Kan je nagaan hoe het hier in Limburg is. Nog erger is mijn werk als lasser. Ik hou wel van extremen maar dan toch liever extreme kou en veel sneeuw
Kan alleen zeggen: Sterkte. Dat het uberhaupt in een arbeidsland als Nederland waar werknemer belangrijker is dan werkgever, dit is toegestaan. Hitte + hitte is gevaarlijk...
Maar wat voegt die kleur oranje nou eigenlijk toe? Gaan mensen dan de weerswaarschuwingen serieuzer nemen? In geval van hitte zou dat ook gewoon bij code geel kunnen blijven. Het is een kwestie van gezond verstand.
Maar wat voegt die kleur oranje nou eigenlijk toe? Gaan mensen dan de weerswaarschuwingen serieuzer nemen? In geval van hitte zou dat ook gewoon bij code geel kunnen blijven. Het is een kwestie van gezond verstand.
Code oranje voor hitte is best bijzonder, dat wordt niet zomaar afgegeven. Zie hieronder een prima toelichting van Weerplaza:
Vanaf woensdagmiddag 10 uur zal code oranje actief zijn, een waarschuwing extreem weer, vanwege de aanhoudende hitte. Er komen steeds meer problemen door de warmte.Voor een code oranje voor hitte moet het ten minste drie dagen op rij 30 graden zijn, waarbij het 's nachts ook warmer dan 18 graden blijft. Daarnaast moet er aanzienlijke impact op de maatschappij zijn.
Weerplaza en enkele andere weerbedrijven is vandaag gevraagd om input. Vervolgens hebben KNMI en belangrijke maatschappelijke partijen, zoals ProRail en Rijkswaterstaat, in overleg besloten om code oranje af te geven.
Toenemende problemen door de hitte
Een aantal dingen wijzen al op de impact van de hitte: er komen bijvoorbeekd steeds meer meldingen van 'spoorspatting'. Dat is het knikken of verbuigen van spoorrails door de warmte. Het gevolg is uitval van treinritten. Het wordt ook steeds moeilijker om de treinstellen goed gekoeld te houden. In steden, waar het over het algemeen nog warmer is (hitte-eiland) , worden bruggen gekoeld of gaan niet mee open. Door de warmte kunnen bruggen uitzetten waardoor ze niet meer omhoog kunnen of niet meer goed sluiten.
Op de wegen is het weliswaar een stuk rustiger omdat de schoolvakanties bezig zijn, maar er zijn opvallend veel pechgevallen. Het gaat dan vaak om auto's waarvan de motor oververhit is geraakt, of airco's die niet meer (goed) werken. Er is zelfs al een ongeluk gebeurd, doordat iemand al rijdend onwel is geworden door de warmte. Ook neemt het aantal bermbranden toe.
Weerplaza.nl
zaterdag wordt de ergste hitte verdreven.
Zoals het er nu naar uit ziet komt er geen apart topic. Het is zeker geen setting waar we op zitten te wachten Ene model is ook iets enthousiaster dan het andere
Hopelijk gebeurt het morgen hier. Volgens weerdirect.nl zou het morgen hier in Groningen raak moeten zijn, wat de nodige verkoeling kan brengen.
Hopelijk gebeurt het morgen hier. Volgens weerdirect.nl zou het morgen hier in Groningen raak moeten zijn, wat de nodige verkoeling kan brengen.
Alle door KNMI gehanteerde weermodellen (EC uitgezonderd) zaten er goed op. Zie de guidance van het KNMI
Maar het KNMI gebruikt zo te lezen ook Hirlam als weermodel.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/guidance-modelbeoordeling | Gewijzigd: 25 juli 2018, 23:38 uur, door Sneeuwfit
Kwestie van verschillende modellen naast elkaar te leggen, zowel globale modellen (zoals ECMWF & GFS) als korte termijn modellen (Hirlam, Harmonie, WRF, en nog tig anderen) 1-2 dagen op voorhand ga je de globale modellen niet meer bekijken
Maar het KNMI gebruikt zo te lezen ook Hirlam als weermodel.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/guidance-modelbeoordeling
Het KNMI (Guidance) gebruikt alle beschikbare modellen, voor de 48 uurs Guidance de meso-modellen. Overigens werden de buien voor het oosten ook keurig door de modellen opgepakt en binnen de guidance besproken!
Maar aangezien het KNMI gebruik maakt van alle modellen die er zijn, zal ik dat ook maar doen | Gewijzigd: 26 juli 2018, 10:33 uur, door Sneeuwfit