Intussen op de Zuidpool: nieuw record van bijna min 100 graden
Er is een nieuw record op de Zuidpool: min 98,6 graden. Dit staat in het vakblad Geophysical Research Letters.Een team wetenschappers onder leiding van Ted Scambos van de Universiteit van Colorado in Boulder stelden de koudste temperatuur op onze planeet vast dankzij satellietmetingen. De wetenschappers stootten tussen 2004 en 2016 meer dan 150 keer op temperaturen onder minus 90 graden onder nul in de regio.
Lange tijd stond het kouderecord op naam van het station Vostok. Op 23 juli 1983 nam dit op Antarctica 89,2 graden waar.
Bron: hln.be
Intussen op de Zuidpool: nieuw record van bijna min 100 graden
Kleine kanttekening voor het 'record':
Zo'n record zal waarschijnlijk wel vooral veroorzaakt worden doordat het tegenwoordig (mede dankzij satellieten) mogelijk wordt op grote schaal de temperaturen te meten op plaatsen waar we vroeger nooit konden komen met de thermometer. Dit record betekent dus niet dat het grofweg de afgelopen 100 jaar nooit kouder is geweest op de Zuidpool, daarvoor waren er vroeger gewoon te weinig meetpunten, waarvan bovendien de meeste aan goed bereikbare plekken zoals de kust lagen (omdat onderzoeksstations bevoorraad moesten worden).
Edit Sven: volledig mee akkoord! Je kan het alleen zien als 'officieel gemeten record'
Vroeger had je namelijk veel en helemaal geen bewoonde gebieden en asfaltwegen. Die heb je nu overal dus dit heeft zeer veel invloed op de temperatuur dit nu wordt vergeleken met 50 jaar terug.. Bijvoorbeeld hier in de buurt is een meetpunt. vroeger stond dit gewoon midden op een weiland zonder wegen. Nu zijn er vlakbij asfaltwegen bijgekomen en veel woonwijken.. Deze houden gewoon erg veel warmte vast en stralingswarmte.
Dan kijk ik nog even over mijn rug en zie daar de inmiddels bekende prullenbak staan, de prullenbak is nog leeg, daarover geen zorgen. Dit meetrecord is natuurlijk een feit, wat genuanceerd in mijn bericht. | Gewijzigd: 1 juli 2018, 21:48 uur, door Thijs.