Maar ja, het kwik heeft zo straks toch 25,3 graden kunnen aantikken en dus zal die hittegolf nog steeds verlengd worden.
Gezien de verwachting aankomende dagen zal de duur van de Groningse hittegolf uiteindelijk 20 dagen of iets meer uitkomen. | Gewijzigd: 5 augustus 2018, 16:56 uur, door Sneeuwfit
Maar ja, het kwik heeft zo straks toch 25,3 graden kunnen aantikken en dus zal die hittegolf nog steeds verlengd worden.
Gezien de verwachting aankomende dagen zal de duur van de Groningse hittegolf uiteindelijk 20 dagen of iets meer uitkomen. Vandaag gewoon grotendeels tussen 22 graden aan de kusten en tot 28 graden in zuiden en zuidoosten. Meeste plaatsen gemiddeld gezien rond de 25-26 graden.
Om er maar plaatje uit te pikken:
Om er maar plaatje uit te pikken:
Dan heeft harmonie zo te zien gelijk gekregen. Volgens hirlam hier geen 25 graden, en ook niet als we de verwachting van het KNMI mogen geloven.
Maar het weer hoeft ook niet altijd nauwkeurig aan de verwachtingen van weermodellen te voldoen, afwijkingen zullen altijd wel blijven voorkomen.
Maar het weer hoeft ook niet altijd nauwkeurig aan de verwachtingen van weermodellen te voldoen, afwijkingen zullen altijd wel blijven voorkomen.
Hierboven trouwens Hirlam, max temps in verschillende modellen (zoals EC en Hirlam vaak) hebben het soms lastig om de max temp te berekenen in settings zoals deze.
En dat kaartje van KNMI ga je toch niet bekijken om de temperatuur van Groningen te weten te komen?
En dat kaartje van KNMI ga je toch niet bekijken om de temperatuur van Groningen te weten te komen?
Lol, naar dat kaartje keek ik vaak wel, misschien juist omdat het van knmi is. Maar ik moet wel zeggen dat ze de laatste tijd soms wel 2 of 3 graden ernaast zitten. | Gewijzigd: 5 augustus 2018, 18:11 uur, door Sneeuwfit
Lol, naar dat kaartje keek ik vaak wel, misschien juist omdat het van knmi is. Maar ik moet wel zeggen dat ze de laatste tijd soms wel 2 of 3 graden ernaast zitten.
Dan zit knmi er niet naast maar de modellen. Want die moeten het namelijk ook met modellen doen om tot een verwachting te komen. De gene die Svenne nou net hier boven opnoemt hanteren zij ook.
Vooral langdurig, vanaf middernacht to een uur of 4, half 5 steeds overtrekkende buitjes.
Als losse buien zou het niks hebben voorgesteld maar nu zo achter elkaar was het, met inachtneming van de achter ons liggende periode, niet onaardig.
Wel aardig geregend en de wind nam ook redelijk toe. Nu is t een stuk koeler gelukkig buiten.
Die waren hier hard nodig.
Even terug naar afgelopen nacht. Ergens ongeveer tussen 02:00 en 03:00 uur liep de temperatuur hier in Groningen op van 23 naar 27 graden. Dit is echt hoogst ongekend.
Een verklaring die ik hiervoor kan bedenken, is dat de warmte van overdag na zonsondergang in de hogere luchtlagen is blijven hangen door de toenemende bewolking. De warmte stijgt op maar de bewolking voorkomt dat deze warmte naar de ruimte kan ontsnappen. Door de wind zou deze warmte in de hogere luchtlagen ook later in de nacht weer naar beneden kunnen drukken waardoor de temperatuur op 2 meter hoogte 's nachts om 3 uur toch flink kan oplopen, zelfs flink boven de zomerse waarde van 25 graden.
Hierdoor hoeft het deze middag niet eens 25 graden te worden om toch een zomerse dag te kunnen noteren, want na 2 uur 's nachts telt de maximumtemperatuur vsn vandaag al mee, en die maximumtemperatuur van vandaag staat al op 27,1 graden.
Oké, dan maar vaker de guidance van het KNMI volgen om helemaal up-to-date te blijven, maar het leven bestaat meer dan alleen het volgen van het weer. | Gewijzigd: 8 augustus 2018, 15:27 uur, door Sneeuwfit
2018 had 29 dagen onweer...