engeland.
Richting de avond neemt de temperatuur met name in het binnenland steeds verder af, uiteindelijk is het in de late avond op grote schaal 1°C, aan de kust blijft het met wind van zee nog iets warmer. De buiigheid zal langzaam afnemen, de buien die echter verder landinwaarts gaan zullen op steeds grotere schaal natte sneeuw bevatten en lokaal is met veel geluk een tijdelijk sneeuwdekje mogelijk.
Mocht er in de nacht nog een zwak buitje landinwaarts weten te komen, kan er vrijdagochtend een flinterdun laagje sneeuw zijn dat snel wegsmelt. De kans is zeer klein, maar wel aanwezig (de temperatuur ligt 's nachts namelijk onder nul in het binnenland, nachtvorst).
Buiigheid neemt langzaam af, aandeel natte sneeuw neemt richting de avond fors toe.
Het KNMI heeft een code geel gegeven voor winterse buien.
Vrijdag wordt het droog, want de eerdergenoemde rug van hogedruk komt boven ons hoofd te liggen en bedrukt daarmee de buienvorming, ook warmen de bovenluchten weer iets op, waarmee de kans op winterse buien erg klein wordt. Vrijdag wordt het 4°C aan de kust en 2°C in het binnenland.
Kort samengevat: startschot koudere periode
Morgen in de ochtend nog een gebied met hoofdzakelijk regen, verder polaire winterse buien in de middag met naarmate de avond valt een steeds groter aandeel natte sneeuw of zelfs met veel geluk een tijdelijk sneeuwdekje.
Al met al vormen de buien van morgen een mooi startschot van een koudere periode, de 8°C die woensdag nog op verschillende plaatsen gehaald werd, zullen we voor langere tijd niet meer zien!
| Gewijzigd: 17 januari 2019, 00:44 uur, door Thijs.