Moskou zucht onder hevige sneeuwval
In de Russische hoofdstad Moskou is het openbare leven dit weekend bijna stil komen te liggen door de recordhoeveelheid sneeuw die er gevallen is. In korte tijd viel meer dan 40 centimeter sneeuw, die afgewisseld werd met ijsregen.Sinds het begin van de registratie van het weer is er nog nooit zoveel sneeuw in zo korte tijd gevallen stellen Russische meteorologen. Duizenden sneeuwschuivers proberen de wegen in de stad nog enigszins begaanbaar te houden.
Voetgangers hebben moeite zich een pad door de sneeuw te banen en veegploegen houden maar moet moeite de ingangen van de metro begaanbaar.
Geen stroom
Van zeker 2000 bomen knapten de takken af onder het gewicht van de vele sneeuw. Ook zijn veel elektriciteitsleidingen geknapt. 230 dorpen ten zuiden van Moskou hebben geen stroom.
Op de drie grote luchthavens zijn ruim 150 vluchten geschrapt vanwege de weersomstandigheden. De temperaturen in grote delen van Rusland komen overdag niet boven de min 10 graden uit.
Bron: https://www.rtlnieuws.nl
Sneeuwrecord in Moskou: 'Zo hoort de winter in Rusland eruit te zien'
Zo'n 40 centimeter sneeuw ligt er op de straten van Moskou. Gisteren begon het flink te sneeuwen in de hoofdstad van Rusland en het is nog niet opgehouden. Volgens Russische meteorologen is er nog nooit zoveel sneeuw in zo'n korte tijd gevallen - in ieder geval niet de afgelopen zestig jaar. Door het extreme weer is een dode gevallen en zijn er vijf mensen gewond geraakt. Tientallen vluchten zijn geannuleerd en de stad stond vandaag vol files. Ook zitten meer dan 5000 mensen zonder stroom doordat er bomen op de elektriciteitskabels zijn gevallen."Ik ben 76 jaar geleden geboren in Moskou, in 1941, en ik heb nog nooit zoiets gezien", vertelt een Moskoviet aan persbureau Reuters. "De sneeuw is schoon. Ik hoop dat ze de straten niet schoonmaken. Iedereen klaagt, maar ik vind het prachtig weer." Ook een andere inwoner van Moskou is blij met de sneeuw. "Het is fantastisch. Dit is hoe de winter in Rusland eruit moet zien." Het is momenteel 10 graden onder nul in Moskou. Er wordt nog veel meer sneeuw verwacht.
Bron: NOS.nl
Moscow experienced its heaviest day of snowfall since records began https://t.co/eiJKBqFIwV pic.twitter.com/3ClCQEGvuA
— AFP news agency (@AFP) 4 februari 2018
Snow showers ???? incessantly for the third day. The roads are in chaos. Moscow is collapsed.
— Ventosha (@Ven_tosha) 5 februari 2018
Half of the team is out of the office. It shows us one more time how powerful the nature is. ???? #Москва #Russia #Snow pic.twitter.com/bFL5spCM1V