In Beverwijk heeft donderdag een kleine windhoos boven de stad gehangen. De windhoos ontstond rond 14.45.Afgelopen Twee weken geleden trok een windhoos langs Den Helder. In Nederland zorgen ze zelden voor grote schade.
© RTVNH
Ik heb in die bui ook een of twee van dit soort hozen gezien! maar niet zo duidelijk als deze.
Vanuit Schiphol Oost kon ik de bui prachtig zien ontwikkelen, naast een paar van die dikke korte slurfen zoals op de foto, ook een heel dunne gezien die echt een heel eind uit de wolk kwam zetten, en bijna de grond raakte. Ik meldde dit ook in het meldboek vanmiddag. Het was maar heel eventjes (nog niet eens een minuut) zo rond een uur of 3. toen ik mijn camera bij de hand had was ie alweer weg. Leuk dat verderop de bui ook nog zo actief was met hozen ontwikkelen
Gek genoeg helemaal geen onweer in deze toch wel heftige bui, want er is wel hagel gemeld.
Groeten!
Lots
edit: tijdstip klopte niet, het was om 3 uur niet 1 uur dus ongeveer dezelfde tijd als die in Beverwijk
Bij een bui in het midden van Noord-Holland zijn vanmiddag tussen 14.40 uur en 15.00 uur twee windhozen voorgekomen. Meldingen van hozen komen uit Zaandijk, Purmerend, Zaandam, Amsterdam en Muiden. De hozen werden vanuit Zaandijk tegelijkertijd waargenomen.
De bui liet plaatselijk een behoorlijke hoeveelheid neerslag achter. Volgens Jan Visser zelfs 43 millimeter. Waarnemer Henk Roovers zag vanaf de snelweg bij Zaandam twee windhozen. Er zou sprake zijn van een dansende slurf, die dan weer bijna weg was en even daarna bijna weer de grond raakte. Hozenredacteur Bernard Hulshof zag de hoos vanaf de A1 bij Muiden. Hij spreekt over een hele serieuze hoos. Meer over deze hoossituatie binnenkort in Weerspiegel.
© vwkweb
Ik heb ze altijd wel gezien, zeker zo'n pijpje als op de foto in het eeste bericht zijn wel vaker te zien bij erg onstabiel weer zoals vandaag.
Groeten!
Lots