Wat nu als het niet vriest, en er tóch een pak sneeuw valt van (enkele) centimeters dik, moeten we het dan droge sneeuw noemen of juist niet? Valt dit dan nog onder de categorie natte sneeuw en ligt het dan aan de intensiteit, ook al ligt het kwik slechts net op +0? Of mag je dan toch spreken van droge sneeuw bij een sneeuwdek dat ondanks dat het langzaam wegsmelt nog uren kan blijven liggen?
Ik zou graag eens willen weten wat nu echt van toepassing is op deze situatie, want ik ben er niet zeker van. Hoop dat er al een antwoord is, en zoniet dat deze situatie eens onder de loep genomen zou kunnen worden, al vermoed ik dat het alsnog onder natte sneeuw valt. Ik weet het alleen niet zeker, en zou graag bevestiging willen wat waar is en wat niet.
Alvast bedankt
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Wat nu als het niet vriest, en er tóch een pak sneeuw valt van (enkele) centimeters dik, moeten we het dan droge sneeuw noemen of juist niet? Valt dit dan nog onder de categorie natte sneeuw en ligt het dan aan de intensiteit, ook al ligt het kwik slechts net op +0? Of mag je dan toch spreken van droge sneeuw bij een sneeuwdek dat ondanks dat het langzaam wegsmelt nog uren kan blijven liggen?
Ik zou graag eens willen weten wat nu echt van toepassing is op deze situatie, want ik ben er niet zeker van. Hoop dat er al een antwoord is, en zoniet dat deze situatie eens onder de loep genomen zou kunnen worden, al vermoed ik dat het alsnog onder natte sneeuw valt. Ik weet het alleen niet zeker, en zou graag bevestiging willen wat waar is en wat niet.
Alvast bedankt
De definitie van droge of natte sneeuw wordt niet bepaald door de temperatuur maar door de zgn "natte bol temperatuur" (wet bulb). Dit is de temperatuur van de lucht als de lucht wordt afgekoeld tot 100% luchtvochtigheid door middel van verdamping. Datzelfde gebeurt met de sneeuwvlok die door luchtlaag valt.
Deze natteboltemperatuur is bij extreem vochtige lucht gelijk aan de gewone temperatuur en wordt (bij gelijkblijvende temperatuur) steeds lager naarmate de luchtvochtigheid lager wordt. Zodra de sneeuwvlok begint te smelten en dus ook uit gewoon water bestaat, spreken we van natte sneeuw.
Dat geldt ook voor de gevallen sneeuw en zolang de natte bol temperatuur neg. blijft zal ook de sneeuw "droog" blijven. Wordt deze positief dan wordt de sneeuw "nat" (plakkerig).
Overigens is de natte bol temperatuur ook een belangrijk parameter voor bv het bep van de sneeuwvalgrens (en vorstgrens) en zelfs nog nauwekeuriger dan de zgn dauwpunts temperatuur!
| Gewijzigd: 9 december 2017, 08:29 uur, door Alpenweerman
Velp 2018:
Velp 2017:
Ja, in de volksmond well! Natte sneeuw spreken we toch meer van wanneer het meer van die kleddernatte flatsen zijn al of niet ook vermengd met regen!
Velp 2018:
Velp 2017: