Ik had een vraag m.b.t. de kans dat een bui mijn locatie bereikt.
Neem bijvoorbeeld vandaag (en afgelopen dagen) als voorbeeld. Vandaag code oranje, uiteindelijk voor het gehele land excl waddeneilanden uitgegeven. In de kranten en op het nieuws wordt het allemaal heel groot gemaakt, pas op dit, pas op dat. Filmpjes worden ingestuurd van heftige regen en onweersbuien, maar alle afgelopen dat het vandaag extreem weer zou worden heb ik geen druppel regen of geen klap onweer gehad.
Buienradar vind ik voor mijn gevoel de meest acurate radar. Gek genoeg lijkt het dan dat een bui richting mijn locatie (Oud-Heusden) (ligt tegen de maas aan) komt, maar dan de laatste 15min buigt de bui ineens af, of heeft zijn activiteit verloren. Vandaag gaat de wind niet in een rechte lijn maar vanuit het zuid-oosten in een soort bochtje naar het westen. Nu zijn vandaag alle buien op zo'n locatie ontstaan waardoor ze via de wind letterlijk langs mij heen razen. Op dit moment zit er een kleine maar heftige regen-onweersbui op zo'n 7km afstand, precies aan de andere kant van de maas, maar hier komt het niet.
Ik word erg gefascineerd van zware buien met onweer etc. dus houd alles goed in de gaten. Maar iedere keer word ik weer teleurgesteld dat het nou net niet bij mij in het dorp komt. Dan zie ik zo'n grote buienlijn langs utrecht trekken en een andere aparte buienlijn bij tilburg naar het westen. Maar ik lig vaak tussen deze buien in, en maak vaak dan de "randjes" van de bui mee. Van zo'n zware regenbui krijg ik dan hooguit de eerste paar kleine spettertjes mee.
Ik begrijp dat de buien lokaal plaatsvinden. Maar het begint me toch wel op te vallen dat ik er wel vaak tussen in lig.
Heeft dit met mijn locatie (bij een rivier) te maken? Want op buienradar zie ik gewoon dat een bui zonder moeite hierover heen komt.
Heb het tegen een paar mensen in de chat ook al gezegd: kansen zijn kansen en er zullen altijd regio's uit de boot vallen. Als je (algemene opmerking hé) steeds hoopt dat het recht over je trekt, dan gaat het bij 9 van de 10 kansen op een teleurstelling uitdraaien
Het probleem van dit misverstand zit in wat wij denken te zien, dus in onze waarnemingen. Onweersbuien trekken vaak in groepen over. Het deel van de wolk dat vooraan zit bevat vaak het onweer. Het deel dat daar achteraan waait bevat de regen. Als een onweersbui voorbij komt, begint het na een paar minuten pas te regenen. De regen zorgt ervoor dat de bliksem steeds minder goed te zien is. Doordat buien altijd met de wind meewaaien, kun je het geluid van de donder vaak ook niet goed horen. Terwijl de ene onweersbui steeds minder goed te zien is, komt de volgende onweersbui weer aan. Deze wolk heeft dezelfde indeling als de vorige. Daarom lijkt het alsof een onweersbui blijft hangen. Omdat een rivier vaak heel groot is en erg opvalt, geven mensen de rivier de ‘schuld’.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Toch heb ik zelf het idee dat landschap wel invloed heeft op de bui. Ik merk namelijk dat bij Arnhem-zuid de buiien vaak langs gaan. Vaak als je een buienlijn hebt zul je net weer zien dat er precies rondom arnhem er als het ware een gat in komt en de stukken met hogere intensiteit precies langs gaan. Dit is op de radarbeelden vaak goed te zien.
Het gebeurd mij te vaak om toeval te zijn, locaties een paar km verderop hebben wel altijd de volle laag. Mijn theorie is dat het komt omdat arnhem op een heuvel ligt en daar rondomheen de luchtstromen dus anders zijn. | Gewijzigd: 1 juni 2018, 09:40 uur, door flits-rommel
Voorbeeld: ik woon tussen 2 rivieren in op een vlak stuk Nederland en hier ging het dinsdag enorm tekeer.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Waarom denk je dat de Hoge Venen statistisch gezien de meest onweersrijke regio van België is (+600 meter hoog daar)