Daar mijn huidig weerstation niet meer voldoet ( Verbinding valt soms uit, temperatuur overdag bij zonnig weer is een stuk te hoog, ik heb louvredeuren geïnstalleerd maar dat geeft nog steeds te hoge waarden alsook is de windmeting vertekent bij noord of oostenwind ) aan mijn verwachtingen ( Alecto WS-3000 ) ben ik op zoek naar een nieuw weerstation.
Locatie nieuw weerstation :
Zuidersgerichte tuin met in de zomer ruim 10 uur directe zon.
Dorpskern zonder hoge bebouwing
2-3 meter hoogte, 12 meter van de woning, 50 meter van andere bebouwing
Wat wens ik te meten :
Correcte temperatuurmeting lucht: Er mag een afwijking zijn in de zon, maar liefst niet meer als 1/1,5°C ( grondstation heb ik reeds )
Neerslagmeting : Minder belangrijk aangezien ik aparte regenmeter heb
Vochtigheid : idem als regenmeter
Windmeter en richting
Barometer
Lichtkracht en UV mogen maar zijn geen vereiste.
Mogelijkheid tot terugkeren in de geschiedenis via console of gratis App ( momenteel kan ik 24h in de tijd teruggaan met een interval van om de 3 uur, idealiter zou dit een week zijn met interval van 2 of 3 uur )
Het moet draadloos een afstand van ongeveer 15 meter, met 2 ramen kunnen overbruggen.
Ik had enkele weerstation op het oog.
Buienradar BR1800
Alecto WS 5500
Davis Vantage Vue
Iemand nog aanraders? Ervaring met bovenstaanden
Budget : 200 – 400€
Alvast bedankt
Mvg,
K
Daar mijn huidig weerstation niet meer voldoet ( Verbinding valt soms uit, temperatuur overdag bij zonnig weer is een stuk te hoog, ik heb louvredeuren geïnstalleerd maar dat geeft nog steeds te hoge waarden alsook is de windmeting vertekent bij noord of oostenwind ) aan mijn verwachtingen ( Alecto WS-3000 ) ben ik op zoek naar een nieuw weerstation.
Locatie nieuw weerstation :
Zuidersgerichte tuin met in de zomer ruim 10 uur directe zon.
Dorpskern zonder hoge bebouwing
2-3 meter hoogte, 12 meter van de woning, 50 meter van andere bebouwing
Wat wens ik te meten :
Correcte temperatuurmeting lucht: Er mag een afwijking zijn in de zon, maar liefst niet meer als 1/1,5°C ( grondstation heb ik reeds )
Neerslagmeting : Minder belangrijk aangezien ik aparte regenmeter heb
Vochtigheid : idem als regenmeter
Windmeter en richting
Barometer
Lichtkracht en UV mogen maar zijn geen vereiste.
Mogelijkheid tot terugkeren in de geschiedenis via console of gratis App ( momenteel kan ik 24h in de tijd teruggaan met een interval van om de 3 uur, idealiter zou dit een week zijn met interval van 2 of 3 uur )
Het moet draadloos een afstand van ongeveer 15 meter, met 2 ramen kunnen overbruggen.
Ik had enkele weerstation op het oog.
Buienradar BR1800
Alecto WS 5500
Davis Vantage Vue
Iemand nog aanraders? Ervaring met bovenstaanden
Budget : 200 – 400€
Alvast bedankt
Mvg,
K
Beste Hauwie,
Ik heb toevallig de buienradar br-1800 en hij bevalt me goed! Ik ben er super blij mee, zeker voor het geld is het een top weerstation. Hij geeft je erg veel informatie: de temperatuur, de luchtvochtigheid, de windsnelheid, de windstoten, de hoeveelheid neerslag die er is gevallen: dag/week/maand/jaar, de neerslagintensiteit, de luchtdruk, een weersvoorspelling gebaseerd op de luchtdruk, de UV-index en de lichtintensiteit. Wat nog een pluspunt is van dit weerstation, is dat de buitenunit op zonne-energie gaat.
