Aantal onweersdagen 2023: 17
Aantal onweersdagen 2022: 21
Aantal onweersdagen 2021: 16
Aantal onweersdagen 2020: 17
Aantal onweersdagen 2019: 22
Aantal onweersdagen 2018: 26
Aantal onweersdagen 2017: 12
Aantal onweersdagen 2016: 20
Aantal onweersdagen 2015: 14
Net een flink harde bui gehad hier in Delft. Ik kon de wolken niet heel goed zien (alleen maar als ze verlicht werden door een felle flits), maar het leek bijna wel alsof er een shelf voor zat. Nadat die hier overtrok brak de hemel hier open en begon het te spoken, met een flinke bak water en (voor de tijd van het jaar) redelijk grote hagelstenen. Na de ergste neerslag ook nog een getrakteerd op een paar flinke inslagen, waarvan er een 2 straten verderop was.
Kortom, een mooie bui zo vroeg in het seizoen, en ik hoop maar dat dit een inleiding is geweest voor meer deze zomer
Inderdaad, hier in Voorschoten ging het vannacht rond 1 uur ook flink los. Het begon met flinke regen en wat onweer in de verte, en plotseling vloog de onweersintensiteit omhoog met om de seconde wel een ontlading. Dit soort buien verwacht je eigenlijk meer in de zomermaanden. Helaas lag ik nu in mijn bed dus heb er geen foto`s van kunnen maken.
Hier een screen van lightningmaps rond 0:30u Bui kwam hier mooi overheen en toch nog wat hele mooi naar beneden zien gaan. Veelal zat hoog in de wolken.
Verder was er ook nog een Shelf te zien voor de bui uit. Door de felle en vele flitsen achter elkaar was deze goed te zien hier. Helaas niks op beeld kunnen krijgen want camera had zoiets van doet het zelf maar. En opgeve moment moest ik van het balkon staan omdat er best grote hagelstenen (1/2)cm naar beneden kwamen met zeer veel regen.
Maar dit is toch echt wel een hele mooie start van het nieuwe onweer seizoen 2018.
Als je de buienradar terugkijkt zie je dat er niet een buiencel was die vanaf Dordrecht/Rotterdam naar boven trok, maar dat er meerdere cellen in een straat achter elkaar aan sleepten. (Ben redelijk nieuw in deze materie, maar voor de kenners: dat is toch typisch MCS gedrag?) De achterste cel stak een stuk verder noordelijk uit ten opzichte van de "as" waarover de buien trokken. Terwijl het voorste celletje (in het eerste beeld bij Rotterdam) de Noordzee op trok en verpieterde, groeiden de achterste cellen uit tot een heuse buienlijn die over Zuid-Holland veegde. Wat ik ook trouwens mooi vind aan de beelden nu ik ze zo zie is de vorm van de cellen, die mij een beetje doen denken aan bow echos.
(Bron: Buienradar)
Waarom het specifiek in het westen activeerde weet ik niet precies, maar bedenk je wel: dit is onweer dat uit het oosten komt zetten, terwijl de trekrichting doorgaans de andere kant op is. Ik kan me voorstellen dat dat ermee te maken kan hebben. In ieder geval voelde het in de uren voor de bui best wel vochtig in de lucht, en het koelde ook niet echt af na zonsondergang, waardoor (verbeter me als ik het mis heb) er nog energie (CAPE) aanwezig was voor de buien en ze dus niet inzakten.