Er moet ook iets te melden zijn hé Maar ik wou vandaag zeker nog een postje zetten over wat de modellen de laatste dagen als weerbeeld schetsen
Dat die 40 graden direct wordt uitvergroot in de media is natuurlijk niet nodig, maar de kans is wel degelijk aanwezig dat we een reeks dagen gaan krijgen met temperaturen van +30 graden op grote schaal!
Er staat ook in het artikel, dat er nog nooit eerder leden zijn geweest die zo'n hoge temperatuur aan hebben gegeven. Dus tja, bijzonder is het wel. En dat het bijzonder heet gaat worden, daar lijkt het wel op. | Gewijzigd: 16 juli 2018, 12:14 uur, door Dominique de Graaff
Er staat ook in het artikel, dat er nog nooit eerder leden zijn geweest die zo'n hoge temperatuur aan hebben gegeven. Dus tja, bijzonder is het wel. En dat het bijzonder heet gaat worden, daar lijkt het wel op.
Dan zijn ze de zomer van 2003 vast 'vergeten'..
Er staat ook in het artikel, dat er nog nooit eerder leden zijn geweest die zo'n hoge temperatuur aan hebben gegeven. Dus tja, bijzonder is het wel. En dat het bijzonder heet gaat worden, daar lijkt het wel op.
Dan zijn ze de zomer van 2003 vast 'vergeten'..
Denk dat ze die leden uit 2003 niet vergeten zijn. Of weet jij het beter? . Show me
Ik citeer:
| Gewijzigd: 16 juli 2018, 13:55 uur, door Dominique de GraaffSlechts één van de vijftig berekeningen voor volgende week geeft deze hitte aan, dus de kans is 2 procent. Maar waarom wij er toch van schrokken: we hebben zo'n voorspelling nog nóóit gezien en sommigen werken hier al meer dan 25 jaar.
Dit staat toevallig in de meest recente KNMI guidance:
| Gewijzigd: 16 juli 2018, 14:04 uur, door reedtimmerIn Arcen is het hittegolfgetal van Tijm inmiddels opgelopen naar 14,3. Dit getal is de som van Tx-25>0 in een onafgebroken periode. De huidige periode duurt nu 4 dagen en zal waarschijnlijk nog lang voortduren. Het ECEPS indachtig met een bias van +1°C is voor het zuidoosten en oosten een top10-notering voor de aanstaande periode waarschijnlijk en een top5-notering goed mogelijk. Eventuele neerslag zal de komende periode niets afdoen aan de toenemende droogte.
KNMI guidance
Voor onweer heb je onstabiliteit nodig
In de Bilt is 4x de 35°C gehaald, temperaturen waar ik niet warm van word.
Edit Sven: post wat beleefder gemaakt... | Gewijzigd: 16 juli 2018, 21:10 uur, door Sven
tot die tijd ander weer nieuws.
Citaat van deHelvan16, maandag 16 juli 2018, 20:29 uur Boven 40 kan helemaal niet, dit is Nederland.
In de Bilt is 4x de 35°C gehaald, temperaturen waar ik niet warm van word. Onder perfecte omstandigheden zou dit wel degelijk gehaald kunnen worden.
Als je ooit al 38,6 graden in NL gehaald heb (BE trouwens 38,8) dan lukt 40 graden ook wel onder perfecte omstandigheden.
Dit zal ooit wel gehaald worden hoor.
Berichten samengevoegd door Sven
In de Bilt is 4x de 35°C gehaald, temperaturen waar ik niet warm van word.
Edit Sven: post wat beleefder gemaakt... Geen 40 graden omdat het Nederland is? Vreemde logica. Het weer houdt zich niet aan de grenzen van een land. Het weer ontwikkeld zich naar omstandigheden, en die zijn variabel. Óók voor Nederland. Gezien jij alles op het verleden basseerd en niet op de huidige omstandigheden: We hebben maar zo'n 100 jaar aan metingen. Wat er de 5 miljard jaar ervoor gebeurd is op dit stukje aarde, is niet geregistreerd. Er zal vast wel een keer 40 graden gehaald zijn .
Ja maar toen bestond Nederland nog niet sorry kon dit niet laten liggen
Ja maar toen bestond Nederland nog niet sorry kon dit niet laten liggen
Incorrect, Nederland bestaat al eeuwen. Alleen Nederland zoals we kennen is pas rond 1600 ontstaan.
Volgens zeggen zou t net na 12-en hard geregend hebben in Gouda, niks van gemerkt echter.
Rara hoe komt dat nou?? het zit hier vol met koukleumpjes...en de pc is met dit weer minder in trek.
Lees meer,,,
Vooral op grotere hoogte zien we een geblokkeerd stromings patroon geinnitieerd door een noordelijke verlopende polaire jet en zuidelijke subtropenjet. Typerend daarbij het persitsterende karakter en steeds weer afsnoerende hoogtelagen met voorkeur oost Europa en speciaal de westelijke Middellandse zee en oosteliijke Atlantische Oceaan (Biskaje) waardoor daar juist de persist. koude anomalien boven zuidwest Europa tot over de Canarische Eilanden)
Aan de grond zien we boven gote delen van west en midden Europa vooral een vlakke drukverdeling met steeds weer zuidwest tot zuid component (Azorenhoog / trog voorzijde) .Al naar gelang dominante sturende drukgebieden tijdelijk dan ook continentaal. (Scandinavie hoog, anti-cyclonaal) maar veelal toch ook cyclonaal! (warme lucht uid ZO tot O).
Voor koud winterweer met vorst nou niet bepaald kaarten die je wilt zien als schaatsliefhebber laat staan een evt. Elfstedentocht.