Europese Commissie voor afschaffing van systeem zomer- en wintertijd
De Europese Commissie wil af van het systeem van zomer- en wintertijd. Vrijdag gaat de commissie een voorstel doen om het halfjaarlijkse verzetten van de klok af te schaffen in de Europese Unie.Dat zegt voorzitter Jean-Claude Juncker vrijdag tegen de Duitse zender ZDF. Hij is ervan overtuigd dat het systeem zal worden afgeschaft. "De mensen willen het, dus doen we het", aldus Juncker.De Europese Commissie zou tot het besluit zijn gekomen nadat de resultaten van een Europese enquête bekend werden. In een online enquête onder 4,6 miljoen Europeanen vond 80 procent dat de zomertijd de permanente tijd moet worden.
Het onderwerp kwam eerder dit jaar al aan bod in het Europees Parlement. Toen werd gekozen voor een nieuw onderzoek naar de gevolgen van de afschaffing. Als de commissie het plan doorzet, is het daarna aan de EU-lidstaten en het Europees Parlement om erover te beslissen.
In de EU loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober. Dit jaar wordt de klok op 28 oktober teruggezet naar de wintertijd, wat officieel de standaardtijd is.
Nederland heeft sinds 1916 ervaring met de zomertijd. In 1946 werd het systeem afgeschaft, om in 1977 weer te worden heringevoerd. Het was een energiebesparende maatregel tegen de oliecrisis in de jaren zeventig. De zomertijdregeling geldt sinds 1996 in de hele EU.
Bron: https://www.nu.nl/
De wijze heren gaan hierover beslissen. Overigens komt dit idee vanuit een enquete die gehouden is binnen Europa en waar voornamelijk de duitse inwoners op hebben gereageerd. Dus je kan stellen dat het een duits voorstel is.
We zien het wel.
Overigens is het zo dat wat feitelijk qua tijdzoneindeling het beste bij Nederland past de GMT is. Dus de 'normale' tijd in Nederland loopt eigenlijk al een uur voor en is al permanente zomertijd!!
Ik heb een ander voorstel: We verzetten elk kwartaal de klok en krijgen bij elke verzetting een extra dag vrij om bij te komen... | Gewijzigd: 4 september 2018, 00:27 uur, door Arends
Maar als het er op aan komt is het tegenwoordig overbodig.
Waarom? De meeste mensen hebben tegenwoordig LED of andere Energie bespaarende verlichting in huis en de andere Electrisch apparaten zijn ook een stuk zuiniger met Stroom dan 40 jaar geleden.
En iedereen heeft tegenwoordig een hoogrendements CV ketel in huis.
En al met al is het ook een gedoe om 2X per jaar alle klokken in huis langs te gaan om het zaakje een uur vooruit te zetten.
Dus laten we maar gewoon de tijd op de ''Wintertijd'' laten staan wat eigenlijk de gewone tijd is.
Waarom al die moeite doen om het beetje meer daglicht.
De nadelen zijn groter dan de voordelen.
| Gewijzigd: 4 september 2018, 13:03 uur, door Daystar
Ze zullen niet alleen met Nederland rekening moeten houden (of de 3 miljoen Duitsers die er aan mee deden) maar ook de rest van Europa waar 3 tijdzones zijn over 3000km en er is ook nog eens verschil van 4000km in Noord-Zuid richting wat meetelt.
Langer licht in de avond in de zomertijd hebben we hier in Nederland waarschijnlijk meer dan eerder licht in de winter. We zijn er al zo op ingesteld: terrasje, strand, sporten, tuinieren ... lekker nog 3-4 uren daglicht na je werkdag.
Persoonlijk vind ik het helemaal geen gedoe om wat klokken te verzetten, en ik heb er ook totaal geen last van, maar ik ben ook niet lui. Is juist leuk om eind oktober een uurtje extra te hebben. En het daglicht is met zomer/wintertijd veel beter verdeeld.
Ik krijg overigens wel een beetje het gevoel dat Juncker zijn naam nog snel ergens aan iets wil verbinden zodat de mensen hem herinneren als de man die het systeem zomer-wintertijd afschafte. Want zeg eens eerlijk uit het blote hoofd: wat heeft Juncker allemaal gedaan?
Hoe kun je toch in hemelsnaam roepen dat de mensen voor afschaffing zijn als 99% niet gestemd heeft. Dat vind ik grote minachting van het volk.
Zelf de enquete ook gedaan en ik vond em vrij matig qua vraagstellingen, alsof vante voren al vast moet staan dat winter/zomertijd afgeschaft moest worden.
Benelux-landen willen zelfde tijdzone bij afschaffen zomer- en wintertijd
Nederland, België en Luxemburg streven ernaar ook in de toekomst dezelfde tijdzone te hebben. Daarover zijn de premiers Mark Rutte, Charles Michel en Xavier Bettel het in principe eens, bleek donderdag na kort overleg in de marge van een EU-top in Salzburg.Ze willen de inwoners van de Benelux vragen naar hun voorkeuren over de invoering van de zomer- of wintertijd als standaardtijd.
Volgens een woordvoerder vindt Rutte het "prima" om het vraagstuk gezamenlijk aan te pakken. De Europese Commissie wil een eind maken aan het twee keer per jaar verzetten van de klok binnen de EU.
Elk land moet dan zelf bepalen of het permanent op zomer- of wintertijd overschakelt in 2019. De lidstaten moeten het nog wel eens worden om de EU-verordening die het klokritueel regelt te kunnen schrappen.
"Het is onze prioriteit om een gemeenschappelijke beslissing te nemen en daar ook een aantal buurlanden bij te betrekken", aldus Michel. "Denk aan Frankrijk, Duitsland en Italië." Daarover moet "een vorm van raadpleging komen in de drie landen".
Bron: https://www.nu.nl/