Een zeer kortstondige storm hielt even flink huis in ons land. Op veel plaatsen werden er windstoten geregistreerd boven de 100 km/uur, ook stond er langs de kust en op het IJsselmeer even een zware storm (windkracht 10). Dit alles kwam door een depressie die al een week van te voren op de kaarten stond. Toch werd deze depressie een paar dagen even weg gefilterd uit de kaarten, maar binnen 24 uur voor aanvang, kwam de storm weer terug op de kaarten.
In de vroege ochtenduren werden de laatste voorbereidingen verricht en kon de jacht op de storm beginnen. Omdat de storm al erg vroeg aankwam, besloten we om richting het IJsselmeer te gaan rijden, want ook daar werden er zware windstoten verwacht.
Nadat teamlid Leon teamlid Jelle had opgepikt, was onze eerste stop aan de IJssel bij Zwolle, want daar hadden we een korte interview met de lokale omroep. Tijdens de interview daar registreerden we een windstoot van bijna 80 km/uur. Na de interview haasten we richting het IJsselmeer en waren we van plan om ons te positioneren op de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Onderweg richting Lelystad was het redelijk druk op de weg. Wel bijzonder op zo’n onstuimige dag, want de autoriteiten hadden al code oranje afgegeven, maar algauw werd dit code rood en adviseerden ze niet de weg op te gaan.
Onderweg naar Lelystad kwamen we een geschaarde vrachtwagen tegen, maar voor de rest viel de schade nog mee. De wind beukte wel fors tegen de auto aan, waardoor het een uitdaging werd om de auto onder controle te houden.
Bij Lelystad kwamen we snel achter dat de dijk al was afgesloten en we snel een nieuwe bestemming moesten kiezen. Gelukkig hadden we een plan B en reden we richting de dijk bij de Oostvaardersplassen. Eenmaal daar aangekomen was het Markermeer behoorlijk ruig. De golven sloegen met geweld tegen de dijk aan. We kregen ook nog bezoek van de Telegraaf. We registreerde daar een zware windstoot tot bijna 123 km/uur! Gemiddeld kwam de wind rond de 100 km/uur uit. Rijkswaterstaat hielde de situatie nauwlettend in de gaten en kwam bij ons nog informatie vragen over de windsnelheden (een teken dat we serieus worden genomen).
Toen het hoogste punt voorbij was en de wind meer ging liggen besloten we weer om richting huis te gaan rijden. Onderweg namen we nog pols hoogtes van de eventuele stormschade.
Video:
Het was een zeer geslaagde dag! Ook kregen we ontzettend veel telefoontjes van de media. | Gewijzigd: 22 januari 2018, 08:28 uur, door Leon Eikenaar
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar