sluit mij even bij deze lid aan
geef Johan een warme pluim /met mijn koude handjes .
heb met veel bewondering, weer heerlijk de voorspelde verwachting van alpen weerman gevolgd
en hoop nog maandje op winterse perikkelen te mogen leren
Ik zie juist nu pas een sneeuwgebiedje daar die richting Gelderland lijkt te trekken, als ik de 3 uur vooruit radar mag geloven. Arriveren zou het dan pas nog een stuk later. | Gewijzigd: 27 februari 2018, 08:03 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
De aandachtspunten voor de komende periode zijn vooral de sneeuwbuien in de noordelijke kustgebieden. De modellen laten vannacht een opleving van de buien in en ten noorden van het Waddengebied zien. In de middag tonen de modellen nauwelijks buien boven land; we gaan er van uit dat ze dit, net als vandaag, onderschatten. Vandaag is, met de koudere bovenlucht, de situatie nog wat gunstiger voor sneeuwbuien. Ander punt is dat op nadering van het hoogtelaag de bovenstroming meer noordelijk wordt, waardoor de sneeuwbuien in het noorden wat verder het land op kunnen komen. De vore zit ook niet helemaal eenduidig in de modellen. Een ST veld tegen de noordoostelijke grens met Duitsland (rond 1000 vt) zit wel in de modellen maar te laat en te laag in Harmonie 38.
Neerslag:
In de noordelijke kustgebieden aanhoudend, vannacht tijdelijk iets minder frequent, sneeuwbuien door koude (boven)lucht die voortdurend over het relatief warme water strijkt. Gezien de duur kunnen op de Wadden meerdere cm's vallen. Overdag ook enkele (lichte) sneeuwbuien boven land, actiever en op uitgebreidere schaal dan waar de modellen mee komen, die wellicht hier en daar voor een sneeuwdekje kunnen zorgen.
Best fris afgelopen nacht: strenge vorst in Eindhoven.
Dit was de Tmin op 1,5 meter van vannacht:
— RobertDeVries.net (@weermanrobert) 27 februari 2018
-10,1° - Eindhoven
- 9,6° - Twenthe
- 9,5° - Leeuwarden
Dit was de Tmin op 10 cm van vannacht:
-12,8° - Twenthe
-12,6° - Hupsel
-12,3° - Eindhoven
Actuele waarnemingen kan je terug vinden op mijn site | https://t.co/dkbYd60JUa pic.twitter.com/pU0D5kubN2
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
In het hele land, met uitzondering van het zuiden, kan het lokaal glad zijn door sneeuwbuien.
Op de Waddeneilanden kunnen sneeuwresten en stuivende sneeuw vannacht en morgen voor gladheid en overlast zorgen.
Edit: Code geel uitgebreid | Gewijzigd: 27 februari 2018, 15:59 uur, door reedtimmer
In het noorden kan het lokaal glad zijn door sneeuwbuien. In de loop van de middag en vanavond kunnen ook in het oosten enkele lokale sneeuwbuien voorkomen.
Als ik zo buienradar bekijk krijgt ook grote deel van noordholland iets wat neerslag.
//edit 21:41 // Pff lost voor haarlem op om vervolgens op zee weer aktief teworden en dus geen sneeuw gehad.
| Gewijzigd: 27 februari 2018, 21:41 uur, door wappy
Denk dat België dan toch kouder was vandaag? Heb de temperaturen van het kmi vandaag gevolgd. | Gewijzigd: 28 februari 2018, 15:49 uur, door Sven
Dat wil ik eigenlijk ook graag weten , als ik naar de pluim kijk zie ik steeds meer uitstel en meer en meer leden die voor een oostelijke stroming kiezen? Of zie ik dat verkeerd??
Uitgaande van de laatste model uitdraai kunnen we in Nederland nog tot en met zaterdag genieten van het winterweer en schaatspret. Uitgaande depressie welke de komende 3 dagen via de Golf van Biskaje naar het zuiden van de Britse Eilande trekt gaan 2 opkomende fronten een een eerste verzachting opbrengen. Deze zal echter vooral op hoogte door werken en niet tot nauwelijks in de lagere delen van de atmosfeer waar zich de zeer koude stroperige lucht bevindt.
Met gebrek aan dynamiek of forcering en een meest nog continentale stroming gaat een eerste front vrijdag en zaterdag verpieteren en blijft het koude reservoir intact. Mogelijk dat er in het zuiden en zuidoosten van de Benelux wat sneeuw gaat vallen maar veel zal dit niet voorstellen.
Een tweede eveneens afzwakkend en verpieterend front gaat in de loop van de nacht van zaterdag op zondag een volgende poging ondernemen maar ook deze lijkt te worden afgeslagen. Opnieuw kan er in het zuiden en zuidoosten weer wat neerslag gaan vallen maar veel stelt dit niet voor. Ook zaterdag blijf het met de ZO stroming nog gewoon koud met overdag ten noroden van de grote rivieren gewoon nog vorst en verder overra nog neg DP (goed voor de ijsvloer)
Zondag zien we een apart grond laag via het ZW van Frankrijk richting het NO trekken en zondag avond wordt het met kern boven de westelijke Benelux verwacht. Vervolgens trekt het via de westkust verder naar het noordoosten. Aan de oostflank van dit laag wordt met een naar Z tot ZW draaiend stroming en met meer forcering het koude reservoir dan definitief opgeruimd en stijgen de temperaturen met het vorderen van de dag naar 2 tot 5 graden.
Aandacht gaat men name uit naar de passage van de twee zwakke fronten. De neerslag valt als sneeuw maar met name op het tweede frontje is lokaal tijdelijk ook ijzel of ijsregen mogelijk. Zondag op het laag en in de zachtere lucht dan wrs enkel nog regen (in de avond en nacht op maandag). Ook hier nog aandacht voor de exacte koers van het laagje, trekt het onderdoor dan kan er zondag met een O tot ZO stroming eerst ook geruime tijd sneeuw vallen! Koers nog even goed in de gaten houden dus.
Samengevat; tot en met zaterdag aanhoudend winters met overdag temperaruren rond of onder het vriespunt en nog sterk negatieve DP . Zondag oplopende temperaturen en in de middag en of avond opkomende neerslag, wrs regen! | Gewijzigd: 28 februari 2018, 19:28 uur, door Alpenweerman
Dat is niet wat ik bedoelde, de trend lijkt te zijn dat de dooiaanval steeds iets word uitgesteld, en dat de leden meer en meer kiezen voor een oostelijke stroming....naar mijn mening zijn de berekeningen vanaf +144 uur niet tot nauwelijks te vertouwen op het moment?