Je doet alsof het hoog zomer is, t seizoen is pas net van start gegaan.
Licht Onweer: 1
Matig Onweer: 3
Zwaar Onweer: 0
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Hoe kan ik trouwens weer in m'n profiel, alles bijwerken van waarnemingen? Zie dat de site veranderd is. | Gewijzigd: 10 juni 2018, 03:20 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Maar ja, pakt ook wel eens anderom uit
Stukje guidance:
Na de thermische dip van 13-14 juni warmt het onder invloed van de zuidwestelijke stroming weer wat op. Vanaf het weekeinde van 16-17 juni neemt de kans op temperaturen onder normaal duidelijk toe. De neerslagkansen nemen donderdag 14 en vanaf het weekeinde van 16-17 juni toe naar 60-70%, later in de periode nemen de neerslagkansen weer af. Dit is te verklaren door het toenemend aantal EPS-leden dat een geblokkeerd stromingspatroon berekend. Ook komen dan maximumtemperaturen dan weer rond normaal uit, de kans op zomerse waarden neemt dan toe naar circa 30%. Veel wind en/of zware convectie lijken voorlopig niet aan de orde.
Regen kan je voorlopig wel vergeten. Zowel het Europese ECMWF als het Amerikaanse GFS laten vrijwel geen druppel zien. Het blijft onvervalst droog, warm en zonnig zomerweer.
1 juni, 07:36 uur | Bericht #487513
+ 0 Wijzig Tweet
De guidance lange termijn laat niet veel spannends zien.....
Maar ja, pakt ook wel eens anderom uit [;)]
En nu 5 weken later eigenlijk niets anders....
Guidance:
Pas aan het einde van de volgende week neemt de neerslagkans toe naar ongeveer 30%-40% vanaf 15 juli. Er lijken geen grootschalige systemen te passeren, de neerslag lijkt lokale convectie te zijn. We gaan er dus van uit dat de droogte vooralsnog aanhoudt.
Mag van mij rap gaan veranderen !
Mochten er morgen stapelwolken uitgroeien tot enkele lokale regen- en onweersbuien (kans is namelijk klein zwakke trigger). Zijn vooral de oostelike helften hier gevoelig voor, en zal verder aan de droogte niet veel doen. Sterker nog die gaat de komende dagen en volgende week alleen nog maar verder toenemen. Met zelfs op grote schaal kans op een hittegolf.
Nieuwe Ecmf pluim. Dit is nog maar de pluim voor midden NL de zuidelijke en oostelijke helften zijn nog een tikkie warmer.
Mocht er een morgen een lokale plensbui ontstaan,dan zal deze droogte alleen maar averechts werken. Doordat de uitgedroogde bodem moeite heeft met het opnemen van water. Bij gestage regen kan water langzaam in de bodem dalen, bij plensregen zoekt het water direct de sloot en of ergens anders heen met mogelijk wateroverlast tot gevolg. Om de boel weer enigzins recht te trekken, zal gestaag een periode met regen moeten vallen en dat mag imiddels wel een week lang of meer zijn. Deze achterstand halen we wss niet meer in gezien de vooruitzichten. Uiteindelijk wel weer gedurende herfst. Iets wat voor name de boeren mosterd na de maaltijd zal zijn.
Cape ligt morgen zo rond de 1000 j/kg en de effectieve schering ligt rond de 10 kts en zeer lokaal in de oostelijke helften 20 kts. Modus zal dus veelal single cell zijn, mogelijk een slecht georganiseerde multicell (O-NO). Naast de kans op wateroverlast kans op blikseminslag, en een kleine kans op hagel tot 2 cm dan wel accumulatief 1/2cm.
Met vriendelijke groet,
Tatanka
| Gewijzigd: 16 juli 2018, 11:29 uur, door Tatanka
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/