Stormkans donderdag 18 januari 2018
Normaal gezien zouden we wachten om een apart topic te openen voor komende donderdag op de korte termijn modellen, maar toch nu al anders raakt het winterdiscussietopic helemaal ondergesneeuwd. Daarom ga ik nog niet te veel uitspraken doen over de details, daarvoor moeten we echt de korte termijn modellen erbij hebben en dat is iets voor dinsdag.
Situatie:
Een kleinschalig, snel uitdiepend, lagedrukgebied zet koers richting Nederland waarbij ook een stevig windveld hoort. De koers is belangrijk voor waar het sterkste windveld zal huis houden én waar er tijdelijk ook sneeuw kan vallen. De laatste runs van ECMWF en GFS laten het laag nu weer iets zuidelijker trekken pal over noord-nederland.
Wat mogen we verwachten?
Wel hierover ga ik nog geen te grote uitspraken gaan doen. Daarvoor moeten we toch een Hirlam en Harmonie erbij hebben en die komen er dinsdag bij. Onstuimig zal het zeker worden, ook tot in ver in het binnenland volgens de laatste runs. Er zijn modellen die met heel extreme waardes komen, maar die kans is toch een stuk minder realistisch lijkt me. Of de KT modellen moeten daar morgen ook mee komen. Hieronder even de kaarten van de laatste run van ECMWF:
Bijhorend komt er ook een bakje neerslag mee en het zou zomaar kunnen dat dit in de noordoostelijke helften eerst gewoon sneeuw betreft. Even uit de laatste run van ECMWF (GFS heeft dit ook wel wat staan):
Goed, dit is het voorlopig, plaats hier gerust je kaartjes voor komende donderdag! Benieuwd naar de runs van morgen met die van de korte termijn modellen er bij | Gewijzigd: 16 januari 2018, 09:54 uur, door Joyce.s
Het sterke windveld ligt net onder Den Helder, daardoor is de wind donderdag daar niet hard volgens deze run.
| Gewijzigd: 16 januari 2018, 11:24 uur, door Sven
Edit Sven: even plaatje voor gezet, hou er rekening mee dat de run van Harmonie ook nog niet verder gaat dan donderdag 6z | Gewijzigd: 16 januari 2018, 11:26 uur, door Sven
Hieronder Harmonie en de laatste run van GFS. Duidelijk te zien dat het laag minder uitgediept is (is ieder run wat minder en minder) wat resulteert in minder wind. Het laag ligt ook steeds een fractie iets zuidelijker ten opzicht van de enkele runs geleden waardoor de kans bestaat dat het noordoosten van Nederland zelfs langere tijd in de koude lucht (=sneeuw blijft).
Goed, tijd voor een stand van zaken!
Zoals ik eerder vandaag al schreef, zijn de extremen er wel wat uitgegaan de laatste runs. Kaartje van Harmonie laat dit zien. Hirlam komt met een 9bft tegen de Belgische en ZW kust van Nederland, een 8bft boven deze kustgebieden.
Hirlam:
Hirlam laat de luchtdrukkern nog zakken tot 982hPa, GFS houdt het nog op 990hPa. De uitdieping van het laagje is van belang voor de windsnelheid. Hoe lager de luchtdruk uitvalt, hoe dichter de isobaren op elkaar komen te liggen en hoe steviger de wind kan uitpakken.
GFS:
De laatste dagen is het laag wat zuidelijker komen te liggen. Dus focus voor zwaarste windstoten ligt momenteel dus ook zuidelijk. We moeten wel rekening houden dat het nog 36 uren is voor het laag er effectief aankomt, dus het is nog moeilijk om nog verder in te gaan op de details. Het laag kan namelijk nog wat anders gaan koersen en kan misschien ook nog verder uitdiepen of opvullen.
Daarom post ik nu ook even geen plaatjes meer van mogelijke rukwinden van verschillende modellen aangezien er daarvoor mij inziens teveel onzekerheid is. Sommige laten nog wel wat extremen zien tot zelfs +120km/u in het oosten van Nederland, anderen komen met max. 110km/u aan de kust.
Momenteel ga ik uit van rukwinden aan de kust van 110km/u tot 120km/u. In het binnenland 90km/u met misschien uitschieters tot +100km/u. Over welke regio's doe ik momenteel nog geen uitspraken, dat zal eerder iets zijn voor morgenavond.
Dan nog snel even over de neerslagsoort, in veel delen van Nederland kan de eerste neerslag sneeuw zijn. In het uiterste noordoosten zou er wel eens 5-10cm kunnen vallen! Hieronder enkele kaartjes.
Hirlam (sneeuwval per uur)
ECMWF (sneeuwval per 3 uur):
Om te eindigen nog even een stukje uit de guidance van het KNMI die duidelijk ook de onzekheid schetst:
De onzekerheid in de precieze koers en de structuur van de randstoring en het bijbehorende windveld van donderdag is nog steeds vrij groot. Het lijkt erop dat in de meest recente runs er geen optimale koppeling met de linkeruitgang van een jetstreak aanwezig is. Ook de timing is verschillend. Op zijn vroegst zware windstoten in de nanacht, maar er zijn ook scenario's dat het windveld pas later in de ochtend ons land bereikt. Afhankelijk van de koers valt een deel van de frontale neerslag bij het laagje ook in vooral in de noordoostelijke helft van het land als (natte) sneeuw.
Donderdag tegen of in de ochtend en tot ongeveer halverwege de middag waarschijnlijk in een groot deel van het land zware windstoten met een kleine kans op zeer zware windstoten.
Globaal in de eerste helft van donderdagochtend kan het in het noorden en oosten tot een sneeuwdek van enkele centimeters komen, in het uiterste noordoosten mogelijk lokaal 5-10 cm. Dit is allemaal erg onzeker en afhankelijk van de precieze koers van het laagje.
To be continued
Het is de laatste keer dat ik de moeite neem om op 1 van je posts wederwoord te bieden, want het begint inderdaad lachwekkend te worden hoe je ook maar je best kunt doen om iets negatiefs te gaan posten
Veel commentaar ga ik niet meer neerpennen aangezien ik dit reeds uitgebreid heb beschreven in een vorige post waar ik alles uiteen heb gezet. Maar goed dan toch maar een kaartje van even kijken... hirlam. Volle 9bft tegen de kust en tot redelijk ver in het binnenland een 8bft. Stormachtige wind verdwenen, wat een grap!
En moest je het niet gezien hebben, de sneeuwkansen nemen meer en meer toe in jou regio en dat tijdens je herfst!!! Maar goed, nogmaals de tip om de vorige posts misschien ook eens te lezen | Gewijzigd: 17 januari 2018, 00:34 uur, door Sven
Voor degene die de uitdieping van het laag live willen volgen is deze site wel leuk. Wordt volgens mij om de 15 minuten ververst.
http://www.meteociel.fr/observations-meteo/pression.php?region=eur2