Als je een heel erg betrouwbaar weerstation wilt, zal ik een ander weerstation gaan kopen. Hieronder heb ik de specificaties uit de handleiding van het weerstation gezet, er zijn genoeg weerstations die nog wat betrouwbaarder zijn, maar alsnog raad ik je dit weerstation aan. Hij werkt prima en is erg overzichtelijk.
Ik zal, als je correcte metingen wilt hebben, nog iets om de buitentemperatuur sensor doen zodat het zonlicht de temperatuur niet te hoog op laat lopen. Anders heb je geen accurate metingen.
Je kan op de binnenunit instellen na hoeveel seconden of minuten je weergegevens op wilt slaan, dit kan je vervolgens terug vinden. Je drukt op 1 knop en met de pijltjes aan de andere kant van de binnenunit kan je eerdere opgeslagen metingen bekijken. Er is geheugen voor maar liefst 660.000 records! Daarmee kan ik vandaag (17-05-2018), met ingesteld iedere 10 minuten opslaan, terugkijken tot 23-04-2018!
Ook kun je heel gemakkelijk de maximale waardes van vandaag en voor altijd zien, evenals de minimale waardes. Je hoeft maar 1 knop daarvoor te gebruiken.
Verder kan je nog van iedere meting een alarm instellen als het onder en boven een door jou gekozen waarde gaat. Helaas kun je niet alle alarmen met 1 knop aan of uitzetten, je moet het 1 voor 1 doen. Ook is er geen constante verlichting waardoor je in de avond als het donker is, steeds op een knop moet drukken om de waardes af te lezen en zijn er geen internetmogelijkheden.
Een ander weerstation die ik je aanraadt: Alecto WS-4800.
Specificaties van de buienradar br-1800:
Foto van het weerstation bij mij thuis:
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
met vriendelijke groeten,
Tieske
| Gewijzigd: 17 mei 2018, 18:57 uur, door Tieske
Bedankt voor het uitgebreid antwoord.
Ik had nog enkele vragen :
Wat heeft u rond de temperatuursensor gedaan teneinde correctere metings te verkrijgen? of wat kan u aanraden?
Ik heb gelezen dat de buitenunit enkel op zonne-energie werkt met batterijen die door de zon opgeladen worden als backup. Heb je nooit problemen gehad dat de batterij volledig uitgeput was ( vb afgelopen winter ) en bijgevolg geen metingen? Is er bv een backupsysteem met standaard batterijen ( duracell ofzo )
alvast bedankt
mvg,
K.
Bedankt voor het uitgebreid antwoord.
Ik had nog enkele vragen :
Wat heeft u rond de temperatuursensor gedaan teneinde correctere metings te verkrijgen? of wat kan u aanraden?
Ik heb gelezen dat de buitenunit enkel op zonne-energie werkt met batterijen die door de zon opgeladen worden als backup. Heb je nooit problemen gehad dat de batterij volledig uitgeput was ( vb afgelopen winter ) en bijgevolg geen metingen? Is er bv een backupsysteem met standaard batterijen ( duracell ofzo )
alvast bedankt
mvg,
K. Hey Hauwie!
rond de temperatuursensor heb ik niks gedaan, ik kan je helaas ook niks aanraden... Misschien iemand anders hier op de site?
Ik heb nog nooit problemen gehad met dat de batterij volledig uitgeput was en ik geen metingen had, ik heb het weerstation sinds 30 juni vorig jaar.
De handleiding meldt over de batterijen in de buitenunit dat er 3 AA 1,5 Volt oplaadbare Alkine batterijen in moeten en dat deze batterijen geen normale oplaadbatterijen zijn en daarom NIET in een normale batterijlader opgeladen mogen worden. De batterijen worden op spanning gehouden door de zonnecel. Er staat niks in over het kunnen gebruiken van andere batterijen en dus kan het volgensmij niet!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Met vriendelijke groet,
Tieske
Ze zijn gewoon te bestellen op internet! | Gewijzigd: 19 mei 2018, 22:14 uur, door Tieske
Ze zijn gewoon te bestellen op internet! Volgens mijn zijn dat ook 1,4 volt baterijen, en daar heb je niets aan, en niet door de zon oplaad baar
| Gewijzigd: 20 mei 2018, 10:55 uur, door weergek111
Ze zijn gewoon te bestellen op internet! Volgens mijn zijn dat ook 1,4 volt baterijen, en daar heb je niets aan.
