Goed tijd voor de foto's! Met eerst een algemeen zicht op de Etna vanuit Toarmina (let niet op het weer ):
Ik heb via een kleine organisatie mijn trip op de Etna geboekt (aanrader!) dewelke je komt oppikken aan je verblijfplaats in een jeep met een gids die je de hele route meer dan voldoende info geeft!
Rijdend naar de hoogte van +/- 2000m stop je op verschillende plaatsen waaronder de lavastroom van 2001 die enkele dorpen bedreigde toen. Ook een bezoek aan de lavagrotten mag dan niet ontbreken.
Je kan op de Etna tot op een hoogte gaan van ongeveer 3.000m (top is zowat 3.300m) maar aangezien de vulkaan heel rustig is en er evenveel te zien valt op +2.000m, ben ik niet tot boven gegaan (betaal je je ook blauw voor!).
Samen met de gids een stevige wandeling gemaakt die ons uiteindelijk ook bracht tot op een hoogte van ongeveer 2.400m. Ik denk dat de foto's voor zich spreken Zijn allemaal rond de Silvestri kraters genomen. De Etna telt trouwens ongeveer een 250-tal kraters!
Onderweg ook een zogenaamde 'lavebom' tegen gekomen (wil je niet op je krijgen) alsook de befaamde lieveheerstbeestjes die in de zomer met miljoenen op de berg zitten. Ook de verschillende minaralen in de lavastenen waren soms prachtig om zien!
De top zat heel de tijd in de wolken, enkel op de terugweg liet die zich even voor een deeltje zien. Op de noordflank ligt nog aardig wat sneeuw (niet te zien op de foto). Als ik trouwens een dag eerder was geweest, dan had ik sneeuwfoto's kunnen plaatsen aangezien het toen op 2.000 meter hoogte ook aan het sneeuwen was
Vind ik persoonlijk mijn meest geslaagde foto omdat dit beeld alles van de Etna samenvat:
A la prossima!