Prognose volgens de Duitse Wetteronline om 23:00 uur.
Waar is deze prognose op gebaseerd? De radar of een model? Als het een radar is het niet vertrouwen dankzij de ontwikkeling van buien. Veranderd dus telkens. Als het een model is dan valt er zo dicht op de kans (is eigenlijk al begonnen) niet echt meer mee te werken >> Nowcasten
Sinds de eerste bui ontstond boven Duitsland is het snel gegaan. De buien zijn snel samengeklonterd tot één regengebied met enkele zeer actieve delen.
Meeste bliksemactiviteit in de rode cirkels.
Momenteel arriveert de eerste regen al in Zuidoost-Nederland, bij deze regen komt her en der onweer voor, as we speak ontladingen bij Venlo en bij Weert.
Voor het echt actieve gedeelte dat momenteel in de buurt van het Ruhrgebied zit, moeten we nog even wachten.
De verwachting is dat dit gebied in Zuid-Nederland in ieder geval een flinke plens water achter gaat laten. Zeker bij actieve gedeeltes die zich waarschijnlijk vooral aan de noordzijde van het regengebied gaan bevinden is er ook kans op onweer.
Hoe de details zich ontwikkelen is ook deze keer weer nowcasten! | Gewijzigd: 10 april 2018, 21:11 uur, door Thijs.
Ik vrees dat je naar de maxima aan het kijken bent:
Haha, je hebt gelijk.
Update: Boven Eindhoven nu ook onweer. Lijkt erop dat er voor de "Duitse onweersbuien" ook onweersbuien vooraf groeien. | Gewijzigd: 10 april 2018, 21:59 uur, door Sven
Ik zie een draaing van die bui, beetje naar onder toe soms, als ie iets uitbreidt bovenin of de richting wordt Noordelijker dan denk ik dat hij best over Het Gooi kan komen.
Maar ik hoor het graag mijn Forum collegae hier ; )
groet en geniet als je onder de bui zit ; )
Ook wat hagel waargenomen.
Het komt uit het oosten en dat pakt hier vaak een stuk beter uit dan de klassieke zuidwestelijke settingen. (te vaak invloed van zee)
Vandaag maar zeker ook morgen zie ik nog steeds goede kansen uit het oosten voor ons gebied, wie had zo'n start van het jaar verwacht.
Stukje guidance voor vandaag (en morgen):
In het gronddrukpatroon zien we vooral boven het zuiden van het land voortdurend kortgolvige verstoringen van oost naar west bewegen. Met name donderdagmiddag en -avond beweegt een vore westwaarts over het zuiden van het land.
Vanmiddag laten alle modellen buien tot ontwikkeling komen. Nu vooral boven het midden en zuiden. Donderdagmiddag en -avond krijgen we opnieuw te maken met onweersbuien en op dit moment lopen de modellen nog uiteen.
Vanmiddag ontwikkelen er boven het midden van het land Cb's met toppen FL300. Morgenavond kunnen de toppen nog hoger komen, tot FL350
Overdag komen vooral in het midden enkele onweersbuien tot ontwikkeling, multicell. In de nieuwste runs zijn deze actiever geworden. Wederom kan er lokaal veel regen vallen (20-40 mm), vooral op plekken waar voortdurend buien overheen trekken. Donderdagavond ontstaan in Harmonie enkele onweersbuien in het zuiden, België en Duitsland, die weer een multicell-karakter hebben. De exacte positie van deze buien verschilt nog per model. Hirlam heeft ze nu boven het noordoosten en laat de hoge waardes voor de CAPE*shear nu alleen nog buiten de landsgrenzen zien (lokaal 40k+).
| Gewijzigd: 11 april 2018, 08:37 uur, door Jo Capelle
| Gewijzigd: 11 april 2018, 15:51 uur, door LakoTowards the north, a less pronounced trough / low at the mid-troposphere is currently centered over SE Germany and will progress NE-wards. To the north of it, in the region of PVA and WAA in the lower troposphere, isolated to scattered thunderstorms are forecast. Threat will be relatively marginal, but sub-severe hail appears likely with stronger multicells forming in 10 to 15 m/s of DLS.
Voornamelijk afhankelijk van de bedekkingsgraad. De convectietemperatuur ligt vanmiddag rond 18 graden en zal in het oosten lokaal wel gehaald worden. Morgen liggen de temperaturen enkele graden hoger.
Convectietemperatuur wordt hier en daar gehaald, er is dus hoop. | Gewijzigd: 11 april 2018, 16:42 uur, door Lako