Het zijn waarschijnlijk dezelfde batterijen als de batterijen die je meekrijgt bij het kopen van het weerstation op Conrad, moet dus goed zijn.
Deze batterijen worden namelijk aanbevolen op Conrad en als je erop klikt staat er dat je 3 van de batterijen nodig hebt.. Als deze batterijen niet goed zijn, is dit niet zo. Hieronder 2 screenshots waarvan je aan kan nemen dat dit de juiste batterijen zijn:
| Gewijzigd: 20 mei 2018, 11:15 uur, door Tieske
Ze zijn gewoon te bestellen op internet! Volgens mijn zijn dat ook 1,4 volt baterijen, en daar heb je niets aan.
Het zijn waarschijnlijk dezelfde batterijen als de batterijen die je meekrijgt bij het kopen van het weerstation op Conrad, moet dus goed zijn.
Deze batterijen worden namelijk aanbevolen op Conrad en als je erop klikt staat er dat je 3 van de batterijen nodig hebt.. Als deze batterijen niet goed zijn, is dit niet zo. Hieronder 2 screenshots waarvan je aan kan nemen dat dit de juiste batterijen zijn:
Edit W. in 't Erland: gelieve de afbeeldingen uit citaten weg te laten.
| Gewijzigd: 20 mei 2018, 11:39 uur, door Thijs.
De VUE heeft geen actieve "ventilatie" (ventilator) en dus heb je altijd te maken met een afwijking t.o.v (duurdere) weerstations die dat wel hebben zoals bv de Vantage Pro2 modellen.Overdag krijg je dus algemeen wat hogere temperatuur en ' nachts wat kouder. Bij warm weer in de volle zon bedraagt de afwijking 0.6 tot 1.3 graden, bij meer wind algemeen minder afwijking. Hieronder een paar vergelijkingen van "hete" zomerdagen.
Passieve ventilatie zal altijd, ongeacht de "lamellen" van de weerhut of het weerstation, een zeker mate van warmte-stuwing geven en dat geldt dus mn tijden zeer warme dagen en bij weinig wind in de volle zon.
Testen en vergelijken VUE (voorgrond) en VP2 Pro (achtergrond).
12.07.
VUE: 28,6°C - VP2: 28,1°C
04.06.
VUE: 30,2°C - VP2: 29,4°C
05.06.
VUE: 28,4°C - VP2: 27,3°C
27.06.
VUE: 31,8°C - VP2: 31,3°C
28.06.
VUE: 35,3°C - VP2: 34,6°C
30.05.
VUE: 30,6°C - VP2: 29,9°C
https://www.weerstationkopen.nl/weerstations/davis/
| Gewijzigd: 20 mei 2018, 14:14 uur, door Alpenweerman
Ik heb nog een vraag. Ik het zonet de buienradar br1800 aangekocht. Buitenunit staat opgesteld.
Ik heb echter een probleem met de historische gegevens. De opslag interval heb ik gisterenavond op 60 minuten gezet. Toen ik net opzocht wat weer het geweest is, blijkt dat hij 20 gegevens heeft opgeslagen en de meest recente uren niet meer. Is dit een instelling of scheelt er iets met mijn nieuw toestel?
alvast bedankt
Ik heb nog een vraag. Ik het zonet de buienradar br1800 aangekocht. Buitenunit staat opgesteld.
Ik heb echter een probleem met de historische gegevens. De opslag interval heb ik gisterenavond op 60 minuten gezet. Toen ik net opzocht wat weer het geweest is, blijkt dat hij 20 gegevens heeft opgeslagen en de meest recente uren niet meer. Is dit een instelling of scheelt er iets met mijn nieuw toestel?
alvast bedankt
Dat is vreemd, dan klopt er iets niet met je weerstation! Hij zal het gewoon op moeten slaan namelijk.
Ik zal heel even wachten of dat hij het nog gaat doen, je hebt het weerstation namelijk pas net! | Gewijzigd: 1 juni 2018, 09:03 uur, door Tieske