850hpa wind donderdag 12z. Goede indicatie mogelijke windstoten. Tot 140-150 km/h.
De nieuwste 6z GFS run heeft nu ook even kracht 10 voor de Hollandse kust.
Berichten samengevoegd door Sven
Voor degene die de uitdieping van het laag live willen volgen is deze site wel leuk. Wordt volgens mij om de 15 minuten ververst.
http://www.meteociel.fr/observations-meteo/pression.php?region=eur2
Dank voor de link. Leuk om te volgen.
| Gewijzigd: 17 januari 2018, 10:55 uur, door Sven
Update 17-1-2018 11:30 uur. Vanavond rond 20 uur definitief stormbericht. (Of ik die update hier ga doen moet ik nog even bekijken dit is voor mijn eigen groep).
(Storm) donderdag is wispelturig knaapje of knaap, de meeste modellen gaan nou weer voor (zware storm).
We zijn op ongeveer een 24 uur van de storm af, gisteren gingen de modellen tamelijk omlaag met de waardes. Maar in de afgelopen 00z en de 6z. Komen Harmonie,Ecmwf, Hirlam toch weer met een 10 bft (zware storm) aan de westkust. Met daarbij windstoten van 120 km/u, Ecmwf komt zelfs weer aan met uitschieters van 130 km/u aan de kust. Ook ver landinwaarts stormachtig met 8bft. En windstoten die ruim de 100+ km/u kunnen halen.
Aandachtspunt:
Aperge en Icon zijn de enigste 2 modellen die fors bleven ook tijdens de daling van bovengenoemde modellen. En dat zijn ook de 2 die nog net even iets forser uitpakken. Ecmwf zit qua windstoten daar al net weer onder. En ook Harmonie kruipt daar aardig naar toe. Aperge en Icon komen zelfs met een kleine 11bft, en windstoten van 140+ km/u
De onzekerheid ligt hem vooral in een zeer kleine afwijking op weergebied, maar wat voor ons nog een groot verschil kan zijn. Modellen liggen net tegen de Jetstreak aan. Gaan de modellen daar nog een fractie meer naar toe, dan word de storm nog wat forser, Nou zit het op de middenweg zeg maar. Jetstreak ligt over zuidelijk Benelux en de ingang boven midden NL, de stormlaag ligt in vrijwel alle modellen er tegen aan. M.u.v Aperge en Icon die liggen er dus bovenop. Dat zijn dus ook de modellen die het forst zijn, en dat zijn ook de oplossingen die eerder zo fors in Ecmwf terug kwamen eerder deze week, en de rest van de modellen.
Hieronder de windstoten van de modellen Ecmwf en Harmonie nog. Die zitten zoals je ziet nog lange niet tegen Aperge en Icon waardes aan. Maar als we gisteren de runs zagen kwamen deze eens niet tegen de 100 km/u aan bijna (kust).
Sneeuw:
Ook met deze koers van bovengenoemde modellen, ook nog steeds ruimte voor tijdelijk sneeuw>>>Noorden/Noordoosten en deels Oosten<<<. Wellicht dat het iets eerder op gang komt vanaf binneland daar mogelijk even tijdelijk 2-3cm. Maar dat zijn toch wel de voorkeursregio's, in de meest forse scenario's kan er tijdelijk tussen de 5-10cm vallen. Veelal 5 cm wat terug komt in de modellen. Ook hier nog wat onzekerheden mtb tot koers laag.
Met vriendelijke groet,
Tatanka | Gewijzigd: 17 januari 2018, 11:56 uur, door Tatanka
KMI:
KNMI:
Hierbij ook een verwachtingskaart
Ik herinner me die nog goed. Ik was visites aan het rijden toen ik de dakpannen die loslieten niet zag vallen, maar horizontaal door de lucht en de straten zag zeilen. Ook hoorde je de wind overal echt loeien. Een angstewekkende toestand was dat.
Een lezenswaardige analyse van toen:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/zwaarste-storm-in-decennia
Ik herinner me die nog goed. Ik was visites aan het rijden toen ik de dakpannen die loslieten niet zag vallen, maar horizontaal door de lucht en de straten zag zeilen. Ook hoorde je de wind overal echt loeien. Een angstewekkende toestand was dat.
Een lezenswaardige analyse van toen:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/zwaarste-storm-in-decennia Was toen ook op een Donderdag, en die valwinden waren ook van de partij. Die veroorzaakten de meeste schaden